Epidemia scandalurilor auto. Nissan, Opel şi Fiat, în boxa acuzaţilor; Volkswagen, Mitsubishi şi Suzuki au recunoscut deja - INFOGRAFIE

Epidemia scandalurilor auto. Nissan, Opel şi Fiat, în boxa acuzaţilor; Volkswagen, Mitsubishi şi Suzuki au recunoscut deja - INFOGRAFIE

Pornit de la grupul Volkswagen, care a recunoscut în toamna anului trecut că trişează în privinţa noxelor, scandalul emisiilor se amplifică tot mai mult. Grupurile japoneze Mitsubishi şi Suzuki au recunoscut că au manipulat consumul, iar Fiat, Opel şi Nissan sunt şi ele acuzate de folosirea unor softuri şi dispozitive ilegale.

Scandalul emisiilor se extinde tot mai mult în industria auto: după ce grupul german Volkswagen a recunoscut că a trucat motoarele pentru mai bine de 11 milioane de autovehicule, şi grupurile nipone Suzuki şi Mitsubishi au recunoscut recent că au manipulat datele consumului de carburanţi.
 
Concomitent, Fiat, Opel şi Nissan sunt strânse cu menghina de autorităţi, fiind acuzate de folosirea de dispozitive şi softuri care manipulează emisiile.
 
Volkswagen a recunoscut anul trecut că mai multe modele ale sale diesel foloseau un soft care detecta atunci când maşina este testată. În restul timpului, acestea eliminau în atmosferă emisii de monoxid de azot mai mari chiar şi de 40 de ori faţă de limitele legale. Din totalul de 11 milioane de vehicule trucate, un număr de 8,5 milioane au fost vândute în Europa, în vreme ce doar 480.000 au fost comercializate în SUA. În schimb, nemţii au decis ca numai în SUA să ofere compensaţii financiare proprietarilor cu maşini afectate, acestea ridicându-se la o mie de dolari per maşină. În România sunt afectate 105.000 de automobile, din care 56.000 erau noi la data înmatriculării, în vreme ce 49.000 au fost achiziţionate la mâna a doua, după cum anunţau autorităţile române în luna octombrie.
 

Factura scandalului Volkswagen: 16 miliarde de euro

 
Grupul german a pus deoparte 16,2 miliarde de euro pentru cheltuielile pe care este nevoit să le întrprindă în cadrul scandalului, din care 7,8 miliarde este valoarea estimată pentru răscumpărarea maşinilor cu probleme. 
 
În România, Ministerul Mediului anunţa în toamna anului trecut că va da în judecată Volkswagen pentru a recupera diferenţa de timbru de mediu, în vreme ce Ministerul Transporturilor anunţa că în luna ianuarie grupul german va prezenta public planurile privind reparaţiile. Între timp, Guvernul Ponta a fost înlocuit cu Cabinetul Cioloş, iar autorităţile nu au mai continuat „strategia“.
 
Nici Volkswagen nu a anunţat planurile de reparaţii, după cum nici în SUA nu s-a ajuns la o înţelegere cu autorităţile judiciare.
 
Chiar dacă vânzările totale ale grupului nu au fost afectate dramatic între timp (datorită performanţelor din China), cota de piaţă a Volkswagen a scăzut, deoarece rivalii au crescut mult mai repede. Astfel, cota Volkswagen în luna aprilie se situa la 25,4%, faţă de 26,2% în urmă cu un an. Concomitent, Volkswagen a pierdut coroana de cel mai mare grup auto, în faţa japonezilor de la Toyota.
 

Suzuki şi Mitsubishi îşi recunosc faptele

 
Nici nu s-au stabilit amenzile pentru Volkswagen, că şi alte grupuri auto au anunţat că au trişat. Mai întâi, Mitsubishi Motors a recunoscut că a manipulat datele privind consumul de carburanţi pentru 625.000 de autoturisme livrate în Japonia, o parte dintre acestea fiind vândute sub brandul Nissan. Eficienţa motoarelor era exagerată chiar şi cu 15%, iar Mitsubishi minţea încă din 1991. Scandalul a dus la scăderea abruptă a preţului acţiunilor Mitsubishi, astfel că societatea s-a văzut nevoită să apeleze la o injecţie financiară. Astfel, partenerii de la Nissan au cumpărat 34% din acţiunile celui de-al şaselea producător japonez pentru 2,2 miliarde de dolari.
 
La puţină vreme, un alt grup nipon, Suzuki a recunoscut că a falsificat datele privind consumul de carburanţi pentru 2,1 milioane de autoturisme vândute în Japonia între 2010 şi momentul actual. În scandal sunt implicate 16 modele, iar diferenţa de consum este de cinci procente.
 

Fiat, Opel şi Nissan, trişori noi

 
Dar acestea nu sunt singurele cu probleme, alţi trei constructori auto fiind arătaţi cu degetul: Fiat, Opel şi Nissan. Autoritatea germană din domeniul transporturilor (KBA) a găsit dovezi ale manipulării emisiilor la maşinile Fiat, grupul italian fiind acuzat că folosea un soft care oprea sistemul de filtrare al particulelor după 22 de minute, în condiţiile în care un test durează de obicei 20 de minute, potrivit publicaţiei germane „Bild“.
KBA a raportat apoi Comisiei Europene şi autorităţilor italiene rezultatele testelor. Concomitent, în data de 19 mai, reprezentanţii Fiat au refuzat să se întâlnească cu ministrul Transporturilor din Germania, Alexander Dobrindt, pentru a analiza informaţiile.
 
Tot în Germania este vizat şi Opel, parte a General Motors. Mai exact, o analiză a „Der Spiegel“ (împreună cu ziariştii de la emisiunea de investigaţii Monitor) şi a grupului de mediu Umwelthilfe a arătat că la viteze de 145 km/h, care se ating uşor pe Autobahn, modelul Opel Zafira opreşte sistemul de control al particulelor.
 
În fine, japonezii de la Nissan sunt acuzaţi oficial de autorităţile din Coreea de Sud că trişează, iar modelul de teren Qashqai este prevăzut cu un „dispozitiv de înfrângere“, emisiile de noxe fiind de 20 de ori mai mari decât prevede legea, scrie ConsumerReports.org. Atât Nissan, cât şi Opel resping acuzaţiile.
 

 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările