„Elon Musk de Balcani” şi Porsche vor controla Bugatti. Cine e Mate Rimac, omul care a folosit piese de motostivuitor în prima sa maşină electrică

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mate Rimac, proprietarul companiei auto Rimac Automobili
Mate Rimac, proprietarul companiei auto Rimac Automobili

Constructorul german de automobile sportive Porsche AG, o divizie a grupului Volkswagen, a anunţat luni că a ajuns la un acord cu firma croată Rimac Automobili privind înfiinţarea unui joint venture care va include marca Bugatti, din portofoliul Volkswagen, transmite Reuters.

Noul joint venture, denumit Bugatti-Rimac, va fi înfiinţat în ultimul trimestru al acestui an şi va avea sediul la Zagreb. Un pachet de 55% din acţiunile noului joint venture va fi deţinut de Rimac, iar restul de Porsche AG, scrie Reuters.

Volkswagen va transfera marca Bugatti către noua entitate, iar directorul general de la Rimac, Mate Rimac, va fi şeful noii entităţi.

"Combinăm expertiza solidă a Bugatti în domeniul hypercar-urilor cu puterea inovativă a Rimac în domeniul promiţător al mobilităţii electrice", a declarat directorul general de la Porsche AG, Oliver Blume, informează Agerpres.

Sub umbrela noului joint venture vor fi produse două modele de hypercar-uri: Bugatti Chiron şi noul model complet electric Rimac Nevera. Toate modelele Bugatti vor continua să fie produse la actuala uzină a mărcii de la Molsheim, Franţa.

Firma croată Rimac Automobili a dezvoltat o platformă pentru vehicule electrice, pe care o furnizează şi altor producători auto, inclusiv Automobili Pininfarina. Porsche, subsidiara Volkswagen, deţine o participaţie de 24% din acţiunile Rimac, o companie care în prezent este evaluată la 795 milioane de euro.

Portofoliul grupului Volkswagen este format din 12 mărci, printre care automobilele VW, Audi, Porsche, Skoda, Lamborghini, Seat, Bentley şi Bugatti, dar şi camioanele MAN şi Scania.

Cine e Mate Rimac

Mate Rimac are doar 33 de ani, însă are o poveste extraordinară, scrie Hotnews

Rimac s-a născut în 1988 în republica Bosnia şi Herţegovina din fosta Iugoslavie, iar părinţii săi au fugit cu el la Frankfurt în 1991, când în ţara natală a început războiul. Familia a revenit în Croaţia când Mate avea 12 ani, iar tatăl său a fondat o companie de imobiliare într-un oraş de lângă Zagreb numit Samobor.

În timpul liceului Mate Rimac (pronunţat Rimaţ, în croată) a câştigat concursuri de inventică în electronică şi a obţinut şi brevete internaţionale, iar în 2006 a cumpărat un vechi BMW E30 323i din 1984 cu care a concurat în diverse curse, dar după ce motorul a explodat s-a gândit că cea mai bună idee ar fi să transforme maşina într-una electrică, iar pentru asta a folosit şi piese de la un motostivuitor.

În 2009 Mate Rimac a fondat compania sa, iar el povesteşte că visul lui era să construiască o maşină, iar pentru asta s-a dus şi la Universitatea Tehnică din Zagreb şi le-a spus celor de acolo că vrea să construiască un automobil de la zero, dar i s-a spus că în Croaţia este imposibil aşa ceva fiindcă nu există industrie auto, aşa că a fost sfătuit să renunţe.

Rimac spune că şi-a dat seama că este pe cont propriu, dar a avut norocul să-l cunoască pe Adriano Mudri care lucra ca designer la General Motors în Germania şi a fost de acord să-l ajute să construiască maşina. Printr-un croat influent, Rimac a luat legătura cu investitori din Abu Dhabi care, după ce Rimac le-a prezentat schiţe şi planul de a afaceri, au zis că vor comanda două maşini.

Comanda a venit la început de 2011, iar Rimac a decis că vrea să expună un concept la salonul auto de la Frankfurt, în toamnă. În primăvară, cu cinci luni înainte de salon nu era decât el şi Mudri la companie şi nu exista nici măcar o maşină.

Înţelegerea cu arabii a fost ca Rimac să dezvolte maşina, să caute companii care să furnizeze componente şi să facă primele angajări din bani împrumutaţi de unde va găsi, ca apoi arabii să plătească tot ce s-a investit. Rimac povesteşte însă că, dat fiind că nu există niciun fel de tradiţie auto în Croaţia, nu a prea găsit ce oameni să angajeze.

Au fost cinci luni grele, iar la salonul auto de la Frankfurt compania avea doar cinci angajaţi. Foarte aproape de data salonului, criza de bani a fost atât e dură încât, nu doar că nu mai erau bani pentru plata pieselor, ci nici măcar pentru factura de electricitate.

Mai mult, a venit momentul ca arabii să plătească şi pentru asta Mate Rimac s-a dus în Emiratele Unite să semneze actele, dar în momentul decisiv arabii au spus că vor da banii doar dacă totul se va face în Abu Dhabi, şi nu în Croaţia, dar Rimac nu a vrut să audă de aşa ceva, deşi datoriile erau mari.

Mate Rimac a prezentat maşina la salonul de la Frankfurt, iar presa internaţională a scris despre companie. La Frankfurt, Rimac a prezentat Concept One care avea o viteză maximă de 354 km/h. De-a lungul anilor doar opt maşini au fost construite, una fiind distrusă când prezentatorul TV Richard Hammond a ieşit de pe drum la o competiţie în Elveţia.

Antreprenorul s-a dus să discute cu diverşi furnizori auto pentru a parafa eventuale acorduri de business, dar majoritatea nici nu au vrut să discute, unii au râs de el, iar puţinii care au stat la discuţii serioase i-au propus preţuri atât de mari, încât nu avea niciun rost. I s-au cerut milioane de dolari pentru componente relativ simple, dar Rimac nu doar că nu avea banii, ci era în datorii.

Rimac spune că a tras o concluzie clară: trebuie să dezvolte ”in house” cât mai multe sisteme posibile, cu oameni cât mai buni care să se perfecţioneze.

În 2013 Rimac s-a dus în Silicon Valley să caute investitori, dar nu a avut succes fiindcă toţi voiau atunci să investească atunci în social media. Rimac spune că acum este fix invers, deoarece maşinile electrice sunt la modă, însă acum opt ani nu erau.

Rimac şi-a dat seama că trebuie să construiască un model de business viabil dincolo de ideea de a construi şi a vinde supercar-uri electrice şi s-a poziţionat ca furnizor de tehnologie şi consilier pentru companiile dornice să construiască maşini electrice sport.

A fost construită şi fabrica de la Sveta Nedelya, nu departe de Zagreb şi se lucrează la un campus unde vor lucra 2.500 de oameni după anul 2023.

Rimac a devenit faimoasă dar a avut ani grei, la limita supravieţuirii, dar în 2018 Porsche a preluat 10% din acţiuni, participaţia ajungând în 2021 la 24%. Şefii Porsche au explicat că au investit în Rimac fiindcă această companie croată a început să construiască maşini electrice super-sport cu câţiva ani înaintea Porsche şi avea experienţă şi tehnologii apreciate. În mai 2019 Hyundai şi Kia au investit 90 milioane euro.

În primăvara lui 2018, la salonul auto de la Geneva, Rimac a prezentat conceptul electric C_Two despre care compania spunea că are viteză maximă 412 km/h şi că ajunge în 1,85 secunde de la 0, la 97 km/h. Maşina este deja în producţie sub numele Rimac Nevera, primele livrări vor fi la final de 2021 şi preţul pentru acestă super-maşină electrică este de 2,4 milioane dolari.

Nevera, care este numele unor furtuni scurte ce apar pe coasta Adriaticii, va avea echivalentul a 1.914 CP şi va fi produs în 150 de unităţi. Autonomia promisă este de 550 km.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite