Drumul Mătăsii s-a înfundat în Laos. China are probleme cu investiţiile în statele vecine, care nu acceptă termenii de finanţare impuşi de Beijing

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gara de sud din Kunming este aproape gata, dar Laosul nici măcar nu-şi permite să să se împrumute, iar Thailanda a renunţat total la finanţarea chineză şi face pe bucăţi proiectul FOTO Reuters
Gara de sud din Kunming este aproape gata, dar Laosul nici măcar nu-şi permite să să se împrumute, iar Thailanda a renunţat total la finanţarea chineză şi face pe bucăţi proiectul FOTO Reuters

Demarat cu mult fast în anul 2013, proiectul chinez „One Belt, one Road” - Drumul Mătăsii modern - este pe cale de a se înfunda. Tronsonul chinezesc al căii ferate de 3.000 de kilometri care trebuia să lege oraşul chinez Kunming de Singapore este aproape de a fi gata, dar s-a blocat total în Laos, scrie Reuters. Nici Thailanda nu este de acord cu termenii de finanţare impuşi de Beijing, în vreme ce Myanmarul a anulat deja proiectul.

Laosul, unul dintre cele mai sărace state din Asia de Sud-Est, este condus tot de un guvern comunist, dar are probleme în a găsi finanţare pentru proiect. Tronsonul din Laos al căii ferate respective costă 7 miliarde de dolari, iar Vientianne are probleme în a găsi şi 2 miliarde. Spre comparaţie, Laos avea un Produs Intern Brut de doar 12,76 miliarde de dolari în anul 2015.

De altfel, autorităţile comuniste din Laos l-au retrogradat pe vicepremierul Somsavat Lengsavad, care a negociat înţelegerea deoarece târgul oferă prea multe avantaje Chinei.

Solicitări excesive

Mai exact, vecinii chinezilor protestează faţă de solicitările excesive ale Beijingului. În cazul Laosului, chinezii vor dreptul de a realiza activităţile economice de pe traseul drumului de fier, precum culturi agricole, clădiri, restaurante, complexuri imobiliare, hoteluri, depozite etc.

China s-a oferit să acorde împrumuturi în valoare de 30 de miliarde de dolari pentru realizarea proiectelor, dobânda fiind între 2 şi 7%. Ţările din zonă caută obţinerea de dobânzi şi mai mici, însă chinezii consideră nerealist să scadă nivelul şi mai mult.

Atât China, cât şi Laos au investit foarte mult din punct de vedere politic în proiect. China vrea să îşi extindă influenţa în Asia de Sud-Est, pe când Laosul vrea să fie o ţară conectată prin infrastructură, nu izolată cum e acum. De altfel, ceremoniile oficiale de demarare a lucrărilor au avut loc în data de 2 decembrie, când se aniversau fix 40 de ani de la constituirea Republicii Populare Democrate Laos. China concurează cu celălalt vecin comunist, Vietnamul, pentru influenţa politică în Laos.

Citiţi mai departe continuarea pe Adevărul Financiar

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite