De ce s-au prăbuşit aeronavele Boeing 737 Max: piloţii au descoperit un nou defect de proiectare ce destabilizează sistemul de control

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un defect suplimentar de proiectare a sistemului de control a fost descoperit la modelul de Boeing 737 Max, un potenţial nou factor care să fi determinat o înclinare a avionului ce nu a mai putut fi redresată de către piloţi, potrivit a două surse familiare cu testarea citate de CNN.

Defectul a fost descoperit în urma unor simulări de zbor în scopul testării unui software actualizat, potrivit uneia dintre surse.

Rapoartele preliminare au arătat că sistemul de control MCAS  (Maneuvering Characteristics Augmentation System-n.r.) instalat pe aceste modele noi a antrenat în picaj ambele avioane de pasageri prăbuşite, prin faptul că a tras în jos botul avionului fără ca piloţii să poată acţiona în timp util.

Compania Boeing a anunţat că lucrează la o actualizare de software care să limiteze puterea de acţiune autonomă a sistemului de control.

În cadrul simulărilor, piloţii guvernamentali au identificat o defecţiune a unui microprocesor ce ar fi putut determina înclinarea avionului, fără a fi însă cert că această eroare a jucat un rol în cele două prăbuşiri.

În timpul testării efectelor acestei potenţiale defecţiuni „piloţilor le-a fost dificil să redreseze avionul în câteva secunde”, a explicat una dintre surse.

„Or dacă nu te poţi redresa în acele câteva secunde, riscul devine unul excesiv”, a spus aceasta.

Sursele au adăugat că inginerii Boeing încearcă acum să-şi dea seama dacă problema cu microprocesoarele poate fi rezolvată printr-o reprogramare a software-ului sau este necesară înlocuirea fizică a acestora pe toate avioanele 737 Max.

Purtătorul de cuvânt al FAA (Federal Aviation Administration -n.r.) nu a confirmat că este vorba despre defecţiunea menţionată, ci doar că a identificat o potenţială sursă de risc pe care Boeing e responsabil să o atenueze.

De asemenea, Boeing şi FAA lucrează la un sistem de antrenare suplimentară a piloţilor 737 Max, care ar putea cuprinde un număr mai mare de simulări de zbor, spun aceleaşi surse.

Boeing şi FAA colaborează cu autorităţile aviaţiei civile europene, braziliene şi canadiene în această chestiune. Boeing a propus instruirea computerizată care poate fi parcursă rapid pe un iPad. Sindicatele piloţilor, precum şi eroul „Miracolului de pe Hudson”, Chelsey Sullenberger, au avertizat însă că un atare antrenament nu poate fi efectuat adecvat pe un iPad.

FAA încă analizează dacă instruirea mai costisitoare în termeni de timp şi bani pe simulatoarele de zbor este oportună sau nu.

Unul din purtătorii de cuvânt ai FAA, Gregory Martin, a declarat miercuri că se urmează un proces „riguros, şi nu termene prestabilite” în ceea ce priveşte reluarea zborurilor de pasageri, iar autoritatea de reglementare nu va anula interdicţia de zbor decât atunci când siguranţa aeronavelor va fi restabilită.

„Vom continua să evaluăm modificările de software şi lucrăm la dezvoltarea unor cerinţe adecvate de instruire a piloţilor”, a mai spus acesta.

Aeronavele Boeing 737 Max au fost consemnate la sol în martie după ce două avioane s-au prăbuşit şi toţi cei 346 de pasageri au murit.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite