Decizia Curţii Supreme a UE vizavi de taxa de autostradă impusă de Germania

Decizia Curţii Supreme a UE vizavi de taxa de autostradă impusă de Germania

Vinieta germană pentru utilizarea drumurilor federale de către autoturisme este contrară dreptului Uniunii, a decis marţi Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE). Această taxă este discriminatorie dat fiind că sarcina sa economică este suportată, în practică, exclusiv de proprietarii şi de conducătorii de vehicule înmatriculate în alte state membre, susţine instituţia.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Curtea constată că taxa de utilizare a infrastructurii, combinată cu scutirea de taxa pe autovehicule de care beneficiază proprietarii vehiculelor înmatriculate în Germania, constituie o discriminare indirectă pe motiv de cetăţenie sau naţionalitate şi o încălcare a principiilor liberei circulaţii a mărfurilor şi liberei prestări a serviciilor”, arată decizia CJUE.

În ceea ce priveşte interdicţia discriminării pe motiv de cetăţenie sau naţionalitate, Curtea constată că scutirea de taxa pe autovehicule în beneficiul proprietarilor de vehicule înmatriculate în Germania are ca efect compensarea integrală a taxei de utilizare a infrastructurii plătite de aceştia, astfel încât sarcina economică a respectivei taxe de utilizare a infrastructurii este suportată, în fapt, numai de proprietarii şi de conducătorii de vehicule înmatriculate în alte state membre.

În ceea ce priveşte libera circulaţie a mărfurilor, Curtea a constatat că măsurile în litigiu sunt de natură să constituie un obstacol în calea accesului pe piaţa germană a produselor provenite din alte state membre. Astfel, taxa de utilizare a infrastructurii, căreia îi sunt supuse, de fapt, doar vehiculele care transportă aceste produse, este susceptibilă să majoreze costurile de transport şi, pe cale de consecinţă, preţul produselor menţionate, afectând astfel competitivitatea lor.

În ceea ce priveşte libera circulaţie a serviciilor, Curtea a constatat că măsurile în litigiu sunt de natură să constituie un obstacol în calea accesului prestatorilor şi al beneficiarilor de servicii care provin dintr-un alt stat membru pe piaţa germană. Astfel, taxa de utilizare a infrastructurii este susceptibilă, ca urmare a scutirii de taxa pe autovehicule, fie să majoreze costul serviciilor furnizate în Germania de aceşti prestatori, fie să majoreze costul pe care îl reprezintă pentru aceşti beneficiari faptul de a se deplasa în acest stat membru pentru a beneficia acolo de un serviciu.

Istoricul taxei pe autostradă:

Începând din 2015, Germania a instituit cadrul juridic pentru introducerea unei taxe pentru utilizarea de către autoturisme a drumurilor federale, inclusiv a autostrăzilor: „taxa de utilizare a infrastructurii”.

Prin această taxă, Germania intenţionează să treacă parţial de la un sistem de finanţare prin impozite la un sistem de finanţare întemeiat pe principiile „utilizatorul plăteşte” şi „poluatorul plăteşte”. Veniturile din această taxă vor fi alocate finanţării infrastructurii rutiere, iar cuantumul său va fi calculat în funcţie de capacitatea cilindrică, de mijlocul de propulsie şi de clasa de emisie a vehiculelor.

Orice proprietar al unui vehicul înmatriculat în Germania va trebui să plătească taxa, sub forma unei viniete anuale, într-un cuantum de maximum 130 de euro. În ceea ce priveşte vehiculele înmatriculate în străinătate, taxa nu va trebui să fie plătită (de către proprietarul sau conducătorul vehiculelor) decât în cazul utilizării autostrăzilor. În această privinţă, sunt disponibile viniete de zece zile (între 2,50 şi 25 de euro), de două luni (între 7 şi 50 de euro) sau de un an (maximum 130 de euro).

În paralel, Germania a prevăzut că, începând de la perceperea taxei de utilizare a infrastructurii, proprietarii de vehicule înmatriculate în Germania vor beneficia de o scutire de taxa pe autovehicule într-un cuantum cel puţin echivalent cu cel al taxei de utilizare a infrastructurii pe care au trebuit să o plătească.

Austria consideră că efectul combinat al taxei de utilizare a infrastructurii şi al scutirii de taxa pe autovehicule pentru vehiculele înmatriculate în Germania, precum şi modalităţile de configurare şi de aplicare a taxei de utilizare a infrastructurii sunt contrare dreptului Uniunii, printre altele interdicţiei de a discrimina pe motiv de cetăţenie sau naţionalitate.

După ce a sesizat Comisia în vederea emiterii unui aviz, care nu s-a pronunţat în termenul prevăzut, Austria a introdus la Curtea de Justiţie o acţiune în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor împotriva Germaniei. În această procedură, Austria este susţinută de Ţările de Jos, în timp ce Germania este susţinută de Danemarca.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: