Cum ar putea ajunge consumatorii chinezi să conducă lumea

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Consumatorii chinezi au cheltuit 49 de miliarde de dolari pe bunuri de lux în 2011, iar anul acesta i-ar putea întrece pe ameriani FOTO AFP
Consumatorii chinezi au cheltuit 49 de miliarde de dolari pe bunuri de lux în 2011, iar anul acesta i-ar putea întrece pe ameriani FOTO AFP

Pentru liderii chinezi, bogăţia naţiunii reprezintă un drum denivelat în contextul în care se încearcă  orientarea economiei pe un nou făgaş. Joi au fost aleşi cei şapte oameni care vor conduce China în următorul deceniu, cel mai important dintre ei fiind Xi Jinping, ales liderul Partidului Comunist şi viitor preşedinte al ţării, din martie 2013.

Una dintre cele mai mari provocări care-i aşteaptă pe noii lideri este să transforme economia, din una bazată pe exporturi şi investiţii, în una susţinută de consumul intern, care în prezent reprezintă doar o treime din totalul economiei chineze. Prin comparaţie, consumatorii americani susţin mai mult de două treimi din economia Statelor Unite.

Numărul tot mai mare de bogătaşi chinezi a contribuit la vânzări record în rândul bunurilor de lux precum Chanel, Louis Vuitton şi Prada. Naţiunea chineză are aproximativ un milion de oameni cu un venit net de un milion de dolari şi este de aşteaptat ca numărul acestora să crească de 2,5 ori în următorii trei ani, a declarat pentru CNN Shaun Rein, director la China Market Research Group, companie din Shanghai care îi consiliază pe retaileri şi alţi clienţi în privinţa operaţiunilor de afaceri din China.

Dar multe dintre speranţele de creştere a consumului intern se bazează pe clasa de mijloc a Chinei, aflată în expansiune. Sunt aproximativ 350 de milioane de oameni încadraţi în această categorie socială, majoritatea cu venituri cuprinse între 6.000 şi 15.000 de dolari. Un raport guvernamental a arătat că până în 2020 vor fi 600 de milione de chinezi care vor câştiga veniturile clasei mijlocii.

Această creştere înseamnă oportunităţi mari pentru multinaţionalele străine, dar şi pentru companiile interne. Potrivit unui raport referitor la preferinţele chinezilor în ceea ce priveşte tehnologia şi electrocasnicele, consumatorii preferă branduri internaţionale în locul celor autohtone, motiv pentru care companiile străine intrate de curând pe piaţa chineză înregistrează profituri uriaşe.

Shaun Rein a atras atenţia asupra faptului că de-a lungul autostrăzii care trece pe lângă aeroportul din Shanghai sunt parcate o mulţime de maşini de lux, inclusiv Bentley şi Roll Royce. Iar asta pentru că proprietarii respectivelor maşini se încumetă să plătească un milion de dolari pentru a deţine un automobil de lux, dar se zgârcesc la doi dolari cât ar da pentru a-şi lăsa maşina într-o parcare, explică Rein.

Actualul preşedintele chinez Hu Jintao a stabilit ca ţintă pentru 2020 dublarea venitului mediu pe cap de locuitor, faţă de cel din 2010, atât pentru oamenii din mediul rural, cât şi pentru cei din mediul urban, cu scopul de a micşora decalajul social. Potrivit Fondului Monetar Internaţional (FMI), venitul pe cap de locuitor în China a fost în 2010 de 4.423 de dolari.

„Întrebarea alarmantă este dacă acesta va continua să crească şi să stimuleze creşterea economică atât în China, cât şi în lume sau dacă va stagna sub un munte de datorii“, se întreabă Karl Gerth, autorul cărţii „Cum e în China, aşa-i şi-n restul lumii: cum transformă consumatorii chinezi totul“.

 „Acestea sunt problemele pe care guvernul chinez încearcă să le rezolve prin reinstituirea unor forme de siguranţă socială, astfel încât, în loc să economisească 40-50% din veniturile lor, oamenii să cheltuiască aceşti bani“, a adăugat Gerth, care predă la Colegiul Merton de la Universitatea Oxford.

Multinaţionalele au profit, dar accesul pe piaţa chineză este îngreunat

Pentru companiile străine principalele îngrijorări sunt legate de obstacolele de la Beijing ce împiedică accesul pe piaţa internă chineză. Anul trecut, 40% din membrii Camerei de Comerţ a Uniunii Europene au spus că politicile guvernamentale pentru multinaţionale sunt mai puţin corecte faţă de acum doi ani, motiv pentru care 22% din companii se gândesc la ideea de a-şi muta investiţiile în afara ţării.

Cu toate acestea, tot mai mulţi bani ajung la muncitorii chinezi. Mai mult de jumătate din creşterea economică de anul trecut a ţării a fost generată de consumul intern, iar asta deoarece guvernul face presiuni ca tot mai mulţi bani să ajungă în buzunarul chinezilor. În 21 dintre cele 31 de provincii chineze a fost mărit venitul minim cu 22%“, a declarat Rein.

„Aşadar vedem cum chinezii se îmbogăţesc tot mai mult şi cheltuiesc mai mult. Din acest motiv şi vânzările cu amănuntul au înregistrat o creştere cu 14,2% în septembrie“, a adăugat Rein.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite