Cum sunt plătiţi chinezii cu miliarde de dolari pentru proiecte de infrastructură eşuate din Ecuador

Cum sunt plătiţi chinezii cu miliarde de
dolari pentru proiecte de infrastructură eşuate din Ecuador

Barajul Coca Codo Sinclair din Ecuador FOTO Federico Rios Escobar / The New York Times

Un baraj uriaş trebuia să ajute la scoaterea Ecuadorului din sărăcie. În schimb, a iscat un scandal naţional în urma căruia toţi cei care au ajutat la construirea sa au fost închişi, iar Ecuadorul a rămas cu datorii de 19 miliarde de dolari către China, pe care acum le plăteşte cedând 80% din exportul său de petrol. În acest timp, barajul stă sub ameninţarea unui vulcan activ, scrie The New York Times.

Ştiri pe aceeaşi temă

Un imens baraj din Ecuador zace sub privirea unui vulcan activ, care aruncă coloane de cenuşă spre cer. Oficialii au sfătuit timp de câteva decenii ca acest baraj să nu fie construit. Geologii au avertizat că un cutremur l-ar putea face bucăţi.

Acum, la noi ani de la deschidere, mii de crăpături se împrăştie printre maşinăriile barajului. Rezervorul său este înfundat cu nămol, nisip şi copaci, iar singura dată când inginerii au încercat să folosească instalaţia la capacitate maximă, aceasta s-a scuturat violent şi a scurtcircuitat reţeaua naţională de electricitate.

Acest imens baraj din junglă, finanţat şi construit de China, trebuia să crească ambiţiile vaste ale Ecuadorului, să-i rezolve nevoile de energie şi să ajute la scoaterea din sărăcie a micului stat din America de Sud.

Toţi oficialii implicaţi, în închisoare sau condamnaţi

În schimb, el a devenit parte dintr-un scandal naţional, care a îngropat ţara în corupţie, într-o datorie periculoasă şi i-a legat viitorul de China.

Aproape fiecare oficial de top ecuadorean implicat în construcţia barajului este fie în închisoare, fie condamnat după acuzaţii de luare de mită. Printre aceştia, se regăsesc un fost vicepreşedinte, un fost ministru al energiei electrice şi chiar fostul ofiţer anticorupţie care monitoriza proiectul, care a fost înregistrat vorbind despre mita chineză.

19 miliarde de dolari, datorie plătită în petrol

Mai este şi preţul: Guvernul se chinuie acum să plătească aproximativ 19 miliarde de dolari, împrumuturile chinezeşti luate nu numai pentru acest baraj, cunoscut sub numele de Coca-Cola Sinclair, ci şi pentru poduri, autostrăzi, irigaţii, şcoli, clinici de sănătate şi alte baraje.

Nu contează că Ecuador nu şi le poate permite. China va fi plătită.

Pentru a plăti factura acestor proiecte megalomane, China va păstra 80% din exportul de petrol al Ecuadorului, cea mai valoroasă resursă a ţării, deoarece multe dintre contracte sunt rambursate în petrol, nu în dolari. De fapt, China obţine petrolul la un discount, apoi îl vinde pentru un profit suplimentar.

Pentru Ecuador, să pompeze suficient pentru pentru a rambusa datoria către China a devenit un imperativ pentru Ecuador. Astfel, ţara forează mai adânc în Amazon, defrişările fiind din ce în ce mai ameninţătoare.

Strategia Chinei este clară. Ei preiau controlul economic al ţărilor.

ministrul energiei din Ecuador, Carlos Pérez

Dar acest lucru nu este suficient. Îngropată în datorii, ţara, prin preşedintele Lenín Moreno, a decis să taie cheltuielile sociale, subvenţiile la benzină, mai multe agenţii guvernamentale şi mai mult de 1.000 de locuri de muncă publice. Majoritatea economiştilor se aşteaptă ca ţara să intre în recesiune.

„China a profitat de Ecuador”, a declarat ministrul energiei din Ecuador, Carlos Pérez. „Strategia Chinei este clară. Ei preiau controlul economic al ţărilor”, a completat el. 

Investigaţia completă poate fi citită pe The New York Times, aici.

Citeşte şi:

Chinezii care vor să construiască Autostrada Ploieşti - Braşov, implicaţi într-un scandal gigant de corupţie în Venezuela

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările