Românii cu maşini trucate ar putea primi compensaţii de la Volkswagen. Comisia Europeană cere nemţilor să despăgubească clienţii la fel ca în SUA

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Din cele 11 milioane de autovehicule afectate, 8,5 milioane se află în Europa şi numai 600.000 în SUA. Totuşi, grupul german a anunţat compensaţii numai în SUA  FOTO Adevărul
Din cele 11 milioane de autovehicule afectate, 8,5 milioane se află în Europa şi numai 600.000 în SUA. Totuşi, grupul german a anunţat compensaţii numai în SUA  FOTO Adevărul

Comisarul european pentru Industrie, Elzbieta Bienkowska, i-a trimis o scrisoare lui Matthias Mueller, şeful Volkswagen, în care a cerut detalii despre planul de reparare a autoturismelor echipate cu softul care trişa în privinţa emiisilor şi a solicitat ca şi clienţii de pe „Bătrânul Continent“ să fie recompensaţi la fel ca şi cei din SUA.

Scrisoarea, datată 15 ianuarie, cere numărul precis al maşinilor afectate pe fiecare ţară din Uniunea Europeană şi detaliile tehnice privind „măsurile corective“, potrivit Reuters. De asemenea, oficialul de la Bruxelles vrea impactul probabil al emisiilor de noxe pe fiecare kilometru parcurs.

Volkswagen riscă amenzi mai mari în SUA, unde Agenţia americană pentru Protecţia Mediului (EPA) are prerogative mult mai extinse şi poate fixa amenzi costisitoare, în timp ce Comisia Europeană nu poate impune astfel de penalităţi.

Americanii primesc câte o mie de dolari

În SUA, Volkswagen a promis compensaţii de 1.000 de dolari pentru fiecare autoturism diesel echipat cu softul în cauză. Proprietarii vehiculelor din Statele Unite depistate cu probleme vor primi tichete valorice de 500 de dolari şi un bon de încă 500 de dolari care va putea fi utilizat la concesionarii Volkswagen. În plus, vehiculul afectat va primi o garanţie suplimentară de trei ani.

În schimb, în Europa, grupul german a adoptat o tactică diferită. „V-aş ruga să reconsideraţi poziţia în privinţa compensaţiilor şi să reflectaţi asupra modalităţilor de a oferi compensaţii consumatorilor europeni“, a scris Bienkowska în scrisoare.

Grupul Volkswagen a recunoscut în septembrie 2015 că a instalat un soft care manipula emisiile de oxid de azot, fiind afectate 11 milioane de vehicule, din care 8,5 milioane în Europa. Spre comparaţie, în SUA au fost afectate puţin sub 600.000.

„Problema compensaţiilor merge dincolo de diferenţele între sistemele legale dintre SUA şi Europa şi joacă un rol fundamental în a vedea Volkswagen drept o companie responsabilă şi de încredere“, mai scrie Elzbieta Bienkowska în scrisoare.

De asemenea, şi Germania a criticat compensaţiile inegale anunţate pentru clienţii Volkswagen din SUA şi Europa şi a cerut grupului auto să acorde compensaţii egale. "Ministrul Heiko Maas (al Justiţiei - n.r.) a declarat încă de acum câteva săptămâni că el consideră inacceptabil tratamentul inegal al clienţilor americani, germani şi europeni", a afirmat miercuri un purtător de cuvânt al Ministerului Justiţiei.

Volkswagen a promis reparaţii şi nici măcar nu a prezentat planul

Matthias Mueller, şeful Volkswagen, a anunţat încă de anul trecut că reparaţiile vor demara din ianuarie 2016, însă acest lucru nu s-a întâmplat. 

Executivul european vrea să ştie şi impactul asupra nivelului de noxe deoarece vrea să rezolve şi problema statelor care încalcă limitele oficiale impuse asupra unui agent poluant care duce la cancer pulmonar şi cauzează moarte prematură.

De asemenea, Comisia Europeană lucrează la un regim de reglementare pentru a elimina diferenţele între testele de poluare realizate în laborator şi cele realizate în condiţii reale de trafic. Până acum acest lucru era responsabilitatea statelor membre, însă Comisia doreşte să preia frâiele. Spre exemplu, autoritatea germană în domeniu era cea care certifica faptul că autoturismele constructorilor germani îndeplinesc normele. Mai mulţi europarmentari au criticat acest fapt drept conflict de interese.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite