De ce pierde Apple după moartea lui Steve Jobs

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Steve Jobs, omul de care se leagă cele mai bune perioade Apple.
Steve Jobs, omul de care se leagă cele mai bune perioade Apple.

În calendarul chinezesc, pe 10 februarie începe anul şarpelui. Pentru „Mărul“ din San Francisco se pare că acesta va fi anul în care fructul va fi otrăvit. Produsele care au cauzat până acum isterie şi cozi în faţa uşilor Apple Store vor înceta să mai atragă la fel de multă atenţie. Începutul sfârşitului se poate să fi fost chiar iPhone 5.

Anul acesta debutează cu două evenimente pentru Apple: 6 ani de când a schimbat telefonul mobil cu primul iPhone şi 3 ani de când a inovat piaţa tabletelor cu primul iPad. Dar se pare că sacul cu idei s-a găurit sau a fost dat dispărut odată cu moartea lui Steve Jobs. „USAToday“ a făcut o analiză a situaţiei Apple sub titlul: „Motorul inovaţiei de la Apple s-a gripat?“. Poate că este timpul ca ştafeta să fie dată mai departe, iar Samsung pare compania pregătită să preia responsabilitatea şefiei industriei. 

„Ţipătul“ de la bursă

Tabloul „Ţipătul“ de Edvard Munch este, probabil, cea mai sugestivă imagine pentru situaţia Apple la bursă. În 2012, acţiunile au atins vârful de 707 dolari, apoi au pierdut 29% din valoare. Potrivit analistului Bill Kreher al companiei Edward Jones, Apple tot trebuie să se supună legii numerelor mari pentru a avea succes. „[Apple] trebuie să intre pe noi pieţe pentru a-şi menţine ritmul de creştere. Există semne de întrebare faţă de inovaţiile viitoare“, a declarat acesta pentru „USAToday“.

Fără un nou produs, compania trebuie să vândă mai multe exemplare de iPhone şi iPad, dar pe această din urmă piaţă deja se apropie de 50%, după ce a deţinut supremaţia. iPhone a ajuns deja la 14% cotă. 

„Au avut un parcurs fabulos. Este însă greu să susţii o creştere atât de mare odată ce ai ajuns în vârf, a comentat situaţia Richard Sloan, profesor la Universitatea Berkeley din California. Apple a fost regele pe bursă începând cu 2009, mai ales când au crescut vânzările de iPhone şi iPad.“

În câteva zile, compania îşi va anunţa rezultatele financiare pe ultimul trimestru. Potrivit FactSet, a ratat previziunile în trei din ultimele cinci trimestre şi pentru decembrie analiştii s-au oprit la a spune că Apple va înregistra o scădere de 3% faţă de 2011.

Totuşi, parcursul bun nu a fost în van, urmează trecerea de la calificativul „creştere“ la „sigură“ şi o stabilizare. Mina de aur a companiei ajunge la 121 de miliarde de dolari şi acţiunile sale sunt o investiţie sigură. „În faţa Microsoft şi Google, Apple este văzută ca o companie mai valoroasă“, a adăugat Jay Ritter, profesor la Universitatea din Florida.

image

Coborârea din „paradis“

Steve Jobs a murit în octombrie 2011. A fost destul de previzibil ce a urmat, analiştii şi cei care ştiau parcursul Apple de până atunci s-au întrebat dacă nu cumva este începutul sfârşitului pentru companie. Poate că sub bagheta magică a lui Jobs Apple a cunoscut cea mai mare creştere de după perioada anilor '80, dar decesul lui a lăsat compania şi în faţa unei concurenţe mai mari, iar rivalii au fost alţii, Microsoft nu mai e în lumina reflectoarelor.

Cea mai mare provocare pentru Apple este să se definească în era post-Jobs. Marc Benioff director Sales Force

Noua competiţie este alcătuită din Google, Amazon şi Samsung. Prima companie a lansat, probabil, cea mai bună alternativă la iOS, un rival care a crescut foarte repede datorită deschiderii şi flexibilităţii platformei. Apoi, Amazon a ieşit din online şi a intrat, cu prima tabletă (Kindle Fire) care a reuşit să se remarce în faţa iPad, pe piaţa producătorilor. Samsung este „furia asiatică“, o companie intinsă pe multe domenii, dar cu succes notabil în domeniul smartphone-urilor şi modificării cât mai avansate a Android. În faţa acestor trei, Apple a rămas cu o viziune aproape neschimbată: un produs pe an, un sistem de operare modificat cât mai puţin.

În octombrie 2012, Apple a venit cu iPad Mini, o tabletă pe care Jobs a spus că nu o va lansa. Cofondatorul companiei desconsidera ecranele atât de mici. Lansarea a adus o creştere a vânzărilor, după cum s-a văzut, dar în dauna „fratelui mai mare“ iPad. Însă nici mini tableta nu a fost o inovaţie, ci un produs pentru anumite cerinţe: mai mică, mai uşor de manipulat. „Sper că lucrează la ceva acum. Au nevoie să menţină această creştere imensă“, a spus Jared Ficklin de la Frog Design, companie de consultanţă în design care a colaborat cu Apple la unele calculatoare.

Bătălia inovaţiilor sau a preţurilor?

Nu e o surpriză, Samsung şi alte companii din Asia s-au remarcat prin produsele lor la fel de bine (sau mai bine) dotate ca cele ale Apple, dar au fost livrate la preţuri mai mici. Desigur, au design mai puţin strălucitor şi folosesc plastic în locul aluminiului, dar cumpărătorii n-au ţinut cont de acest aspect.

Anual, despre americani s-a speculat că vor lansa un iPhone mai ieftin. Acesta este văzut ca o soluţie pentru a spori vânzările, dar este reală? Puţin probabil. Ar fi un dispozitiv mai puţin dotat, cu design la fel de atrăgător, dar la un preţ echivalent cu al produselor de top de la Samsung, HTC sau LG.

Reducerea preţurilor produselor Apple este o lamă cu două tăişuri. Ar trebui să înceapă să se vadă drept o companie de lux şi nu una pentru mase. Este mai eficient aşa. Allen Adamson director Landor Associates

Totuşi, fiecare lansare a arătat că nu preţul este o problemă a produselor. Oamenii au fost dispuşi să cumpere 5 milioane de iPhone 5 în primul weekend, 4 milioane de iPhone 4S în primul weekend, cumpărătorii le-au dorit, dar inovaţia a lipsit după cum şi Samsung a ironizat acest aspect în videoclipul de promovare a propriului produs.

Unul lângă altul, Android 1.0 este total diferit de Android 4.2. Unul lângă altul, iOS 1.0 este puţin schimbat faţă de iOS 6.0. A căpătat un fundal colorat şi pictograme noi pentru unele aplicaţii şi câteva aplicaţii noi. Însă în 2012 a plecat Scott Forstall de la conducerea diviziei iOS, iar specialiştii au presupus că Jon Ive, cel care se va ocupa de design, va veni cu o interfaţă nouă sau cel puţin îmbunătăţită. Asta rămâne de văzut când va fi anunţat iOS 7.0.

Viitorul este negru sau gri

Cel mai pesimist scenariu pentru viitorul Apple este asemănarea cu Research In Motion (RIM), compania canadiană care deţine marca Blackberry. După ce primul iPhone a ajuns pe piaţă, dispozitivele Blackberry au pierdut tot mai mult în faţa noii concurenţe şi au ajuns acum la o cotă de piaţă de puţin peste 4%. În ultimii doi-trei ani, compania a tot încercat reinventarea mărcii, revenirea pe piaţă şi în atenţia cumpărătorilor, dar fără vreun succes notabil, până la anunţarea viitoarei platforme: Blackberry 10.

După ce a făcut anunţul şi a prezentat câteva funcţii, analiştii şi cumpărătorii au devenit interesaţi de ce pregătesc canadienii. În vederea acestui eveniment, situaţia la bursă s-a ameliorat şi acţiunile sunt pe un trend ascendent începând cu luna septembrie.

Viitorul mai gri pentru Apple este că redevine compania din anii '90. Steve Jobs a părăsit-o în 1984, fiind îndepărtat de John Sculley, om pe care el l-a vrut. Au urmat apoi 13 ani de scădere pentru Apple, până la revenirea cofondatorului în '97. Au venit apoi primul iPod, primul iPhone, primul iPad şi parteneriatul cu Intel pentru noua linie de calculatoare, iar compania a ajuns la situaţia foarte bună din prezent. 

Acest din urmă scenariu se poate să fi debutat cu iPhone 5 şi presupune că Apple rămâne o companie de nişă, după cum a indicat şi Adamson că ar fi mai potrivit (poate şi de lux). Urmăreşte un astfel de parcurs? Probabil că nu, dar este cel mai sigur. Asta până la viitoare inovaţie care va depăşi aşteptările, dacă va mai fi cazul.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite