Călcâiul lui Ahile al petrolului rusesc: asigurările

Călcâiul lui Ahile al petrolului rusesc: asigurările

Rusia a deturnat până acum o mare parte din impactul sancţiunilor asupra comerţului său cu petrol, dar refuzul companiilor din Occident de a mai asigura vasele care transportă petrol din Rusia ameninţă să dea peste cap economia ţării dacă ruşii şi clienţii lor nu vor reuşi să umple golul rămas în urma retragerii asiguratorilor, scrie Reuters.

Ştiri pe aceeaşi temă

Asigurătorii din Europa şi Statele Unite, care domină piaţa maritimă internaţională, reduc acoperirea petrolierelor ruse, spun surse din industrie, pentru a evita încălcarea sancţiunilor impuse în urma invaziei Ucrainei de către Moscova, scrie worldnews.com
 
Chiar şi vasele care nu sunt din Rusia, dar transportă ţiţei rusesc riscă acum să rămână fără asigurare.
 
Măsura asiguratorilor occidentali ar putea să submineze eforturile Rusiei de a-şi redirecţiona livrările de ţiţei pentru Europa şi SUA înspre Asia, ceea ce va grăbi declinul afacerilor cu ţările europene şi va adânci criza energetică, pe măsură ce restricţiile strâng tot mai tare laţul în jurul celui de-al doilea cel mai mare exportator de petrol din lume.
 
Retragerea asiguratorilor, „la pachet” cu noul pachet de sancţiuni europene
 
Este de aşteptat ca măsura luată de asiguratori să aibă loc în lunile de iunie şi iulie, atunci când vor expira poliţele retrase luna aceasta în anticiparea impunerii unor restricţii şi mai dure din partea Uniunii Europene.
 
„Există o presiune continuă pe asiguratorii [transportatorilor] maritimi internaţionali pentru a nu mai acoperi companiile de transport din toată lumea care livrează petrol rusesc”, a spus Maria Bertzeletou, analist la Signal Maritime Services, o companie de top care gestionează navele petroliere. „Perturbări sau o întrerupere pe termen scurt a asigurărilor maritime nu pot fi excluse.”
 
Companiile de asigurare din ţările care continuă să cumpere petrol din Rusia ar putea lua locul celor din Occident, dar cel mai probabil nu se vor putea reasigura fără să încalce vastele sancţiuni care afectează interesele comerciale ale Moscovei.
 
Fără reasigurare, un asigurator care emite o poliţă pentru un petrolier ar avea nevoie de o garanţie guvernamentală pentru a acoperi potenţiale datorii care s-ar putea ridica la câteva miliarde de dolari.
 
Asiguratorii ar putea apela la fondurile suverane ale Chinei sau Rusiei în acest scop, potrivit experţilor din domeniu, dar „depinde care este voinţa politică şi care sunt pieţele spre care Rusia îşi va concentra mărfurile”.
 
Pentru moment, clienţii din India şi China cumpără petrolul rusesc respins de Vest la preţuri mult mai avantajoase, potrivit comercianţilor şi după cum o arată cifrele. Exporturile ruseşti au ajuns în aprilie la media de dinainte de invazie, conform unui raport întocmit luna aceasta de Agenţia Internaţională a Energiei.
 
India, un aliat vechi al Moscovei, cumpără tot mai mult petrol din Rusia, care acum reprezintă 10% din toate importurile cu petrol ale ţării.
 
India recunoaşte asigurările din Rusia „aşa încât nu o să fie nicio problemă cât timp navele respectă regulile de intrare în port”, a explicat un înalt oficial al guvernului de la New Delhi. „Din moment ce noi nu recunoaştem sancţiunile americane vom primi vasele ruseşti. Răspunderea noastră va apărea doar după descărcarea navei.”
 
China, cel mai mare importator de petrol din lume, şi-a sporit achiziţiile de petrol din Rusia la preţuri reduse, potrivit informaţiilor obţinute de Reuters. Cu toate astea, asiguratorii chinezi care vor încerca să ia locul celor din Occident vor avea cel mai probabil nevoie de garanţii suverane.
 
Există un precedent pentru implicarea guvernului în garantarea riscurilor maritime asociate cu transportul de produse ţintite de sancţiuni. Japonia a folosit în 2012 o garanţie de răspundere suverană pentru a putea importa petrol din Iran după ce asiguratorii occidentali s-au retras din cauza sancţiunilor înainte ca lumea să ajungă la o înţelegere cu Teheranul asupra programului său nuclear.
 
În acest moment, nu există o măsură împotriva asigurării navelor străine care transportă petrol rusesc, dar această restricţie ar putea fi inclusă într-un nou pachet de sancţiuni al UE care ar urma să interzică importurile cu petrol din Rusia.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările