Brexitul a înroşit bursele şi a ras 2.000 de miliarde de dolari. Cum se propagă criza în lume. „Masacru“ pentru bănci, imobiliare şi industria auto

Brexitul a înroşit bursele şi a ras 2.000 de miliarde de dolari. Cum se propagă criza în lume. „Masacru“ pentru bănci, imobiliare şi industria auto

Principalele bănci britanice au pierdut 20% din valoarea acţiunilor, investitorii estimează că Marea Britanie intră în recesiune

Votul pentru ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană a provocat dezastre pe principalele pieţe de capital ale lumii, evaporând 2.000 de miliarde de dolari din valoarea acţiunilor de pe burse, potrivit The Guardian. Principalii pierzători sunt marile bănci britanice şi companiile de construcţii, dar şi industria auto şi transportul aerian.

Economiştii estimează acum că Brexitul va împinge Marea Britanie în recesiune, conform sursei citate.
 
Principalii pierzători sunt marile bănci britanice şi companiile de construcţii. Mai precis, investitorii se aşteaptă că zeci de mii de locuri de muncă din sectorul financiar să fie pierdute sau transferate în alte state. De asemenea, din cauza deprecierii lirei sterline, britanicii ar putea avea probleme în plata ratelor la credite. Astfel, acţiunile Barclays erau vineri în scădere cu 20%, Lloyds Bank era pe minus cu 21%, iar RBS cu 18%, potrivit CNN Money.
 
La acestea se adaugă băncile HSBC – cu un minus de 11% şi Standard Chartered – cu o gaură de 13%, în vreme ce acţiunile asigurătorului Prudential Plc, cu sediul la Londra, se tranzacţionau în scădere cu 11%, conform Bloomberg.
 

Băncile americane

 
De asemenea, băncile americane cu o prezenţă semnificativă în Marea Britanie au fost lovite: acţiunea Morgan Stanley cădeau cu peste 10%, Citigroup avea o scădere de 9%, iar Goldman Sachs cu 7%. De asemenea, firma americană de investiţii Invesco, care are o prezenţă semnificativă în Marea Britanie, era pe minus cu 14%, fiind cea mai slabă performanţă din indicele S&P 500.
 

Construcţii, imobiliare şi industria auto

 
Următoarele lovite au fost companiile de construcţii. Logica investitorilor este simplă: din cauza problemelor generate de Brexit oamenii vor fi mai atenţi cu privire la achiziţii, aşa că nu se vor mai avânta la a-şi cumpăra case, mai ales în caz de recesiune.
 
Următoarele lovite au fost companiile din industria auto, deoarece companiilor din domeniu le va fi mai greu să exporte, iar Marea Britanie este al treilea producător auto al Europei.
În Marea Britanie se găseşte atât producătorul Jaguar Land Rover, controlat de grupul indian Tata, dar şi fabrici ale constructorilor japonezi Nissan, Toyota şi Honda. În fine, BMW deţine în Marea Britanie producătorul Rolls Royce şi marca Mini, în vreme ce General Motors deţine Vauxhall, iar Ford are 14.000 de angajaţi în Marea Britanie.
 
Foarte mulţi producători din afara Europei şi-au făcut uzine în Marea Britanie pentru a profita de accesul la piaţa de 500 de milioane de oameni a Uniunii Europene. Dar dacă statul iese din blocul comunitar, atunci producătorii în cauză nu mai pot exporta liber şi vor fi introduse tarife vamale.
 
De altfel, acţiunile Ford scădeau ieri cu 6,5% din cauza acestor îngrijorări.
 
Concomitent, alte companii cu prezenţă masivă în Marea Britanie au fost afectate: producătorii de subansamble BorgWarner şi Delphi Automotive scădeau pe bursă cu 10%.
 

Transporturi aeriene

 
În transporturile aeriene titlurile IAG – proprietatul British Airways – consemnau un recul de 12%, iar EasyJet era în scădere cu 18%.
 
Mai departe, sunt afectate şi companiile din turism, deoarece în urma ieşirii din UE turiştii britanici vor avea nevoie de formalităţi şi vize pentru a călători în Europa, în timp ce europenii vor avea şi ei de înfruntat o birocraţie mai mare. Astfel, site-ul de turism Priceline consemna ieri scăderi 11%, motivul fiind că cea mai mare parte a veniturilor sale provine din Europa.
 
În privinţa statelor care vor fi afectate, pericolul cel mai mare este pentru Irlanda, Olanda, Belgia şi Germania în privinţa schimburilor comerciale, în vreme ce Malta, Ciprul, Lituania şi Polonia vor fi afectate din prisma turismului mai slab.
 

Legături comerciale periculoase

 
Comerţul Marii Britanii cu Uniunea Europeană se ridica la peste 500 de miliarde de dolari în anul 2015, potrivit estimărilor Fondului Monetar Internaţional. Irlanda este în mod natural legată de economia britanică, 18,6% din schimburile comerciale ale Irlandei fiind realizate cu Regatul Unit, arată o analiză Bloomberg.
 
În cazul Belgiei, procentul este de 7%, iar în cazul Ciprului este de 8%. Schimburile comerciale ale Germaniei cu Marea Britanie sunt de doar 5,8% la nivel procentual, însă valoarea absolută a acestora este imensă, ridicându-se la 137 de miliarde de dolari. Şi Olanda este în aceeaşi poziţie, suma totală a importurilor şi exporturilor cu Albionul fiind de 73 de miliarde de dolari, adică 7,1% din totalul realizat în „Ţara Lalelelor“.
 

Dependenţi de turiştii englezi

 
În fine, turismul este un alt punct nevralgic, prima în vizor fiind tot Irlanda. În 2014, vizitatorii din Regatul Unit erau 14% din total, iar aceştia au cheltuit 900 de milioane de dolari în economia irlandeză. Mai departe, două mici state mediteraneene sunt aproape dependente de vizitele turiştilor englezi, şi anume Malta şi Cipru, ambele făcând parte din Commonwealth. Turiştii britanici sunt responsabili de 24,8% din cheltuielile făcute de turiştii din Malta şi de 23,3% din cele realizate în Cipru.
 
Lituania are la rândul său o cotă mare de turişti britanici, respectiv 9,3%, în vreme ce în România aceştia acontează 5,7%.
 
În fine, Bloomberg notează că Polonia, Lituania şi Letonia sunt dependente de Marea Britanie în privinţa cetăţenilor lor care au ajuns să muncească în Regatul Unit. Spre exemplu, numai polonezi sunt peste 800.000 în Marea Britanie.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: