Brexit goleşte rafturile mai rău ca la începutul pandemiei: apar probleme în lanţul de aprovizionare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Profimedia
FOTO Profimedia

La aproape două săptămâni după ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană şoferii de camioane sunt obligaţi să aştepte, zile întregi, în unele cazuri, documentele corecte pentru a expedia mărfurile din Marea Britanie, scrie Euronews.

Schimbările care au intervenit în sistemul vamal riscă să lase goale rafturile supermarketurilor şi deja au fost surprinse imagini în care raioanele de „legume-fructe” erau efectiv fără marfă. Şi florile olandeze lipsesc, glastrele au rămas goale, scrie Euronews.

Existau temeri şi avertismente că aşa se va întâmpla încă înainte de producerea efectivă a Brexitului. Oricât s-ar fi încercat constituirea de stocuri, unele mărfuri sunt prea perisabile pentru a putea rezista mai mult. 

„Nu este bine”, a explicat şoferul de camion polonez Petar Loba din Marea Britanie, „această situaţie, pentru mine este prea multă birocraţie. Prea multă aşteptare, aşteptare, aşteptare. Tot timpul este aşteptare. Acest lucru nu este bun”.

Cel puţin un agent principal de expediţie avertizează că unii transportatori ar putea pur şi simplu să refuze să livreze bunuri în Marea Britanie, mai degrabă decât să se ocupe de toate actele revizuite şi birocraţia implicate.

În Irlanda de Nord, unde noua relaţie cu UE este mai complicată decât restul Regatului Unit, lipsa produselor britanice în supermarketuri este deja o realitate.

„Nu putem obţine livrările pe care le cunoaşteţi”, s-a plâns el. "Companiile primesc comenzi şi apoi ne sună înapoi," nu putem livra asta până la o notificare nouă ".

Irlanda de Nord face parte din Marea Britanie, dar are o frontieră terestră cu Republica Irlanda, care se află în UE.

Comercianţii de acolo spun că, în absenţa livrărilor din Marea Britanie, singura lor opţiune este să-şi facă stocuri  cu produse din UE.

Republica Irlanda creşte serviciile directe de feribot către Europa pentru camioanele care au călătorit anterior prin Marea Britanie.


FOTO Profimedia

supermarket londra marea britanie goale 2021. foto profimedia

Afaceri îngenuncheate

Alex Paul, care conduce o afacere de familie de succes, listată la Departamentul Internaţional de Comerţ drept o „campioană a exporturilor”, dezminte afirmaţiile autorităţilor potrivit cărora „sunt mici probleme de început şi vrea ca informaţiile reale cu privire la efectele Brexit asupra ţării, economiei şi comercianţilor să fie ştiute.

Potrivit The Guardian, Paul, dar şi alţi antreprenori britanici se confruntă cu probleme majore în activitatea lor.

Exportatorii de peşte britanici, de exemplu, nici măcar nu mai pot să îşi vândă marfa pe pieţele europene din cauza întârzierilor de la graniţă şi se plâng că Boris Johnson i-a păcălit în legătură cu efectele Brexit.

Micile firme care au prosperat când UK era parte a Uniunii, spun acum că exporturile pe continent nu mai au niciun viitor din cauza costurilor masive.

Paul este directorul firmei Leon Paul, cu sediul la Hendon, în nordul Londrei. Firma are 50 de angajaţi şi face comerţ într-un domeniu de nişă, iar familia sa s-a ocupat de firmă încă din 1921. Compania se ocupă de dezvoltarea şi manufacturarea de echipament pentru scrimă.

Această companie nu este un caz special, ea este doar exemplul emblematic dintre zeci de mii de cazuri de firme mici care s-au bucurat până acum de accesul nerestricţionat la piaţa europeană, iar acum sunt forţate să îşi reducă capacitatea doar la piaţa internă.

Aproape o treime din cifra de afaceri de 7 milioane de lire a Leon Paul venea din exporturile către clienţi din ţările Uniunii Europene. Acum, partea europeană de export a afacerii arată aproape nesustenabilă.

„Am făcut tot ce s-a putut pentru a ne pregăti pentru Brexit. De acum, companii ca a noastră nu vor mai putea să vândă pe continent, mai ales dacă e vorba de comenzi mici”, a adăugat Alex Paul.

Taxe peste taxe

Noile taxe de export, despre care el spune că ajung la 160.000 de lire pe an, reprezintă în primul rând o „taxă de Brexit” – fiecare pachet este taxat cu 4,5 lire şi acoperă costul adiţional al actelor care trebuie depuse de curieri pentru a putea scoate marfa din ţară.

Apoi, o altă taxă de 5 lire per pachet este necesară pentru plata taxelor de import din ţara de destinaţie, iar ultima taxă este cea de „debursare”, de minimum 14 lire per pachet + taxa pe valoarea adăugată din fiecare ţară. Aceste ultime tarife sunt pentru a acoperi costurile pe care autoritatea de taxare din ţara de destinaţie le suportă pentru a inspecta şi procesa pachetele.

În ultimele două săptămâni, Paul s-a străduit să găsească o modalitate prin care să neutralizeze noile costuri suplimentare, însă nu există niciun fel simplu prin care să facă asta – „mai multe locuri de muncă vor fi pierdute aici, aceasta este realitatea, pentru că aceste costuri vor fi tăiate direct din profitul companiilor”.

Autorităţile spun însă că prea multe nu pot fi făcute pentru a soluţiona aceste probleme, în contextul în care acordul comercial post-Brexit, negociat cu greu la sfârşitul anului trecut, este aproape imposibil de schimbat sau modificat.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite