Veniturile bugetare administrate de ANAF în primele 10 luni au crescut cu 7,3%, chiar în condiţiile unei ample relaxări fiscale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În primele 10 luni din 2015, veniturile în sumă de 165.325,17 milioane de lei reprezintă o depăşire cu 7,3% (indice nominal) şi cu 11,24 miliarde de lei în cifre absolute mai mult decât în perioada similară a anului 2014, se arată într-un comunicat al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF).

Raportat la programul de încasări rectificat, gradul de realizare este de 101,2%, conform legilor bugetare anuale rectificate (163.365,68 milioane de lei - prin corelare cu încasările efective din operatiuni tip „swap” si taxa clawback).

Ce măsuri puteau frâna încasările

„Precizăm că îmbunătăţirea colectării şi creşterea veniturilor administrate de ANAF au survenit în ciuda efectului de contracţie a veniturilor ca rezultat al măsurilor de relaxare a fiscalităţii care au afectat negativ încasările precum:
1. scăderea CAS cu 5pp
2. neimpozitarea profitului reinvestit
3. diminuarea taxei "pe stâlp"de la 1,5% la 1%
4. creşterea vărsămintelor la pilonul II de pensii
5. scăderea TVA la alimente de la 24% la 9% (aici facem precizarea că, în ciuda opiniei generale, nu doar alimentele au beneficiat de o cotă redusă de TVA ci şi băuturile non-alcoolice, animalele şi păsările din specii domestice, seminţele şi ingredientele alimentare, serviciile de restaurant şi catering, ceea ce înseamnă că impactul acestei măsuri este, în opinia noastră, mai mare decât cel estimat)“, arată ANAF.

Instituţia transmite şi următoarele observaţii
I. Comparativ cu planul iniţial de încasări de la începutul anului, gradul de realizare este de 104,7%. La rectificare, programul a fost majorat cu suma colectată în plus pe primele 7 luni.
II. De asemenea, subliniem faptul că trendul pozitiv de la nivelul încasărilor se înregistrează pe fondul deflaţiei de 1,42% (în perioada ianuarie – septembrie 2015) din 2015, fapt ce a diminuat veniturile în comparaţie cu cele din 2014 când s-a înregistrat inflaţie.
III. Totodată, menţionăm faptul că, din cele 11,24 miliarde lei colectaţi în plus faţă de anul trecut, veniturile suplimentare colectate din TVA sunt de 5,05 miliarde lei. Ceea ce reprezintă o creştere cu 11,8% indice nominal, cu mult peste creşterea economică din primele 10 luni. Diferenţa rezultată după eliminarea impactului creşterii economice este rezultatul direct al combaterii evaziunii fiscale.

Cum au crescut veniturile

Potrivit ANAF, în structură - pe bugete şi în cadrul bugetului de stat pe principalele impozite şi taxe - situaţia privind realizarea veniturilor bugetare în perioada analizată, se prezintă astfel:
** La  bugetul de stat  s-au încasat  116.836,32 milioane de lei, cu 11.892,73 mil. lei (11,33% indice nominal ) mai mult faţă de aceeaşi perioadă din 2014 (104.943,59 milioane de lei), pe fondul cresterii generale a volumului obligatiilor fiscale declarate (cu cca. 4,3% mai mare decat in perioada similara din 2014):
•    la impozitul pe profit s-au încasat 13.055,15 milioane de lei, cu 1.316,56 milioane de lei (11,22% indice nominal) mai mult decât în 2014 (11.738,59 milioane de lei). Cresterea incasarilor din perioada analizata, la acest impozit, s-a datorat:
~ creşterilor de viramente inregistrate de la agentii economici (+9,3%), cat si impozitului virat de catre bancile comerciale (+89,5%);
~ intensificării inspecţiilor fiscale la contribuabili identificaţi cu risc fiscal asociat preţurilor de transfer, selectaţi în baza analizei de risc. Rezultatele acestor controale se cuantifică atât prin stabilirea de sume suplimentare, cât şi prin diminuarea pierderilor fiscale înregistrate de contribuabili, cu consecinţă directă în creşterea nivelului sumelor declarate cu titlu de impozit pe profit;
•    la impozitul pe venit s-au încasat 21.636,84 mil. lei, cu 2.521,65 milioane de lei (13,19% indice nominal) mai mult decât în 2014, fapt datorat:
~ creşterii nivelului salariului minim pe ţară;
~ intensificării controalelor privind combaterea subdeclarării impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale, creşterea gradului de colaborare cu Inspecţia Muncii. Incepând cu luna ianuarie 2015 s-a extins la nivel naţional „Proiectul pilot” vizând „Reducerea salariilor subdeclarate” la contribuabilii care prezintă risc fiscal ridicat privind nedeclararea/subdeclararea veniturilor din salarii şi/sau de natură salarială, prin efectuarea de inspecţii fiscale parţiale la contribuabilii selectaţi.

Aspectele prezentate mai sus influenţează pozitiv si nivelul realizărilor la bugetele contributiilor de asigurări sociale.

Încasările din taxa pe valoarea adăugată au fost de 47.915,84 milioane de lei, cu 5.057,86 milioane de lei (11,8% indice nominal) mai mari decât încasările din perioada similară a anului 2014 (42.857,98 milioane de lei), chiar şi în condiţiile recentelor modificări ale Codului Fiscal, respectiv reducerea cotei de TVA pentru alimente şi băuturi non-alcoolice, animale şi păsări din specii domestice, seminţe şi ingrediente alimentare, servicii de restaurant şi catering,  de la 24% la 9%.

Cum a scăzut evaziunea fiscală

ANAF a mai explicat că, separat de influenţa creşterii economice, creşterea încasărilor se datorează diminuării evaziunii fiscale prin:
~ modificarea legislaţiei primare şi secundare specifice, urmărind înăsprirea criteriilor pentru înregistrarea în scopuri de TVA, crearii unui mecanism de evaluare periodică ulterioară înregistrării şi simplificarii procedurilor de anulare a înregistrării în scopuri de TVA;
~ intensificarea controalele DGAF care sunt concentrate pe acţiuni de investigare şi instrumentare a unor lanţuri tranzacţionale organizate în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale in materie de TVA.

Venituri mai mari şi din accize

În domeniul  accizelor (inclusiv taxa pe viciu), faţă de încasările din perioada analizată a anului precedent (19.860,54 milioane de lei),  accizele au fost mai mari cu 8,0% (în termeni nominali),  veniturile colectate in 2015 fiind de 21.448,71 milioane de lei (plus 1.588,18 milioane de lei).

„Aceasta s-a datorat şi actiunilor specifice de monitorizare şi control realizate la nivelul activităţilor de inspecţie fiscală, vamală şi antifraudă, acţiuni orientate către domeniile economice în care se manifestă fenomene de evaziune fiscală, indisciplină financiară sau slabă conformare (în special în zona Bucuresti - Ilfov).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite