Studiu: Ce vor să facă românii cu banii lor în 2021

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un studiu derulat în perioada 30 octombrie – 4 noiembrie 2020 de agenţia de cercetare de piaţă Wisemetry Research a abordat subiecte precum organizarea telemuncii, îngrijirea şi educaţia copiilor şi dezechilibrul de gen în munca domestică, dar şi obiceiuri pe care oamenii doresc să le adopte sau păstreze în următoarele 12 luni.

Potrivit studiului, anul 2021 este cel  în care oamenii vor echilibra nevoia de securitate materială, declinată prin intenţia de economisire, creşterea veniturilor prin obţinerea unei poziţii mai bine platite la locul de muncă sau căutarea unui job secundar, cu dorinţa de a spori confortul şi relaxarea prin îmbunătăţiri în locuinţă şi concedii binemeritate. 

Întrebaţi ce anume plănuiesc să facă în anul 2021, cei mai mulţi respondenţi, 42%, au spus că au de gând să pună de-o parte mai mulţi bani în următoarele 12 luni. O treime dintre cei intervievaţi îşi doresc să aducă îmbunătăţiri în casă, iar 28% spun că vor să meargă într-o vacanţă sau excursie deosebită, semn că oamenii au simţit lipsa călătoriilor în anul ce tocmai s-a încheiat. În plus, unul din patru respondenţi are de gând să-şi suplimenteze veniturile prin găsirea unui job secundar, sau activarea altor surse de venit.

Dorinţa de siguranţă materială şi un comportament orientat spre economisire sunt atitudini fireşti atunci când oamenii se confruntă cu ameninţări externe, fie că este vorba de o criză financiară, fie de una de sănătate. Printre planurile pentru noul an se numără şi:

Lichidarea unui credit – 21% dintre respondenţi;

Participarea la cursuri de dezvoltare personală sau profesională – 20%;

Schimbarea locului de muncă – 18%;

O schimbare majoră în carieră – 17%.

În următoarele 12 luni, cei mai mulţi respondenţi vor investi în concedii deosebite, echipament electronic şi produse pentru locuinţă.

Când vine vorba de investiţii pe care oamenii au de gând să le facă în 2021, 32% dintre respondenţi sunt convinşi că în următoarele 12 luni urmează să meargă într-o vacanţă sau un sejur. Cum anul 2020 a stat sub semnul restricţiilor de mobilitate, este de aşteptat ca în viitorul apropiat, odată ce călătoriile vor redeveni sigure, oamenii să-şi dorească să exploreze noi destinaţii, poate chiar ţări deosebite, şi să se aventureze dincolo de clasicele obiective turistice.

Un sfert dintre respondenţi sunt siguri că în următorul an vor investi în echipament electronic/ IT&C.

Dispozitivele electronice au devenit bunuri esenţiale în anul 2020, atât în derularea activităţilor profesionale/ ce ţin de locul de muncă, şcoala/ învăţământul de la distanţă, precum şi pentru divertisment şi a comunica/ păstra legătura cu persoanele dragi. 

Nu este neglijabilă nici proporţia celor care urmează să investească în renovarea locuinţei (23%) şi în mobilier nou (22%). În anul 2020 oamenii s-au aflat în situaţia de a redefini noţiunea de locuinţă – aceasta a căpătat noi înţelesuri şi a preluat funcţii noi - loc de muncă, şcoală, spaţiu de socializare. În acest context a apărut inevitabil şi necesitatea armonizării spaţiului locuibil la noile nevoi. Fără îndoială, şi aşteptările oamenilor cu privire la locuinţa ideală au suferit schimbări. Există de asemena interes şi pentru cumpărarea de bunuri imobiliare – a unei locuinţe sau a unui teren.

În 2020 oamenii au îmbrăţişat un stil de viaţă digital şi sunt semne că această tendinţă va continua şi în 2021. În plus, se accentuează grija pentru ceilalţi şi pentru ei înşişi.

În top trei obiceiuri pe care oamenii îşi doresc să le adopte sau păstreze în 2021 se regăsesc activităţi ce ţin de digitalizare şi care au ajutat la eficientizarea timpului alocat treburilor administrative: 

66% dintre respondenţi au de gând să viziteze cât mai rar sediul unei bănci în 2021;

62% plănuiesc să folosească aplicaţii de online banking;

61% vor ca în următoarele 12 luni să primească facturile pentru utilităţi exclusiv în format digital.

Printre priorităţile oamenilor pentru anul 2021 se numără grija faţă de cei dragi sau chiar grija pentru sănătatea lor fizică şi mentală - 53% şi-au planificat ca în următoarea perioadă să-şi viziteze mai des părinţii, 47% îşi doresc să se implice mai mult în educaţia copiilor, 42% vor să facă activităţi sportive în mod constant, iar altă treime să se lase de fumat sau să facă analize medicale mai des. 8% dintre respondenţi îşi propun să muncească mai puţin de 8h pe zi.

Respondenţii îşi doresc de asemenea ca în anul ce abia a început să fie mai responsabili social. Astfel, 54% dintre cei intervievaţi au de gând să-şi facă un obicei din a recicla – cetăţenii ar fi mai fericiţi dacă autorităţile ar creea condiţii de colectare selectivă, iar 41% intenţionează să achiziţioneze preponderent produse fabricate în România. Voluntariatul şi donaţiile sunt si ele pe lista a 15% dintre respondenţi. A folosi mai rar maşina personală dovedeşte preocuparea oamenilor pentru mediu – aspect ce merită luat în considerare de către autorităţi.

Studiul a fost realizat online pe un eşantion de 1000 respondenţi. Eşantionul este reprezentativ pentru populaţia utilizatoare de internet din punct de vedere al distribuţiei pe sexe, grupe de vârstă şi regiuni geografice, iar eroarea maximă de eşantionare este de ±3.1%. Pe langă informaţii despre intenţii de consum/ acţiuni în viitor, studiul mai cuprinde şi date despre:

Gestionarea şcolii online şi provocările de care s-au lovit părinţii în îngrijirea şi supravegherea copiilor; 

Tiparele de lucru în regim telemuncă versus munca de la birou/ sediu;

Mecanisme adoptate pentru a face faţă izolării sociale;

Impactul izolării sociale asupra relaţiei de cuplu şi vieţii de familie.

Wisemetry Research este o agenţie de cercetare de piaţă şi consultanţă din România. Compania a fost fondată la începutul anului 2020 de trei cercetători cu vastă experienţă în proiectarea şi gestionarea unui spectru larg de studii, adresând pieţe şi arii diverse.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite