Studiu: Românii au bani doar pentru cheltuielile zilnice, dar se aşteaptă la scăderea şomajului şi la creşterea veniturilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Românii nu prea vor să investească pentru că nu prea au ce
Românii nu prea vor să investească pentru că nu prea au ce

Veniturile românilor le ajung acestora doar pentru a-şi acoperi nevoile de zi cu zi, astfel că dorinţa de a investi în lucruri noi rămâne scăzută, arată studiul companiei de cercetare de piaţă GfK privind climatul de consum din 15 ţări europene. Reticenţa de a cheltui contrastează puternic cu creşterea economică susţinută înregistrată de România în ultimii ani.

„Predilecţia spre consum în luna iunie a fost de 3,4 puncte (-0,1 puncte) - de asemenea, doar cu puţin peste media pe termen lung. Venitul neconsumat şi economiile sunt încă la un nivel nesatisfăcător, dar venitul este suficient pentru acoperirea cheltuielilor zilnice“, se arată în studiul citat de către News.ro.

Altfel spus, deşi economia din România înregistrează una dintre cele mai mai mari creşteri din Uniunea Europeană (UE), consumatorii români încă nu îşi pot permite bunuri de valoare şi achiziţii scumpe.

Potrivit aceloraşi date, românii se aşteaptă să beneficieze de pe urma creşterii economice sub forma unei scăderi a şomajului şi a unei creşteri a veniturilor.

„Aşteptările privind veniturile au scăzut uşor în al doilea trimestru, cu 3 puncte, până la nivelul de 18,5 puncte. Acest indicator rămâne totuşi la un nivel destul de bun. În trimestrul al doilea, perspectiva economică generală a înregistrat o creştere minimă (+0,9 puncte), până la nivelul de 4,2 puncte în luna iunie. Indicatorul a urcat doar cu puţin peste media pe termen lung, de 0 puncte“, arată analiştii GfK.

Pentru comparaţie, climatul de consum general din cele 28 de ţări ale Uniunii Europene a crescut cu 4,1 puncte în intervalul martie-iunie 2016, până la nivelul de 13,1 puncte.

În trimestrul al II-lea, subiectele interne (diferite de la o ţară la alta) au dominat dezbaterile din presa europeană. Subiectele comune au vizat în special lupta contra Statului Islamic şi atacurile teroriste produse ca urmare în Europa (mai ales în Turcia).

În perioada premergătoare Campionatului European de Fotbal din Franţa, ziariştii, experţii în securitate şi autorităţile guvernamentale din întreaga Europă s-au axat în special pe găsirea unor soluţii de combatere a terorismului.

De asemenea, s-a discutat mult despre acordul dintre Uniunea Europeană şi Turcia privind refugiaţii. Cu ajutorul Turciei s-a obţinut o scădere semnificativă a afluxului de refugiaţi către Europa. Pe de altă parte, în negocierile cu Turcia s-a adus în discuţie şi respectarea principiilor democratice.

Brexitul creează îngrijorări

Unul dintre principalele subiecte dezbătute în luna iunie a fost referendumul din Marea Britanie cu privire la ieşirea din Uniunea Europeană. Sondajul care indica victoria taberei pro-europene nu a reuşit să influenţeze rezultatul real al referendumului care a avut loc pe 23 iunie.

„Este de aşteptat ca incertitudinea situaţiei curente să se propage pe pieţele financiare şi să afecteze în final consumatorii europeni. Cât de mare va fi impactul ieşirii Marii Britanii asupra climatului de consum din fiecare ţară în următoarele luni, va depinde în special de politicile fiscale, de evoluţia discuţiilor din cadrul Uniunii Europene şi de impactul economic al Brexit-ului asupra fiecăreia dintre ţările membre“, se mai precizează în studiu.

Concluziile studiului GfK privind climatul european de consum rezultă dintr-un sondaj în rândul consumatorilor, realizat pentru Comisia Europeană, în toate ţările Uniunii Europene. În fiecare lună, sunt intervievate peste 40.000 de persoane, din 28 de ţări. Acesta este un eşantion reprezentativ pentru populaţia adultă din Uniunea Europeană.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite