Scumpirile sunt principala îngrijorare a românilor cu privire la nivelul de trai

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Reducerea veniturilor i-a determinat pe mulţi români să-şi reducă bugetul alocat pentru alimente, înbrăcăminte şi produsede îngrijire personală FOTO Adevărul
Reducerea veniturilor i-a determinat pe mulţi români să-şi reducă bugetul alocat pentru alimente, înbrăcăminte şi produsede îngrijire personală FOTO Adevărul

Îngrijorarea românilor cu privire la scăderea veniturilor personale şi siguranţa locului de muncă a scăzut în 2013 faţă de anul anterior, însă creşterea preţurilor a devenit cea mai importantă preocupare, potrivit datelor Daedalus Millward Brown.

"Se remarcă o scădere a îngrijorărilor respondenţilor legate de veniturile personale şi de siguranţa locului de muncă, probabil în contextul optimismului generat de schimbările politice şi de reîntregirea salariilor bugetarilor. Temerea legată de creşterile de preţuri rămân însă constante şi reprezintă cea mai importantă preocupare a românilor. Optimismul general se extinde (oarecum nejustificat) şi asupra îngrijorărilor legate de criza financiară globală, epidemii sau războaie", potrivit ultimei ediţii a studiului „Nivelul de trai“, realizat anual de catre compania de cercetare de piaţă.

Astfel, ponderea românilor îngrijoraţi de reducerea veniturilor personale era în luna ianuarie de 69%, faţă de 78,5% în urmă cu un an, iar a celor care se tem pentru siguranţa locului de muncă de 49,3%, faţă de 60,3% în ianuarie 2011. Creşterea preţurilor a rămas însă la un nivel constant, de 84%.

În scădere este şi ponderea persoanelor îngrijorate de criza financiară globală, de la 79,7% la începutul anului trecut la 69,3% în ianuarie 2013.

Potrivit Daedalus Millward Brown, principala strategie ca răspuns la criză rămâne disciplina mai strictă a bugetelor.

"Creşte în continuare numărul de persoane care declară că au devenit mai disciplinate cu bugetele lor anul trecut. Reducerea cheltuielilor cu utilităţile în condiţiile în care deja au fost utilizate ca strategie în anii anteriori, pare să fi atins un plafon. Creşterea preţurilor la utilităţi în 2012 limitează şi mai mult utilizarea acestei strategii ca raspuns la criză", se mai arată în studiu.

Nemaiputând reduce din cheltuielile cu utilităţile, românii au folosit mai puţin autoturismul personal, au scăzut bugetul alocat pentru vacanţe, s-au împrumutat la rude sau prieteni şi au amanetat bijuterii sau alte bunuri. În schimb, se remarcă scăderea numărului românilor care au tăiat din cheltuielile cu mâncarea, îmbrăcămintea şi încălţămintea sau produsele de îngrijire personală.

Studiul a fost realizat pe un eşantion de 1.000 respondenţi, cu vârsta între 18-65 ani, din mediul urban, în perioada 12-19 februarie 2013.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite