Românii tind să creadă că preţurile cresc mai mult decât se majorează în realitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Chiar dacă preţurile cresc, Banca Naţională menţine prognoza de inflaţie.

Românii, bulgarii şi croaţii au tendinţa de a supraestima creşterea preţurilor mai mult decât orice alt european, arată un studiu realizat de Banca Centrală Europeană bazat pe datele Comisiei Europene.

Oamenii întotdeauna supraestimează creşterea preţurilor. Şi acest lucru are implicaţii semnificative pentru politicieni şi bancherii centrali, arată studiul citat de Bloomberg.

Între 2004 şi mijlocul anului 2015, rata medie a inflaţiei percepută de consumatori în zona euro a fost de 9,5%, ceea ce a fost „considerabil mai mare” decât rata medie reală a inflaţiei de 1,8%, se arată în studiul citat. Pentru Uniunea Europeană, inflaţia percepută a fost de 9,8% faţă de o cifră reală de 2%.

Extinderea judecăţii greşite a variat în funcţie de educaţie, sex şi cât de bine funcţionează economia, iar divergenţa dintre naţiuni este izbitoare.

Percepţia românilor, detaşată de realitate                 

În ciuda poveştilor din mass-media, germanii tind să supraestimeze inflaţia mai puţin decât cei mai mulţi dintre colegii lor europeni. În schimb, în ţările în care inflaţia este mai mare, de exemplu în România şi Bulgaria, sau chiar Letonia, sau unde economia nu s-a descurcat aşa de bine, precum Italia sau Grecia, percepţia inflaţiei este mult mai detaşată de realitate. Suedezii, finlandezii, danezii, francezii şi belgienii sunt cei mai exacţi, mai ales când vine vorba de prezicerea inflaţiei.

Potrivit studiului, „consumatorii sunt mai predispuşi să supraestimeze inflaţia în perioadele de recesiune”.

De asemenea, începând cu momentul introducerii monedei unice, când divergenţa dintre percepţie şi realitate era maximă, lucrurile s-au îmbunătăţit încet – în special cu ajutorul inflaţiei aproape zero din ultimii ani.

După cum arată datele, chiar dacă unii dintre consumatori supraestimează nivelul ratei inflaţiei, ei au o idee destul de clară asupra acelerării sau încetinirii ei.

De asemenea, cu cât oamenii sunt mai educaţi şi cu cât mai mulţi bani au, cu atât percepţia lor asupra inflaţiei este mai aproape de realitate. Iar tinerii şi femeile cred întotdeauna că majorarea preţurilor este mai puternică, faţă de percepţia bărbaţilor şi a persoanelor în vârstă.

Consumatorii supraestimează inflaţia, dar valoarea cu care o fac diferă în funcţie de ţară:

image

Diferenţa medie între inflaţia percepută şi inflaţia reală între ianuarie 2004 şi iulie 2015 FOTO Bloomberg

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite