Reacţia bancherilor la proiectul ANPC: Comisionul din bancomat este greu de afişat şi presupune cheltuieli nebugetate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Protecţia Consumatorilor vrea ca pe ecranele automatelor bancare să se afişeze toate costurile tranzacţiilor, dar bancherii spun că modificarea aparatelor durează mult şi presupune cheltuieli neprevăzute.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a lansat în dezbatere publică un proiect de ordin prin care băncile vor fi obligate să afişeze pe ecranele bancomatelor toate comisioanele aferente operaţiunilor pe care un client doreşte să le efecuteze cu un card de debit sau credit.

Comisioanele vor fi afişate în suma exactă, nu procentual.

Foarte mulţi pensionari au făcut plângeri la noi. Ei nu ştiu că dacă retragi de 10 ori bani de la bancomat, ajungi la un comision lunar consistent. De exemplu, luăm o pensie minimă, de 600 de lei, şi un cost de 4 lei al comisionului. Dacă retrag de 10 ori într-o lună bani – pentru că bunicii noştri sunt mai chibzuiţi şi retrag doar când au nevoie, au o pierdere lunară de 40 de lei“, a explicat miercuri, într-o emisiune televizată, preşedintele ANPC, Marius Alexandru Dunca.

Potrivit proiectului normativ, bancomatele trebuie să afişeze pe ecrane toate informaţiile legate de costurile tranzacţiei, în ordinea operaţiunilor efectuate de către client, acesta având astfel posibilitatea de a renunţa la operaţiunea respectivă, fie că este vorba despre eliberare de numerar, transfer din cont, plăţi de facturi sau alte servicii solicitate.

Bancherii cer timp

Reprezentanţii bancherilor sunt în principiu de acord cu informarea mai detaliată a consumatorilor, dar spun că timpul de implementare (60 de zile de la apariţia actului normativ în „Monitorul Oficial“) este prea scurt.

Spre exemplu, Asociaţia Română a Băncilor a comunicat pentru „Adevărul“ următoarele:
Considerăm că în procesul de dezbatere al Ordinului ar trebui să se ţină cont de impactul financiar generat de implementarea tehnică şi de specificaţiile privind timpul aferent realizării acestor operaţiuni. O astfel de măsură poate implica proceduri de achiziţie de software nou şi chiar înlocuirea ATM-urilor necompatibile, costurile nefiind prevăzute în bugetele băncilor pentru anul în curs. Sistemul bancar românesc deţine o reţea de 10.700 de ATM la nivel naţional. Apreciem că perioada de implementare prevăzută în proiectul de ordin este insuficientă, având în vedere că băncile, în anumite situaţii, trebuie să organizeze licitaţii pentru selecţia furnizorilor de software şi ulterior să implementeze aceste soluţii informatice.

La rândul său, Consiliul Patronatelor Bancare din România reclamă timpul relativ scurt de dezbatere publică acordat de ANPC, precum şi faptul că organizaţiile nu au fost consultate anterior publicării proiectului.
 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite