Preţul motorinei, cu cel puţin 1 leu/litru mai mare decât în august 2017. Transportatorii cer Guvernului să elimine supraacciza

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Preţul motorinei este, în present, cu cel puţin 1 leu/litru mai mare faţă de luna august 2017, ultima lună înainte de majorarea accizei la carburanţi, atrag atenţia transportatorii, care solicită Guvernului să elimine supraacciza la carburanţi pentru a proteja industria de transport şi implicit populaţia, în lipsa unei scheme de rambursare a supraaccizei către transportatori.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenţia că firmele de transport rutier vor fi nevoite să crească tarifele de transport marfă cu 20%, cu efecte directe şi imediate în preţurile la raft ale produselor de strictă necesitate şi similar tarifele de transport persoane, ca urmare a creşterii costurilor cu carburantul după majorarea accizei şi a lipsei unei scheme de rambursare a acesteia.

În prezent preţul motorinei este mai mare cu cel puţin 1 leu/litru faţă de luna august 2017, ultima lună înainte de majorarea accizei la carburanţi. Faţă de finalul lunii august 2017, preţul barilului de petrol a crescut cu 40%, de la 50 la 70 dolari/baril, iar moneda naţională s-a depreciat faţă de euro cu 1,5% (preţurile produselor finite obţinute din petrol se calculează în euro). La toate aceste creşteri se adaugă şi majorarea cu peste 21% a accizei la motorină, în 15 septembrie şi 1 octombrie 2017, de la 1518,04 RON/1000 litri la 1838,04 RON/1000 litri, impactul accizei şi TVA-ului în preţul carburantului la pompă fiind în acest moment de 50%. Rata anuală a inflaţiei a urcat în luna decembrie 2017 la 3,32%, în condiţiile în care în luna august 2017, rata anuală a inflaţiei a fost de numai 1,2%.

Potrivit transportatorilor, majorarea accizei la carburanţi a avut ca impact scăderea consumului şi migrarea alimentărilor cu combustibil de către transportatorii români care fac curse în Europa în alte state membre cum ar fi Ungaria şi Austria, ţări unde preţul la motorină este mai atractiv având în vedere existenţa unui sistem de recuperare a accizei şi a TVA-ului foarte bine reglementat de către autorităţile acestor state. La acestea se adaugă diminuarea vânzărilor de carburant pe teritoriul României ca urmare a migrării volumelor aprovizionate de către transportatori din alte state care tranzitează România şi care preferă să alimenteze acum în ţările vecine, Bulgaria şi Ungaria, unde preţul carburantului este mai mic. România are în acest moment cea mai mare acciză la motorină dintre statele membre UE din regiune, respectiv 393,84 EUR comparativ cu Bulgaria 330,3 EUR sau Ungaria 364,46 EUR.

„Transportatorii rutieri care lucrează în România şi nu pot alimenta în afara ţării trebuie să majoreze tarifele de transport imediat cu 20% pentru a nu intra în faliment. Efectele majorării accizei prin migrarea alimentărilor în ţările vecine şi scăderea încasărilor din acciză în România se confirmă prin scăderea volumelor vândute la pompă, în beneficiul Ungariei şi Austriei care au cost mai mic pentru transportatori şi condiţii la procedurile fiscale net superioare”, arată UNTRR.

Prin comparaţie, spun transporatorii, în Ungaria acciza e variabilă, guvernul maghiar îşi sacrifică veniturile la buget şi reduce acciza atunci când costul petrolului depăşeşte 50 dolari/baril. În Ungaria, deşi preţul la pompă este mai mare decât în România, prin recuperarea TVA de 27% la 60 de zile, fără nicio zi întârziere, şi a accizei suplimentare - între 2 şi 5,5 eurocenţi per litru (la fiecare 6 luni în Ungaria aceste cifre pot varia între 2 - 3,5 - 5,5 eurocenţi per litru, la fel ca şi valoarea accizei care este de 358 euro/1000 litri când preţul barilului de petrol este peste 50 dolari şi 390 euro când preţul barilului de petrol este sub 50 dolari), costul final pentru transportatorii rutieri rămâne mai scăzut cu cel puţin 5 eurocenţi/litru de motorină decât în România.

Transportatorii acuză că nu s-a reluat schema de rambursare a accizei

UNTRR a solicitat în data de 5 septembrie 2017, 5 octombrie 2017 şi 16 noiembrie 2017 reluarea schemei de rambursare a accizei potrivit art. 7.2 al Directivei 96/2003, şi deşi sisteme similare funcţionează de ani de zile în Ungaria, Slovenia, Franţa, Spania, Belgia sau Italia, fără ca rambursarea să fie considerată ajutor de stat având în vedere că nu coboară sub pragul minim european de taxare a motorinei pentru propulsie de 330 euro/1000 litri, în România schema nu s-a reluat nici ca ajutor de stat, nici în afara sferei de aplicare. În prezent, 6 ţări din UE restituie supraacciza la motorină transportatorilor rutieri: Ungaria – 0,02 euro/litru (Ungaria restituie acciza 0,02 -0,035 - 0,055 euro/litru, iar  acciza este de 0,358 euro/litru când preţul petrolului este peste 50 dolari/baril şi 0,390 euro/litru când preţul petrolului este 50 dolari/baril sau sub), Belgia – 0,177 euro/litru (acciza este de 0,508 euro/litru), Slovenia – 0,095 euro/litru (acciza este de 0,426 euro/litru), Franţa – 0,11euro/litru pentru camioane şi 0,15 euro/litru pentru autocare (acciza este de 0,531 euro/litru), Spania – între 0,001 - 0,048 euro/litru în funcţie de regiune (acciza este de 0,331 euro/litru fiind încadrată ca ajutor de stat) iar în Italia – 0,21 euro/litru (acciza este de 0,617 euro/litru).   

Ajutor de stat ar putea fi considerată situaţia rambursării potrivit art. 5 din Directiva 96/2003, când rata diferenţiată ar putea să scadă sub pragul minim de 330 euro/1000 litri.

Urmare intervenţiilor UNTRR anterioare şi a rezultatelor comisiei constituite din reprezentanţii transportatorilor, Ministerului de Finanţe, Ministerului Transporturilor şi Consiliului Concurenţei  a fost întocmit memorandumul privind reluarea schemei de rambursare a supraaccizei la carburant pentru transportatorii rutieri.

Deşi Guvernul României a promis ferm prin persoana Primului Ministru, adoptarea hotărârii de reluare a schemei de rambursare, până în acest moment măsura a fost neglijată ceea ce a generat efectele asupra cărora UNTRR a atras atenţia în repetate rânduri, respectiv, creşterea tarifelor de transport, a preţurilor la produsele de strictă necesitate cu implicaţii majore în scăderea nivelului de trai al populaţiei precum şi migrarea alimentărilor în ţările vecine cu pierderea veniturilor încasate din accize la bugetul de stat al României.

„În aceste condiţii în care este evident faptul că este grav afectată competitivitatea transportatorilor rutieri români, precum şi încasările din acciză la bugetul de stat, UNTRR solicită Guvernului să reia imediat schema de rambursare a accizei suplimentare, iar în lipsa acesteia, să se renunţe definitiv la supraaciza la carburant”, arată transportatorii.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite