Pandemia a scumpit mâncarea şi alte produse. Creşterile de preţuri nu au atins încă maximul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pandemia a scumpit în special alimentele, dar şi alte produse, a schimbat obiceiurile de consum ale românilor, iar creşterile de preţ încă nu au ajuns în punctul culminant.

Retailul continuă să se transforme urmare a pandemiei cu noul coronavirus, obiceiurile de consum ale românilor fiind diferite faţă de perioada similară a anului trecut, arată o analiză a companiei de monitorizare RetailZoom.

Sunt însă efecte majore şi în preţuri, care au crescut cel mai mult la produsele alimentare. Creşterea preţurilor ajunge la +4,7% în medie pentru primele 16 săptămâni din 2020 versus aceeaşi perioadă din 2019, cu o pondere mai mare pentru alimente (+6,4%).

„Preţurile continuă să crească pentru mai mult de jumătate dintre cele 184 de categorii monitorizate, cu procente de 5 până la 30% comparativ cu media săptămânilor 1-8, acest trend nefiind observat anul anterior pentru aceeaşi perioadă/început de an. Concluzia noastră este că anul acesta creşterile de preţuri sunt provocate şi de impactul pandemiei, nu doar de frenezia cumpărăturilor de Paşti. Spre deosebire însă de anii anteriori, când se observă o buclă de creşteri de preţ specifică aglomerării de sărbători, generată preponderent de abundenţa produselor premium sau de creşteri de preţ temporare, acum ne aşteptăm ca apogeul creşterilor de preţ să nu fi atins încă punctul culminant la categoriile monitorizate”, explică analiştii companiei de monitorizare RetailZoom.

Scumpiri la conservanţi şi conserve

La produsele pentru îngrijire personală s-au raportat scumpiri medii de 1,4%, iar la cele pentru casă de 3,7%. Dintre alimente, cel mai mult s-au scumpit conservanţii pentru legume şi fructe (136%), conservele de carne (42%), drojdia (19%), maioneza (19%), mezelurile (17%), sarea (17%), carnea (16%), peştele congelat (16%).

Cu toate acestea, vânzările sunt în continuă creştere, cu până la 15% faţă de anul trecut, la toate cele 184 de categorii monitorizate de companie. La alimente, spre exemplu, vânzările s-au majorat cu 21% în primele 16 săptămâni ale anului raportat la perioada similară a lui 2019. Cel mai mult însă au crescut vânzările de ţigări (plus 29%) şi produse de casă (25%).

„Pe termen lung şi în condiţiile actuale, ne aşteptăm la o creştere menţinută de 5-10 vs anul anterior pentru departamentul de curăţenie. Cert este că trendul celor două sectoare (îngrijire personală, îngrijirea casei), indică o contribuţie scăzută a cumpărăturilor din mediul de retail offline pentru tipologia produselor de răsfăţ şi îngrijire. În plus, nu credem că o potenţială creştere din mediul online ar garanta o compensare a acestor scăderi din offline”, apreciază specialiştii.

Magazinele de proximitate câştigă piaţă

Referitor la magazinele preferate acum de români, studiul relevă o reorientare către magazinele de proximitate care au început să câştige inclusiv pe segmentul coşurilor cu multe produse, acolo unde hypermarketurile aveau întâietate. Acestea au înregistrat creşteri de 25% faţă de anul trecut, în timp ce hypermarketurile şi cash&carry au avut creşteri de 16%. Pe tipuri de produse, magazinele de proximitate au câştigat 24% la produsele alimentare, în condiţiile în care hypermarketurile s-au „mulţumit” cu un plus de 18%, în contextul unei majorări totale a volumelor cu 21%. Magazinele mici au vândut cu 33% mai multe produse pentru casă, faţă de hypermarketuri-17%, pe findul unei creşteri totale de 25%. De asemenea, la produsele de îngrijire personale, tot magazinele de proximitate au beneficiat de plus 21%, hypermarketurile 11%, totalul fiind de 17%.

Datele RetailZoom au fost preluate de la peste 3.000 de magazine, precum Carrefour, DM, Inmedio , Mega Image, Shop & Go, Penny, Profi , XPress,Cora, Metro.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite