Localităţile în care vor creşte taxele şi impozitele din 2018

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Taxele şi impozitele locale din mai multe localităţi vor creşte din 2018, odată cu trecerea contribuţiilor de la angajator la salariat, potrivit informaţiilor transmise de patronatele IMM-urilor locale, precum şi din mass-media/transparenţă decizională.

Laolaltă cu transferul contribuţiilor de la angajator la angajat, Guvernul a decis şi reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%, tăind astfel multor primării cea mai importantă sursă de venit. Instituţiile au decis, aşadar, majorarea altor taxe pentru a compensa. 

Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) dă însă, drept exemplu de bune practici Clujul, unde taxele şi impozitele locale vor fi menţinute în 2018.  Acolo, primarul a propus Consiliului Local aprobarea aceluiaşi nivel al impozitelor şi taxelor locale ca şi în anul 2017, cu menţiunea că bugetul local se va diminua cu 28 de milioane de euro rezultă din diminuarea cotelor din impozitul pe venit care revin municipiului, ce reprezintă o treime din bugetul de investiţii.

Unde vor creşte taxele          

Suceava

Taxele şi impozitele locale în 2018 vor fi majorate cu 20%, potrivit declaraţiei din 16.11.2017 a primarului Ion Lungu, pentru a compensa parţial pierderile de la bugetul local determinate de scăderea impozitului pe venit de la 16% la 10%, conform noilor măsuri fiscale adoptate de Guvern (impozitele pe clădirile rezidenţiale vor creşte de la 0,08 la 0,10%, impozitele pe clădiri nerezidenţiale vor creşte de la 1,5 la 1,8%; clădirile care sunt utilizate ca sedii pentru activităţi economice vor fi impozitate cu 0,5%, faţă de 0,2%, cât este impozitul în prezent).

Botoşani

Este avută în vedere o creştere a taxelor locale în medie cu 18%.

Vaslui

Taxele şi impozitele locale vor fi majorate în 2018 cu 10-20%: concret, de la 1 ianuarie 2018, impozitul va creşte, în medie, cu 11% pentru clădiri rezidenţiale, persoane fizice, cu aproxiamtiv 10% pentru terenuri intravilane cu construcţii şi în medie cu 20% pentru autoturisme, cu motivaţia: „Am analizat toate veniturile proprii şi am ajuns la concluzia că trebuia să facem această creştere de taxe şi impozite, ca urmare a modificării masei impozabile şi a volumului acesteia. Trebuie asigurate sursele finanţării instituţiilor din subordine şi plata contractelor pe angajamentele pe care le avem în derulare astfel încât acestea să fie finalizate. Totodată, să nu uităm că a crescut şi costul utilităţilor, se va majora şi salariul minim, iar toate acestea presupun costuri suplimentare la buget pe care trebuie să le acoperim”, potrivit declaraţiei primarului municipiului Vaslui, Vasile Pavăl.

Arad

Nivelul taxelor şi impozitelor locale pentru anul 2018, capitolul „impozitul şi taxa pe teren”:

taxe arad

Bihor

Între modificările propuse pentru 2018 figurează extinderea supraimpozitării terenurilor neconstruite la toate străzile principale ale oraşului, o suplimentare cu +50% la impozit şi caselor care, deşi au în stradă reţea de canalizare, nu sunt racordate la aceasta, cu racordarea la canalizare, impozitul pentru aceste imobile va creşte cu aproximativ 60%. Se propune creşterea taxei speciale pentru promovarea turistică de la 2% la 3% din valoarea cazării, plătite de fiecare turist cazat în hotelurile orădene, creşterea de cinci ori a taxelor de desfacere pavaj, plătibile de persoanele juridice, nu şi de persoanele fizice. Astfel, pentru realizarea unui branşament, taxa actuală este de 100 de lei şi va creşte la 500 de lei. Pentru lucrări mai ample, pe reţele, taxa este de 1.100 de lei pe km şi va fi de 5.500 lei/km.

Constanţa

- Se propune o cotă de impozitare de 0,1% asupra valorii impozabile a clădirii pentru anul 2018, faţă de 0,08 în 2017.

- 45% creştere a taxei pe clădirile situate în zona A a municipiului Constanţa - se solicită autorităţilor locale eliminarea majorării nelegale de 20% a bazei de calcul stabilite de Codul Fiscal. Această creştere pentru clădirile situate în zona A a municipiului Constanţa este generată de modificarea nelegală prin creşterea cu 20% a bazei de impozitare stabilită de Codul Fiscal la care se adaugă creşterea propusă de 25% a cotei de impozitare pentru persoanele fizice.

- Creşterea cu 100% impozitului pe clădiri datorat de persoanele fizice pentru clădirile nerezidenţiale - se solicită autorităţilor locale aplicarea cotei minime de 0,2 prevăzută de Codul Fiscal. Se propune o creştere a impozitului, respectiv o cotă de impozitare de 0,5% asupra valorii impozabile a clădirii faţă de 0,25% cât a fost în 2017. Pentru acelaşi impozit, Clujul are o cotă de 0,2%, pe care o păstrează şi în 2018, la Braşov, Ploieşti şi Iaşi, tot de 0,2% iar la Craiova - 0,4%.

- 15,4% creştere a impozitului pe clădiri datorat de persoanele juridice - se solicită autorităţilor locale stabilirea unei cote de impozitare de 1% nemajorată. Se propune o cotă de impozitare de 1,3%, maximul prevăzut de Codul Fiscal, majorată cu 15,4% în timp ce Clujul are o cotă de 1% nemajorată.

- 15-20% creştere a impozitului pe teren datorat de către persoanele fizice (inclusiv a terenului de sub clădiri) faţă de Cluj, Braşov, Iaşi, Ploieşti - se solicită autorităţilor locale stabilirea următoarelor valori : 8.567 de lei/ha pentru zona A, 6.499 de lei/ha pentru zona B, 4.447 de lei/ha pentru zona C şi 2.113 lei /ha pentru zona D.

- Se intenţionează aplicarea valorilor maxime stabilite de Codul Fiscal pentru impozitul pe teren datorat de persoanele juridice, o valoare dublă faţă de impozitul similar din Cluj, Braşov, Iaşi, Oradea, Timişoara, Ploieşti - se solicită autorităţilor locale stabilirea aceloraşi valori ale bazei de calcul ca cele propuse pentru persoanele fizice, şi nu aplicarea valorilor maxime prevăzute de Codul Fiscal. Se solicită autorităţilor locale eliminarea menţiunii privitoare la asimilarea terenurilor aflate în extravilanul municipiului Constanţa cu cele din zona A.

- 115% creştere a taxei de salubritate de la 3 lei/lună/persoană în 2017 la 7 lei/lună/persoană în 2018 - se solicită autorităţilor locale o taxă de 3,5 lei/lună/persoană.

- În acelaşi timp, autoritatea locală îi încurajează pe cei care poluează - pentru vehiculele cu capacitate cilindrică peste 4.800 cm3 stabilind impozitul minim de 4 lei/200cm3, deşi valoarea dată de Codul Fiscal este cuprinsă între 4-6 lei/200 cm3, pe de altă parte, vehiculele cu capacitate cilindrică sub 4.800 cm3 sunt impozitate la maximum - se solicită autorităţilor locale ca, respectând principiul cine poluează mai mult plăteşte mai mult, pentru vehiculele cu capacitate cilindrică mai mare de 4.800 cm3 să stabilească cota maximă de 6 lei/200 cm3 potrivit Codului Fiscal.

- Peste 400% creştere a taxei de concesionare locuri de veci.

- 100% creştere a taxei pentru servicii de reclamă şi publicitate de la 1% în 2017 la 2% în 2018 exclusiv TVA - se solicită autorităţilor locale menţinerea taxei stabilite pentru anul 2017.

- majorarea taxelor pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate: 

a) în cazul unui afişaj situat în locul în care persoana derulează o activitate economică, taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate era de 27 de lei/an/m2 în 2017, pentru 2018 se propune 32 de lei/an/m2 - se solicită autorităţilor locale menţinerea taxei stabilite pentru anul 2017.

b) în cazul oricărui alt panou, afişaj sau structură de afişaj, pentru reclamă şi publicitate, taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate era de 20 de lei/an/m2 în 2017, pentru 2018 se propune 23 de lei/an/m2 - se solicită autorităţilor locale menţinerea taxei stabilite pentru anul 2017.

- 20% creştere a taxei pentru aviz program de funcţionare - se solicită autorităţilor locale menţinerea taxei stabilite pentru anul 2017.

Potrivit anexei nr. 8 din proiect, articolul 1 alineat (1), taxa aviz program de funcţionare pentru unităţile ce desfăşoară activităţi de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă care nu se regăsesc în CAEN - Rev 2 grupele 561 - Restaurante, 563 - Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor şi 932 - alte activităţi recreative şi distractive, care era 80 de lei în 2017, va fi 100 de lei în 2018.

- 4.000% creştere a taxei pentru eliberarea avizului program de funcţionare - se solicită autorităţilor locale menţinerea taxei stabilite pentru anul 2017. O regulă nouă se va aplica din 2018: prin excepţie de la alin. (1), pentru unităţile din staţiunea Mamaia şi Sat Vacanţă ce desfăşoară activităţi care se regăsesc în CAEN - Rev 2 codul 4711 şi grupa 472, cu excepţia codului 4726 - comerţ cu amănuntul al produselor din tutun în magazine specializate, taxa pentru eliberarea avizului program de funcţionare se stabileşte în sumă de 8.000 de lei.

- 4.000% creşterea taxei de autorizare pentru desfăşurarea de activităţi temporare derulate în zone private cu acces public pentru operatorii din Satul de Vacanţă şi staţiunea Mamaia, care va ajunge de la 200 de lei la 8.000 de lei, pentru activităţile de închiriere echipament sportiv, evenimente de tipul târgurilor, festivaluri, altele decât cele non-profit, cu desfăşurare de activităţi comerciale şi/sau alimentaţie publică, pentru spectacole de circ, activităţi de producere şi/sau comercializare stradală de produse alimentare din utilaje specializate. Se solicită autorităţilor locale menţinerea taxei stabilite pentru anul 2017.

Bacău

Cresc unele taxe pentru comercianţi şi de şase ori;

Buzău

Este avută în vedere o creştere cu 10% a taxelor şi impozitelor locale. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite