
Deşi 82% din români îi văd pe conaţionalii lor plecaţi peste hotare ca o pierdere pentru ţară, contribuţia acestora la dezvoltarea economiei nu este percepută la adevărata ei valoare. Drept urmare, compania de transferuri internaţionale de bani TransferGo iniţiază o petiţie în vederea strângerii de semnături pentru o bancnotă dedicată românilor din diaspora.
46% din români consideră că diaspora are o contribuţie la economia
locală mică sau foarte mică, 30% nu ştiu care e valoarea transferurilor către
România, iar 43% subestimează valoarea reală a acestora, potrivit unei
cercetări comandate de TransferGo şi derulate la începutul lui 2020.
TransferGo îşi propune să sprijine şi să promoveze contribuţia
românilor din diaspora la dezvoltarea economiei locale, precum şi la promovarea
imaginii ţării pe plan extern, lansând campania „Valorez pentru România”. În plus, compania a demarat o iniţiativă publică pentru lansarea unei
emisiuni numismatice dedicate diasporei.
Campania
include o petiţie
online adresată BNR, pentru lansarea unei emisiuni numismatice dedicate
diasporei, în 2021, precum şi tactici de media
relations şi social media
care să implice publicul local şi să îl apropie pe acesta de poveştile
românilor de peste hotare.
În 2019,
Ministrul Românilor de Pretutindeni estima că numărul românilor din diaspora se
ridică la 5,6 milioane de români, din totalul de 9,7 milioane de români aflaţi
în afara graniţelor ţării, diferenţa fiind dată de comunităţile istorice din
ţările aflate în vecinătatea României.
Mai mult, potrivit
Băncii Mondiale, în 2019, valoarea remitenţelor băneşti ale diasporei către
România a fost de 7,2 miliarde de dolari, acestea reprezentând un procent de 3%
din PIB-ul României, în creştere cu un procent faţă de anul anterior. De
asemenea, conform datelor făcute publice în anii anteriori de către Banca
Naţională a României, românii din străinătate au trimis acasă aproximativ 3,792
miliarde de euro în 2017, respectiv 3,153 miliarde de euro în 2016.
Campania
TransferGo îşi propune să schimbe în bine percepţia publicului local asupra
diasporei şi din prisma materialelor apărute în media locală. Potrivit unei
analize calitative derulate de companie şi partenerii săi, care a luat în
considerare 500 articole din media locală, apărute în perioada 2017-2020, aproape
un sfert din articolele din ultimii 3 ani reflectă o tentă negativă a
percepţiei opiniei publice asupra imigranţilor români.
Totodată, în
2020 se observă cea mai mare pondere de articole cu expresii denigrante la
adresa imigranţilor români, din ultimii 3 ani (22,4%, peste dublul anului
anterior) – o parte din acestea reprezentând într-adevăr preluarea unor citate
din spaţiul public.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: