Ieftinirea RCA, aşteptată de şoferi, pierdută între Guvern şi Parlament

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aprobarea legii privind RCA, care ar urma să reducă tarifele, a fost amânată astăzi în plenul Camerei Deputaţilor. Aleşii nu reuşesc să pună cap la cap ordonanţa Guvernului cu legea parlamentarilor.

După ce ani la rând asigurătorii au făcut legea pe piaţa RCA, iar supravegherea a lipsit aproape cu desăvârşire, iată că această piaţă devine unul dintre cele mai reglementate domenii.

O ordonanţă de urgenţă care a fost publicată deja, luni, în Monitorul Oficial, asigură mai multe drepturi posesorilor de RCA. În paralel, proiectul de lege vizând acelaşi domeniu îşi caută drumul spre promulgare. Acesta trebuia să intre astăzi în dezbaterile în plen ale Camerei Deputaţilor, dar a fost oprit din drum la cererea deputaţilor PNL şi ca urmare a protestelor scrise ale transportatorilor, care nu au ajuns la un consens cu aleşii.

Ce trebuia să aducă nou proiectul de lege

De ce era nevoie de două acte normative? „Ordonanţa dată de Guvern a venit cu completări care lipseau din proiectul de lege“, a declarat, pentru „Adevărul“, Eugen Nicolăescu (PNL), membru al Comisiei Buget-Finanţe din Camera Deputaţilor. Cu toate acestea, pe ultima sută de metri, şi proiectul de lege a primit completări importante, care ar răspunde multor doleanţe ale transportatorilor.
Astfel, ordonanţa Executivului prevede că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) va fixa tarife de referinţă pentru RCA în cazul fiecărei categorii de vehicul. Proiectul de lege, în varianta aprobată de Senat, prevede însă introducerea tarifului de referinţă ca principiu de bază în construcţia tarifului de primă RCA, de acum încolo.
 
Noul proiect de lege îngloba şi criteriile stabilite de ASF pentru calculul primei. Astfel, prima RCA ar trebui stabilită în funcţie de frecvenţa şi dauna medie, precum şi de trendul acestora. Un alt criteriu este ca, în calculul primei, încărcarea pentru cheltuieli administrative, achiziţie, taxe etc., să fie de maximum 25%. De asemenea, prima trebuie să includă şi bonificaţia sistemului bonus/malus. În plus, proiectul de lege prevede şi intrarea pe piaţa RCA a unei companii de stat, respectiv Eximasig.  

Minimum trei săptămâni până la noua lege

Ordonanţa care completează legea şi legea care completează ordonanţa au devenit două acte normative care se dublează pe alocuri. În plus, deşi poate părea un exces de reglementare, transportatorii tot nu sunt mulţumiţi. Prezenţi zilele trecute la dezbaterile din comisii, reprezentanţii acestora au transmis ieri presei că unele beneficii pe care le-au obţinut prin proiectul aprobat de Senat au dispărut ulterior în rapoartele comisiilor. Nicolăescu sugerează că, pentru a fi clarificate lucrurile, cele două acte normative trebuie discutate la comun: „Câţiva lideri PSD grăbesc lucrurile şi au propus ca discuţiile din comisii şi votul din plen să aibă loc în acelaşi timp. Dar propunerea noastră este ca actele normative, respectiv legea care adoptă Ordonanţa Guvernului, precum şi proiectul de lege privind RCA, să fie discutate la comun de Camera Deputaţilor şi să rămână unul singur“.

Fără a da detalii despre amendamentele stabilite în comisii, Nicolăescu a explicat cum ar putea decurge procesul legislativ. În circa trei săptămâni, când proiectul de lege care aprobă ordonanţa va ajunge în Camera Deputaţilor, cele două texte vor fi unificate, rămânând unul singur. „Cel mai probabil, proiectul care adoptă ordonanţa va fi respins“, a spus Nicolăescu.

Mai multe drepturi pentru asiguraţi

Ordonanţa privind poliţele RCA publicată luni în Monitorul Oficial prevede că un asigurat poate suspenda poliţa RCA, pentru perioada în care nu foloseşte maşina. În plus, asigurarea va putea fi încheiată pentru o perioadă de numai o lună sau multiplu de o lună, până la maximum 12 luni. Asigurătorii care întârzie plata despăgubirilor vor fi penalizaţi. Totodată, asiguraţii accidentaţi în trafic vor putea solicita despăgubirile de la compania la care au încheiat poliţa.  

Sistemul de emitere RCA, blocat

Sistemul CEDAM, fără de care firmele de asigurare din România nu pot emite poliţe RCA, a picat încă de luni. Softul returna erori de mai bine de 24 de ore. Din acest motiv, mulţi asigurători au refuzat să mai încheie poliţe luni şi marţi, aşa încât şoferii nu şi-au putut reînnoi poliţele. Unii brokeri cred că problemele vin chiar de la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) care ar folosi intens baza de date pentru a calcula tariful de referinţă solicitat de Guvern. Varianta unui atac informatic nu este însă exclusă.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite