Gratis dacă nu primim bon fiscal! Afişul de atenţionare este încă o necunoscută pentru comercianţi. Câţi români cer bonul fiscal când cumpără un produs

Gratis dacă nu primim bon fiscal! Afişul de atenţionare este încă o necunoscută pentru comercianţi. Câţi români cer bonul fiscal când cumpără un produs

Comercianţii nu ştiu ce amendă riscă dacă nu afişează anunţul de atenţionare fiscală FOTO Eduard Enea

La 1 martie, prima zi în care magazinele şi restaurantele ar trebui să afişeze avertismentul potrivit căruia clienţii pot primi marfa gratis dacă nu li se dă bon fiscal, doar câteva unităţi au postat anunţul. Comercianţii, pasibili de amendă din această cauză, spun că oricum clienţii nu pot pleca fără să plătească, pentru că banii sunt daţi înaintea eliberării bonului.

Ştiri pe aceeaşi temă

Potrivit Ordinului MFP nr.159/2015, publicat în „Monitorul Oficial“ din 20 februarie, comercianţii au obligaţia de a posta la vedere, în zona casei de marcat, un afiş de atenţionare din care reiese că clienţii care nu primesc bon fiscal pot pleca preluând marfa fără să o plătească.

O minianchetă realizată de „Adevărul“ în magazine şi restaurante arată că foarte puţini comercianţi s-au conformat acestei prevederi şi ştiu despre ce este vorba, restul fiind pasibili de amendă.
 
„Ce afiş mai e şi ăsta, nu am destule certificate şi avize pe toţi pereţii? Aici e magazin, dom’le, nu avizierul de la bloc!“;
„Azi e duminică, e închis la Fisc şi la primărie – de unde să iau afiş?“;
„Eu sunt vânzător, nu ştiu ce trebuie, poate trece mâine contabilul şi ne explică“ – acestea sunt câteva dintre replicile pe care le-am primit de la comercianţi, în cadrul raidului nostru.
 

Ce trebuie să ştie comercianţii

Din prevederile normativului citat, pe care comercianţii ar trebui să le cunoască şi să le aplice încă de ieri, reiese că:
 
- afişul îi atenţionează pe clienţi că sunt obligaţi să ceară bon fiscal, iar dacă sunt refuzaţi de comercianţi pot pleca fără să achite contravaloarea bunului cumpărat, fiind totodată invitaţi să păstreze bonul pentru a participa la Loteria fiscală;
 
- pentru cazurile în care întâmpină dificultăţi, clienţii pot suna gratuit la 0800.800.085 – serviciul TelVerde al Ministerului Finanţelor; 
 
- afişul de atenţionare (print, format A4) trebuie postat la vedere, în zona casei de marcat a magazinului, îndreptat spre client (nu spre vânzător), iar în cazul restaurantului anunţul trebuie prezentat pe prima pagină a meniului;
 
- inexistenţa afişului se sancţionează cu amendă de la 2.000 la 4.000 de lei;
 
Menţionăm că modelul afişului se poate găsi pe internet, pe site-ul Ministerului Finanţelor (mfinante.gov.ro), la rubrica Transparenţă decizională.
 

Probleme noi în Centrul Vechi

Dacă în urmă cu câţiva ani Fiscul constata că în Centrul Vechi din Capitală – o zonă comercială deosebit de efervescentă, inclusiv noaptea – nimeni nu declarase profit, astăzi ar putea constata că (aproape) nimeni nu-şi informează clienţii.

Cel puţin asta am constatat noi, în prima zi de când afişarea atenţionării fiscale este obligatorie.
 
Intrăm într-un „Non-stop“ din zonă, unde afişul lipseşte, iar vânzătorul nu ştie despre ce este vorba nici când îi arătăm modelul. Ni-l dă la telefon pe patronul unităţii.

„Noi avem, acolo, anunţ că să se păstreze bonul până la ieşirea din magazin, ce mai trebuie? Aha, trebuie un alt anunţ, acela cu bonul şi cu marfa gratis... şi cu loteria bonurilor... da, probabil, uite că n-am ştiut. Şi de unde să-l iau? Se dă amendă dacă nu-l avem? Asta-i bună, păi atunci să vin, să facem rost, să-l punem şi noi... Mulţumesc pentru informaţie“, ne spune patronul.
 
Aruncăm o privire, din drum, la puţinele terase deschise dimineaţa. Unele au meniuri, dar fără afişul prevăzut în normativul proaspăt intrat în vigoare, altele n-au nici măcar meniuri pe mese. Intrăm, la întâmplare, într-unul din aceste localuri, ni se arată mai multe certificate, avize şi alte hârtii care – tot aşa – trebuie postate în local. Lipseşte însă afişul buclucaş, iar noi îi arătăm barmanului modelul. „Staţi că o chem pe şefa“.
 
Vine şefa. „Off, da, ştiam de acest afiş, dar uite că m-am luat cu altele şi, într-adevăr, azi e 1 martie. Cred că de aia m-a sunat contabila, mi-a zis că o să vină pe la ora 13.00, deşi de obicei nu vine duminica. Dacă îmi daţi să-i fac o copie, am să-l postez chiar acum şi vă mulţumesc!“, ne spune reprezentanta localului.
 
Cât despre prevederea potrivit căreia clientul ar putea să nu plătească dacă nu primeşte bon fiscal, cei mai mulţi comercianţi spun că ar fi imposibil de aplicat.

„Păi, mai întâi îmi dă banii, apoi eu îi dau bonul şi marfa – n-are cum să ia marfa fără să-mi plătească“, ne-a spus un vânzător.
 

Fiscul va pune lacăt şi va da amenzi

Tot de la 1 martie, comercianţii care nu emit bonuri fiscale către cumpărători pot fi sancţionaţi cu amenzi cuprinse între 10.000 şi 15.000 de lei, dar şi cu suspendarea activităţii timp de 1-3 luni, potrivit Ordonanţei de Guvern privind reducerea evaziunii fiscale, intrată duminică în vigoare.
 
De asemenea, dacă la punctele de vânzare există sume deţinute fără a putea fi justificate, acestea se confiscă şi se dispune amendă de la 2.000 la 4.000 de lei.

Niciun răspuns de la Avocatul Poporului

Asociaţia Micilor Comercianţi din România a sesizat Avocatul Poporului, la începutul lunii februarie, invocând faptul că ordonanţa care prevede preluarea fără plată a bunurilor/serviciilor dacă nu se dă bon fiscal ar fi neconstituţională. Şefa Asociaţiei, Cora Muntean, a declarat pentru „Adevărul“ că până duminică, la data când această prevedere a intrat în vigoare, nu a primit niciun răspuns de la Avocatul Poporului. „N-am primit niciun răspuns. Ba, mai mult, ne-au repezit la telefon că de ce nu aşteptăm termenul de 30 de zile. Ce să zic, ne conformăm, cu toate că noi considerăm neconstituţională această prevedere; nu putem acţiona altfel până nu primim răspunsul“, ne-a declarat Cora Muntean.


Un român din cinci nu cere niciodată bon fiscal

Peste o cincime din români nu solicită niciodată bon fiscal atunci când cumpără un produs, în vreme ce un sfert dintre ei o fac de fiecare dată, potrivit studiului realizat de INSCOP Research la comanda ziarului „Adevărul“. 
 
Cercetarea a fost efectuată în perioada 5-10 februarie, pe un eşantion de 1.065 de persoane, considerat reprezentativ pentru populaţia României de 18 ani şi peste 18 ani, iar eroarea maximă admisă a datelor este de ±3%, la un grad de încredere de 95%. 
 
Dacă un sfert dintre români cer bonul fiscal de fiecare dată când cumpără un produs, mai bine de jumătate (53,2%) fac acest lucru doar uneori, potrivit sondajului realizat de INSCOP Research.
 
„Răspunsurile trebuie gândite şi în contextul în care în majoritatea magazinelor mari nu este nevoie să fie cerut bon, pentru că el se oferă automat. Practic, doar o parte a publicului se confruntă în mod curent cu situaţia expusă – cei care îşi fac cumpărăturile la magazine mici. Deci problema – şi percepţia ei – nu sunt distribuite omogen în eşantion“, arată autorii studiului. 
 

Românii ştiu că pot pleca fără să achite dacă nu primesc bon

Ordonanţa de Urgenţă 10/2015 privind organizarea Loteriei bonurilor fiscale prevede, la articolul 10, că clientul are dreptul de a beneficia de bunul achiziţionat sau de serviciul prestat fără plata contravalorii acestuia în cazul în care operatorii economici refuză să-i emită şi să-i înmâneze acestuia bonul fiscal. Această prevedere se aplică începând cu 1 martie 2015. 
 
Mai bine de trei sferturi dintre români (75,9%) susţin că au auzit despre această măsură, în timp ce pentru 20,6% din ei este o necunoscută, arată studiul realizat de INSCOP Research la comanda „Adevărul“. 
 

O măsură inedită

Aproape 60% din respondenţi susţin că intenţionează să folosească prevederile ordonanţei pentru a obţine bonul fiscal de la comerciant, în cazul în care acesta ar fi tentat să refuze elimerarea bonului. Aproape 30% din respondenţi susţin că nu internţionează să utilizeze respectiva prevedere pentru a obţine bonul fiscal de la comerciant, în timp ce 11,4% din ei au declarat că nu ştiu sau nu au răspuns. 
 
„Evident, de la ineditul măsurii la «cultura» bonului fiscal este un oarecare decalaj, mulţi români necunoscând  şi importanţa bonului fiscal pentru metabolismul economiei naţionale“, mai arată autorii studiului INSCOP Research. 

 

Alte schimbări economice de la 1 martie

Pe lângă măsura care prevede dreptul clientului de a beneficia în mod gratuit de un produs sau de un serviciu dacă nu i se eliberează bon fiscal, de la 1 martie intră în vigoare şi alte prevederi cu caracter economico-social. 
 
** Liber pentru evacuări din locuinţe. De la 1 martie, creditorii îi pot evacua pe debitori din locuinţele executate silit întrucât nu mai este valabilă prevederea privind protecţia populaţiei în sezonul rece. Evacuarea este interzisă în perioada 1 decembrie-1 martie dacă debitorul nu dispunde de o altă locuinţă. Articolul 578 din Codul de procedură civilă prevede că „nicio evacuare din imobilele cu destinaţie de locuinţă nu poate fi făcută de la data de 1 decembrie şi până la data de 1 martie a anului următor, decât dacă creditorul face dovada că, în sensul dispoziţiilor legislaţiei locative, el şi familia sa nu au la dispoziţie o locuinţă corespunzătoare ori că debitorul şi familia sa au o altă locuinţă corespunzătoare în care s-ar putea muta de îndată“.
 
** Nu se mai acordă ajutoare pentru încălzire. Familiile defavorizate primesc în perioada sezonului rece, 1 noiembrie – 31 martie, ajutoare pentru încălzire. În fiecare lună din perioada menţionată se acordă ajutor pentru consumul pentru încălzire (energie termică, gaze naturale, energie electrică, lemne sau cărbuni) din luna precedentă. Astfel, pentru consumul din luna martie nu se vor acorda ajutoare în luna aprilie. 
 
** Derogare pentru taximetrişti. Tot de la 1 martie, taximetriştii ar trebui să posteze pe portierele maşinilor plăcuţele cu noua licenţiere, însă au obţinut o derogare care se vede doar în documente. Plăcuţele vor fi afişate de la 1 aprilie, pentru că momentan nu sunt disponibile, ne-au spus şoferii. Licenţele emise în anul 2010 au fost valabile doar până la 28 februarie 2015. 
 
** Bancomatele trebuie să afişeze toate comisioanele. Tot de la începutul lunii martie, băncile sunt obligate să aibă implementate sisteme de afişare pe ecranele bancomatelor a tuturor comisioanelor percepute, conform normelor Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Pentru fiecare operaţiune – retragere de numerar, verificarea soldului – bancomatul trebuie să afişeze comisionul perceput atât în procent, cât şi în valoare nominală. Doar câteva bănci şi-au actualizat sistemele astfel încât bancomatele să afişeze pe ecran taxele percepute pentru fiecare operaţiune, altele au anunţat că se vor conforma noilor reguli. „Legea e lege şi trebuie respectată. Din 3 martie, ordinul va intra în vigoare fără discuţie. Am vorbit cu reprezentanţii băncilor. Ei au cerut să prelungim perioada de aplicare cu două luni, noi le oferim o lună, timp în care îi verificăm, dar nu aplicăm sancţiuni. Din aprilie, însă, amenzile vor fi de până la 10.000 de lei“, a declarat recent Marius Dunca, preşedintele ANPC.
 
** Termen pentru înscrierea la „Prima Maşină“. Luni, 2 martie, este termenul-limită până la care instituţiile financiare se mai pot înscrie în programul guvernamental „Prima Maşină“. Până la 24 februarie erau înscrise în program BCR, BRD, CEC Bank, Porsche Bank, Alpha Bank, CREDITCOOP, ING Bank, RCI Leasing România IFN, IFN Comsig Leasing SA şi Mercedes-Benz Leasing IFN SA.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: