Falimentul Astra Asigurări nu ajută prea mult clienţii. Fondul de Garantare nu poate face plăţi şi nu dă despăgubiri până la o decizie definitivă în justiţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Astra intră în faliment pentru că nu a reuşit să facă o majorare de capital de 425 de milioane de lei
Astra intră în faliment pentru că nu a reuşit să facă o majorare de capital de 425 de milioane de lei

Tribunalul Bucureşti a decis intrarea Astra Asigurări în faliment la cererea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), decizia nefiind, însă, definitivă. Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) va prelua plata daunelor, dar numai după ce decizia va rămâne definitivă, astfel că nu va putea face plăţi încă.

ASF a decis în august intrarea în faliment a Astra, societate aflată în administrare specială după ce compania nu a reuşit să strângă 425 de milioane de lei necesari pentru o majorare de capital. Compania de asigurări s-a aflat în proces de redresare financiară din februarie 2014, având că administrator special KPMG Advisory. La momentul anunţului ASF că va cere falimentul Astra, compania avea 1,8 milioane de asiguraţi, cu 2,5 milioane de poliţe valabile.

Lipsă acută de bani

Potrivit celor susţinute anterior de ASF în instanţă şi confirmate de rapoartele administratorului special, KPMG Advisory, Astra Asigurări ar fi avut nevoie de un aport de capital de 891 de milioane de lei pentru a reintra în normele legale privind solvabilitatea. De asemenea, la momentul ridicării licenţei, în august, compania avea un coeficient de lichiditate de doar 0,01, de 100 de ori mai mic decât limita minimă impusă de ASF.

Astra Asigurări este controlată de către omul de afaceri Dan Adamescu, prin intermediul firmelor Epsilon Estate Provider şi The Nova Group Investments. Falimentul a fost pronunţat abia acum deoarece Adamescu, prin avocaţii săi, a contestat decizia ASF privind deschiderea falimentului şi a încercat amânarea pronunţării în instanţă. Anterior, el afirma că propusese un alt plan de a aduce 425 de milioane de lei în companie, din care 150 de milioane de lei până la finele acestui an şi 275 de milioane de lei până în data de 30 septembrie 2016.

Fondul de Garantare încă nu poate face plăţi

De la momentul pronunţării falimentului, despăgubirile pentru poliţele Astra vor fi plătite de către Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA), însă în limita plafonului legal de 450.000 de lei. Plăţile nu se pot face, însă, decât după ce decizia devine definitivă.

„Noi trebuie să aşteptăm decizia definitivă. Din acel moment, Fondul de Garantare îşi intră în drepturi şi poate să facă plăţi. Atât timp cât încă este contestabilă această fază, din punctul de vedere al consumatorului final nu se vede un beneficiu imediat pentru că, potrivit legii, numai dacă există decizie definitivă Fondul de Garantare poate intra în drepturi“, a declarat Călin Rangu, şeful Direcţiei Protecţia Consumatorilor din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), citat de Agerpres.ro.

Anterior, FGA a încheiat procesul de transfer al dosarelor de daună, al contractelor de asigurare şi al bazelor de date de la Societatea de Asigurare-Reasigurare Astra SA, preluând, la data de 1 octombrie 2015, un număr de 57.210 dosare de daună şi 2.046.604 contracte de asigurare în vigoare. Dintre acestea, în România se află 1.826.483 de poliţe emise de Astra şi 51.566 de dosare de daună.

Bogdan Andriescu, preşedintele Uniunii Brokerilor din România (UNSICAR), a precizat că acum depinde de ASF şi de Fondul de Garantare cum se vor organiza pentru a putea face plăţile.

Influenţe asupra scandalului RCA

Liderul UNSICAR a precizat că falimentul Astra nu va aduce o explozie a preţurilor în piaţă, dar a precizat că vor fi o serie de reaşezări. „Transportatorii se plâng că preţurile sunt mai mari. În cazul lor, Astra avea preţuri speciale, mai reduse. Astra avea poliţe de asigurare la peste 90% din transportatori. Acum ei trebuie să plătească preţurile existente la celelate companii din piaţa asigurărilor“, a detaliat Bogdan Andriescu.

Transportatorii au ameninţat cu proteste din cauza scumpirii poliţelor de răspundere civilă auto (RCA) chiar şi cu 300-400%.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite