Emil Calotă: ANRE se va reorienta spre consumator. Volumele de energie scad, dar tarifele cresc, iar acum sunt peste 50% din preţ
0Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) se va reorienta spre consumatori, astfel încât să privească sectorul prin prisma consumatorilor finali, după ce reglementatorul a sesizat că tarifele reglementate reprezintă mai bine de 50% din preţul final, a declarat Emil Calotă, vicepreşedinte al instituţiei.
„ANRE îşi regândeşte rolul şi misiunea de reglementator. Autoritatea vrea să se mute din Upstream (dinspre producţie – n.r.) în Downstream (distribuţie – n.r.), vrea să privească sectorul energetic din prisma consumatorului final. Facem acest lucru pe mai multe paliere: factură, calitatea serviciului – şi aici vorbim de siguranţă şi eficienţă“, a spus Calotă în cadrul unui forum de profil.
El a arătat că tarifele reglementate din domeniul energiei electrice au ajuns mai bine de 50% din preţul final, ceea ce este „paradoxal“.
„Analizele arată o evoluţie paradoxală a tarifelor reglementate, care tind să crească, deşi volumele scad. Aceste volume scad datorită eficienţei energetice, dar şi datorită felului în care s-au restructurat consumatorii de energie şi gaze. Tarifele au ajuns la peste 50% pondere. Ce poţi să faci? Urmărind obiectivele în teren realizate“, a mai completat vicepreşedintele ANRE.
El a arătat că instituţia va demara în perioada următoare o dezbatere cu distribuitorii de energie electrică în România în privinţa tarifelor şi programelor de investiţii.
Cei mai mari distribuitori de electricitate din ţara noastră sunt Enel – care alimentează Banatul, Dobrogea, Bucureştiul şi zonele înconjurătoare, Electrica - care distribuie energie în Transilvania şi nordul Munteniei, CEZ – care este distribuitor în Oltenia, în vreme ce E.ON este responsabil de Moldova.
Anterior, şi Remus Borza - administratorul judiciar al Hidroelectrica, şi Laurenţiu Ciurel - directorul general al Complexului Energetic Oltenia, au acuzat tarifele prea mari, care fac ca preţul energiei să crească puternic de la producător la consumator.