Cum a obţinut un român ştergerea a 39.000 de euro dintr-un credit. Serviciul gratuit prin care împrumutaţii se pot înţelege cu banca

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cine s-a împrumutat în 2008 plăteşte acum mai mult cu 100 de lei pe suta de euro la rată

Un împrumutat din Bucureşti a reuşit să negocieze cu banca astfel încât aceasta să îi şteargă circa o cincime din creditul pe care-l luase, prin anularea unui comision şi restituirea altuia.

Aproape 39.000 de euro i-au fost „şterşi” din credit împrumutatului „A.D.“, după ce banca a fost de acord să îi anuleze perceperea pe viitor a comisionului de administrare, în cuantum de 35.000 de euro, dar şi să îi restituie comisionul de acordare a creditului, în valoare de 3.770 de euro.

Negocierea dintre consumatorul din Bucureşti şi bancă a fost purtată prin Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), un serviciu gratuit destinat împrumutaţilor. Aceasta fiind cea mai importantă concesie, ca valoare, făcută de o bancă în dosarele rezolvate până acum de Centru.

Cum s-a ajuns la un compromis

Împrumutatul „A.D.“ a luat un credit în anul 2008 şi, în urmă cu trei luni, acesta a început o negociere cu banca, în care a solicitat restituirea comisionului de administrare, respectiv comisionul de acordare, dar şi dobânzile încasate de bancă în toată această perioadă, din 2008 până azi.

În schimb, oferta iniţială a băncii era mai mică decât soluţia acceptată acum, iar cele două părţi ajunseseră într-un blocaj, deoarece niciuna din ele nu voia să cedeze.

În cele din urmă, s-a ajuns la compromisul restituirii comisionului. Dacă luăm în considerare valoarea ridicată a comisionului, putem estima că împrumutatul avea, probabil, un credit imobiliar de circa 200.000 de euro. Aşadar, prin negociere, banca a fost de acord să îi dea înapoi circa o cincime din sumă.

Soluţia a fost propusă de conciliatorul Marieta Avram, după trei luni de discuţii cu ambele părţi implicate, banca şi consumatorul. „Este un caz special prin valoarea mare a creditului, prin faptul că acest consumator nu se încadra în dispoziţiile legii dării în plată, ceea ce însemna că, din punct de vedere judiciar, consumatorul nu avea alte alternative decât calea negocierii. Dar, pentru că acest credit a fost acordat pe o perioadă foarte mare, soluţia propusă a fost de a rezolva în acest moment doar o parte dintre problemele ridicate. Restul, pot fi rezolvate într-o altă etapă de negociere, prin intermediul CSALB”, a spus Marieta Avram, conciliatorul care a soluţionat acest caz.

Potrivit conciliatorului, în măsura în care nu reuşeşte să încheie un acord cu privire la toate aspectele puse în discuţie, consumatorul mai poate să îşi satisfacă solicitările şi pe alte căi: fie judiciare (în instanţă), fie extra-judiciare, inclusiv în cadrul CSALB.

Împrumutatul însuşi susţine că soluţia îi convine: „Ne blocasem, urmând să mergem în instanţă. Doamna Avram a propus şi obţinut o soluţie ingenioasă. Astfel, am rezolvat o parte din revendicări şi, în acelaşi timp, ne-am păstrat opţiunea de a acţiona în viitor pentru rezolvarea celorlalte”.

Consumatorul A.D. este la al doilea caz soluţionat favorabil prin intermediul CSALB. În primul caz, o altă banca a fost dispusă să închidă creditul şi să şteargă soldul rămas, în valoare de 18.000 de euro. 

Activitatea CSALB s-a dublat faţă de anul trecut                  

În acest an, aproximativ 1.200 de cereri au fost trimise de consumatori către CSALB, faţă de 505 în 2017. Dintre acestea, peste 500 s-au transformat deja în dosare, faţă de 214 dosare anul trecut şi doar 46 în 2016. Alte peste 130 de cereri se află în faza de analiză la comercianţi, iar peste 80 de cereri au fost soluţionate direct de bancă şi de consumator, după transmiterea cererii de conciliere prin intermediul CSALB. Toată procedura este gratuită pentru consumatori. Cele mai multe cereri vizează reducerea sau eliminarea unor comisioane, reducerea soldului sau a costurilor asociate creditelor ipotecare sau de consum.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite