Cum afişează băncile comisioanele la bancomate: „conform contractului“ sau procente, deşi erau obligate să arate suma exactă

Cum afişează băncile comisioanele la bancomate: „conform contractului“ sau procente, deşi erau obligate să arate suma exactă

Dacă ai card de la aceeaşi bancă, bancomatul arată comisionarea doar procentual, iar dacă ai card de la o altă bancă, ATM-ul arată doar o „comisionare conform contractului“  FOTO Marian Iliescu

Doar unele bănci au început, la 3 martie, afişarea comisioanelor pe ecranele bancomatelor. ATM-ul propriu afişează procente în locul sumei nominale, iar dacă aparatul aparţine altei bănci este anunţată doar comisionarea „conform contractului“.

Ştiri pe aceeaşi temă

 
Începând de ieri, băncile comerciale trebuie să afişeze pe ecranele ATM-urilor valoarea nominală a comisioanelor pentru tranzacţiile cu carduri, potrivit unui normativ elaborat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). „Adevărul“ vă prezintă modul în care s-au conformat băncile la această cerinţă de transparenţă faţă de clienţi.
 
Până nu demult, clienţii nu ştiau că aproape la fiecare utilizare a bancomatului suma tranzacţionată sau chiar şi numai interogarea soldului se comisionează cu câţiva bănuţi sau, după caz, câţiva lei. Asta pentru că pe ecranele bancomatelor nu existau avertismente în acest sens. De ieri, însă, băncile trebuie să-şi anunţe clienţii şi doar cele care nu şi-au pregătit încă sistemele informatice pentru a afişa comisioanele au o perioadă de graţie de o lună. 
 

Ce se vede pe ecrane

 
În prezent avem trei categorii de afişări: 1. Fără nicio atenţionare privind comisioanele; 2. Cu o atenţionare vagă, care îl trimite pe client la contractul semnat cu banca emitentă; 3. Cu o atenţionare procentuală, dar care nu afişează şi suma nominală. Probabil, după 3 aprilie vom avea şi aceste sume. 
 
În documentarea noastră, la categoria „Fără nicio atenţionare“ am întâlnit bancomatele BRD, Garanti Bank, BCR şi Credit Europe Bank.
 
Alte bănci (cum ar fi Bancpost, Banca Transilvania, Carpatica, Pro Credit Bank, Libra Bank sau Intesa SanPaolo Bank) au afişat doar anunţul „Tranzacţia va fi comisionată conform condiţiilor din contractul încheiat cu emitentul cardului“, dar asta pentru că am introdus un card care nu e emis de aceeaşi bancă deţinătoare a bancomatului. În fine, la automatul băncii proprii apare anunţul, ceva mai concret, „Comisionul standard pentru această operaţiune este 0,2% din suma retrasă“ (a se vedea în tabelul alăturat cât înseamnă, în sumă exactă, acest comision de 0,2% din suma retrasă). 
 

Ce trebuia să se vadă pe ecrane

Reamintim că normativul ANPC prevede următoarele: „Pe ecranul terminalelor ATM vor fi înscrise toate informaţiile legate de costurile tranzacţiei în sumă exactă pentru a da consumatorilor posibilitatea de a renunţa la efectuarea acesteia“.
 
ATM-urile sunt utilizate cel mai des pentru retragerea de numerar, operaţiuni pentru care bancherii percep de regulă un comision de 0,2% din suma retrasă dacă bancomatul şi cardul utilizat aparţin aceleiaşi bănci. Dacă un card este utilizat la alte ATM-uri decât cele ale băncii emitente, comisionul este în cele mai multe cazuri de 0,5% plus o sumă fixă (de regulă 2,5 lei).
 
Conducerea ANPC a avertizat că în cazul în care băncile nu se vor conforma Ordinului, acestea vor fi sancţionate conform legislaţiei în vigoare „pentru abateri de informare“.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: