Consiliul Concurenţei: Refinanţarea creditului la altă bancă decât cea care l-a acordat aduce beneficii clienţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Concurenţei susţine că românii ar trebui să îşi poată refinanţa uşor creditul la o altă bancă decât cea care l-a acordat, deoarece acest lucru aduce beneficii clienţilor şi stimulează concurenţa între bănci. Instituţia propune implicarea statului, pentru ca persoanele care vor să facă acest lucru să nu mai întâmpine greutăţi.

Ancheta sectorială pe piaţa serviciilor bancare de retail, derulată de Consiliul Concurenţei, arată că persoanele care vor să îşi refinanţeze creditele la alte bănci pentru a avea costuri mai mici întâmpină greutăţi, mai ales la cazul creditelor ipotecare, în condiţiile în care valoarea actuală a ipotecii a scăzut sub valoarea iniţială. Astfel, autoritatea propune ca pentru partea de garanţie rămasă neacoperită să se implice statul, prin intermediul unuia sau mai multor fonduri de garantare.

Ca urmare, Consiliul Concurenţei propune iniţierea unor discuţii între toţi actorii implicaţi (bănci, asociaţii ale băncilor, Ministerul Finanţelor Publice, Fonduri de Garantare, Banca Naţională a României) astfel încât persoanele fizice, care nu au restanţe la plată, să îşi poată refinanţa creditul la o altă bancă.

Analiza Autorităţii de Concurenţă a mai evidenţiat că mobilitatea scăzută a clienţilor afectează concurenţa în sectorul bancar. Consiliul Concurenţei a derulat, în perioada iunie – septembrie 2018, un sondaj privind percepţia consumatorilor asupra serviciilor bancare de retail. Conform acestui sondaj, 56% dintre persoanele fizice, 74% PFA-urile şi 61% dintre IMM-urile participante, nu au schimbat niciodată banca principală. De asemenea, aproape jumătate dintre respondenţi (persoane fizice, PFA şi IMM-uri) consideră că toate ofertele băncilor sunt la fel. Sondajul a vizat trei categorii de clienţi: persoane fizice (900 respondenţi), persoane fizice autorizate (901 respondenţi) şi IMM-uri (902 respondenţi) atât din mediul urban, cât şi mediul rural.

Deşi anul trecut a intrat în vigoare legea care transpune Directiva europeană ce permite mutarea conturilor de plăţi de la o bancă la alta pentru persoane fizice, foarte puţini clienţi au apelat la această facilitate/procedură, întrucât avantajele sale pentru consumator nu au fost suficient promovate. În acelaşi timp, Consiliul Concurenţei recomandă elaborarea şi implementarea unei proceduri similare de mobilitate şi pentru persoane fizice autorizate şi IMM-uri.

Consiliul Concurenţei consideră că site-urile de comparare a ofertelor bancare pot conduce la stimularea concurenţei între bănci/instituţii financiare nebancare. Ca urmare, Autoritatea de Concurenţă recomandă stabilirea de către bănci/IFN-uri şi site-urile de comparare a unui format de raportare a informaţiilor referitoare la cele mai utilizate tipuri de produse şi servicii bancare, care să permită preluarea automată a datelor şi o informare corectă, precisă, şi în timp real, a consumatorilor. De asemenea, este important să fie pus la punct un mecanism prin care siteurile de comparare să fie notificate cu privire la actualizarea ofertelor băncilor/IFN-urilor, astfel încât informaţiile să fie preluate rapid şi afişate prompt de site-urile de comparare în beneficiul consumatorilor, mai susţine instituţia.

Consiliul Concurenţei consideră că promovarea site-urilor de comparare a ofertelor poate fi realizată şi cu sprijinul asociaţiilor/organizaţiilor de protecţie a consumatorilor prin diverse forme (de ex: publicarea unui link care să direcţioneze consumatorul către aceste site-uri pe site-ul acestor asociaţii).

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) are obligaţia, conform prevederilor legale, de a pune la dispoziţia consumatorilor un site internet cu acces gratuit unde sunt comparate comisioanele percepute de către prestatorii de servicii de plată. Până în prezent, acest site nu este funcţional.

Reamintim că Autoritatea de Concurenţă are în derulare două investigaţii pe piaţa serviciilor financiare, declanşate în anul 2017, când s-au derulat inspecţii inopinate la sediile a 25 de bănci, Instituţii Financiare Non-Bancare (IFN), societăţi de leasing, asociaţii profesionale şi patronale din domeniul serviciilor financiare, fiind cea mai amplă investigaţie a instituţiei.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite