Consiliul Concurenţei discută cu jumătate dintre retaileri pentru realizarea monitorului preţurilor. Proiectul ar putea fi gata în câteva luni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Concurenţei discută cu aproximativ jumătate dintre marile lanţuri de magazine de pe piaţa românească pentru realizarea monitorului preţurilor, a declarat preşedintele autorităţii, Bogdan Chiriţoiu, care speră să finalizeze proiectul în câteva luni.

„Până acum ne-am concentrat pe monitorizarea efectelor reducerii TVA, luna septembrie a fost ultima pe care am monitorizat-o, iar la sfârşitul acestei luni vom avea datele. Odată trecut acest iureş, vom reveni la proiectul de interes pe termen mediu, de a permanentiza un instrument de genul acesta, prin care consumatorul să găsească informaţia concentrată într-un loc, să poată compara oferte diferite în magazine“, a afirmat Chiriţoiu, în cadrul unei conferinţe de presă. 

El a arătat că discuţiile progresează, deşi nu în ritmul pe care şi l-ar dori, sperând să poată finaliza proiectul în câteva luni.

„Suntem în discuţii cu aproximativ jumătate din lanţurile prezente pe piaţa românească, sper că şi altele se vor alătura acestei iniţiative şi o vom scoate la capăt în câteva luni. Nu există un entuziasm din partea industriei, dar sunt o serie de membri ai asociaţiei (AMRCR - n.r.) care şi-au exprimat disponibilitatea de a colabora cu noi la acest proiect şi sunt încrezător că până la urmă o s-o scoatem la capăt. Nu suntem la faza în care să spunem cine sunt băieţii buni, cine sunt băieţii răi“, a punctat preşedintele autorităţii.

Retailerii spun că, printre problemele pe care le ridică un astfel de monitor al preţurilor, sunt dificultăţile organizatorice, pentru că implică resurse multiple. Totodată, se tem să nu apară informaţii eronate şi apoi să fie prejudiciaţi, dar şi de faptul că sunt diferenţe de preţ de la un magazin la altul şi de la un oraş la altul şi „le e teamă că poate să dea prost“, potrivit lui Chiriţoiu.

„Evident că pentru cei care care au oferte mai atractive va fi un instrument bun. Cu siguranţă, unele lanţuri vor fi interesate. Ce ne interesează pe noi şi pe consumatori este ca din concurenţa dintre ei să rezulte ce este mai bun pentru consumatori“, a conchis preşedintele Concurenţei.

Interdicţia privind vânzarea la preţ mai mic decât cel de achiziţie va fi eliminată

Chiriţoiu a mai spus că vrea să readucă în dezbatere eliminarea interdicţiei de vânzare în pierdere, prevăzută în legislaţia pentru comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, deşi unii retaileri nu agreează măsura.

„Noi am vrea să împingem din nou pe agendă eliminarea interdicţiei privind vânzarea în pierdere. Ştiu că părerile în industrie sunt împărţite, unii actori nu sunt foarte fericiţi, dar filosofic vorbind, odată ce ai cumpărat o masă, e masa ta, faci ce vrei cu ea, vrei s-o dai cadou, dacă nu eşti în poziţie dominantă, poţi să faci ce vrei cu ea, nu e treaba statului să vină să spună (...). Unii fac afaceri proaste, ai făcut o greşeală, ai cumpărat un produs, vrei să-l vinzi mai ieftin decât l-ai cumpărat, asta este", a afirmat Chiriţoiu, potrivit Mediafax.

Vânzarea produselor în pierdere, respectiv la un preţ egal sau inferior costului de achiziţie, este reglementată prin ordonanţa de Guvern 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă.

Astfel, comercianţii nu pot vinde un produs la un preţ mai mic decât costul de achiziţie, cu anumite excepţii: vânzări de lichidare, de soldare, cele efectuate în magazinele sau depozitele de fabrică, vânzările de produse ca parte a unor pachete de servicii sau a celor cu termen de expirare apropiat de momentul vânzării.

Totodată, sunt exceptate de la regulă produsele destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, după ce evenimentul a avut loc, iar produsele respective nu mai pot fi comercializate în condiţii normale. În aceeaşi categorie intră produsele care nu au fost vândute într-o perioadă de trei luni de la aprovizionare.

Vânzarea se mai poate efectua la un preţ aliniat la cel legal practicat de ceilalţi comercianţi din aceeaşi zonă comercială, pentru acelaşi produs, determinat de mediul concurenţial, dar şi în cazul produselor cu caracteristici identice, ale căror preţuri de reaprovizionare s-au diminuat.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite