
Ministerul Finanţelor a prezentat azi datele oficiale ale execuţiei bugetare din 2017, primul an de guvernare PSD-ALDE. Din analiza Platformei România 100 reiese că prin modul în care s-au cheltuit banii publici s-a sacrificat dezvoltarea pe termen lung a României, iar ţara este vulnerabilă în cazul unei crize.
Potrivit Platformei, politica fiscal bugetară nu mai
stimulează creşterea economică ci măreşte dezechilibrele macroeconomice şi
îndatorează generaţiile viitoare, fără măcar a le lăsa moştenire o autostradă.
Cheltuielile salariale şi de asistenţă socială au fost
scăpate de sub control şi au condus la reducerea la minim a cheltuielilor de
investiţii.
Deficitul bugetar este de trei ori mai mare decât limita de
deficit bugetar structural şi cu 5 miliarde de lei mai mare decât cheltuielile
de capital.
Creşterea economică este însoţită de deficit bugetar
exagerat, de importuri masive şi deficit extern, precum şi de creşterea
sărăciei.
Dezechilibrele bugetare au afectat imediat populaţia prin creşterea
dobânzilor şi deprecierea monedei naţionale.
De asemenea, Platforma România 100 redă pe scurt câteva alte
„realizări” ale guvernărilor PSD-ALDE din 2017:
Fondurile europene
atrase de Guvernul PSD-ALDE sunt cu aproximativ
1 miliard de lei mai mici decât cele atrase de Guvernul Cioloş. Chiar şi
faţă de propriul program bugetar, guvernul PSD – ALDE se poate „lăuda” cu o
absorbţie de numai 50%.
Un eşec total al
colectării. Veniturile totale ale bugetului general consolidat (BGC) au
totalizat 251,8 miliarde lei, ceea ce denotă un real eşec al colectării în
comparaţie cu anul 2016 şi chiar faţă de programul asumat prin Legea Bugetului.
Comparând datele din bugetul iniţial cu cele din execuţie, se remarcă o
nerealizare de venituri de 2,9 miliarde de lei.
O umflare artificială
a sumelor. S-au majorat artificial veniturile cu 12 miliarde de lei
aferente plăţilor directe pentru agricultură, sume care nu s-au înregistrat în
buget până în anul 2017.
Încasări mai mici
decât cele ale Guvernului Tehnocrat. Principalele categorii de venituri din
impozitul pe profit, TVA, accize şi taxe pe proprietate au înregistrat scăderi
semnificative faţă de 2016. Comparaţiile arată o creştere a evaziunii fiscale
în 2017
Întârzieri mari la
rambursarea de TVA, ceea ce afectează activitatea firmelor, posibilitatea
de extindere şi de investire şi creşte costurile de operare.
Mai departe, Platforma România 100 prezintă o analiză pe
larg a eşecului guvernării PSD-ALDE, aşa cum se vede din cifrele prezentate de
Ministerul Finanţelor Publice:
Deficit bugetar triplu
Coaliţia PSD-ALDE a „reuşit” un deficit bugetar triplu faţă
de obiectivul de deficit bugetar pe termen mediu, încălcând regulile europene
conform Pactului de Stabilitate şi Creştere şi Compactului Fiscal. Încă din
luna iunie 2017, pe baza prognozei pentru 2017, Comisia Europeană (CE) a
declanşat Procedura aplicabilă abaterilor semnificative de la obiectivul
bugetar pe termen mediu, iar în decembrie 2017 Consiliul a decis că România nu
a luat măsuri eficace în vederea corectării abaterii. România este prima ţară
împotriva căreia CE declanşează această procedură ce atestă deviaţii fiscal
bugetare majore de la regulile de guvernanţă economică.
Deficitul bugetului general consolidat exprimat în numerar
(cash basis) a fost de 2,88% din PIB, faţă de 2,4% din PIB în 2016, crescând
astfel de la 18 miliarde de lei în 2016 la peste 24.6 de miliarde de lei în
2017. Acest deficit record depăşeşte cu mult investiţiile din bani publici de
19,6 miliarde de lei şi fondurile europene de coeziune de numai aproximativ 5
miliarde de lei. Deficitul bugetar record a fost înregistrat în condiţiile în
care Guvernul PSD-ALDE a luat o serie de măsuri administrative şi de politică
fiscală fără precedent pentru a încerca să limiteze pagubele:
A închis Trezoreria Statului începând cu data de 27 decembrie,
eliminând posibilitatea instituţiilor publice centrale şi locale, inclusiv
şcoli şi spitale, de a efectua plăţi din bugetele proprii în ultima săptămână
din 2017. Ordine de plată de miliarde de lei au rămas în sertarele
instituţiilor publice;
A crescut artificial şi nesustenabil veniturile cu 2,1
miliarde de lei, bani de la companiile de stat din dividende în cuantum de 90%
din profitul net şi rezerve;
A adoptat măsuri de creştere a impozitării care au adus
fonduri suplimentare la buget:
- reintroducerea supra-accizei la carburant (impact de
650 milioane lei);
- creşterea CAS şi CASS prin eliminarea plafonării bazei de
impozitare pentru calculul acestora, afectându-i pe salariaţii cei mai
productivi din societate;
- introducerea impozitării contractelor de muncă part-time
la nivelul unei norme întregi.
Veniturile totale ale Bugetului General Consolidat (BGC).
Marea „cosmetizare” a unui eşec
În anul 2017, conform datelor de la Ministerul Finanţelor
Publice, veniturile totale ale bugetului general consolidat (BGC) au totalizat
251,8 miliarde lei, ceea ce denotă un real eşec al colectării în comparaţie cu
anul 2016, cu creşterea economică din 2017, cu programul asumat prin Legea
Bugetului (o colectare cu 2,9 miliarde lei mai puţin), cât şi faţă de
rectificarea bugetară (-5 miliarde lei). Tocmai pentru a cosmetiza acest
dezastru, Guvernul PSD-ALDE a majorat artificial veniturile cu 12 miliarde de
lei aferente plăţilor directe pentru agricultură, sume care nu s-au înregistrat
în buget până în anul 2017. La o creştere a PIB nominal de 11%, veniturile
fiscale au crescut cu numai 2,8%, de la 136,4 miliarde de lei în 2016 la 140,2
miliarde de lei în 2017. În primele 9 luni ale anului s-a înregistrat o
creştere economică mai mare decât estimările iniţiale (creştere economică în
termeni reali de peste 7% faţă de 5,2%), ceea ce ar fi trebuie să aducă
încasări suplimentare de circa 8 miliarde lei.
Aplicând corecţia la fonduri europene, în date comparabile,
veniturile bugetului general consolidat au scăzut de la 29,4% din PIB în 2016
la 28,5% în 2017, situându-se mult sub ţinta de 29,9% din PIB din Legea
Bugetului pe 2017. La nivel european, România are cele mai mici venituri după
Irlanda (28,5% din PIB venituri totale şi 25,2% din PIB venituri fiscale şi
contribuţii) ceea ce limitează posibilitatea de a stimula economia în cazul
unei recesiuni şi de a promova măsuri reale pentru combaterea sărăciei.
Comparând datele din bugetul iniţial cu cele din execuţie,
se remarcă o nerealizare de venituri de 2,9 miliarde, în ciuda unei creşteri a
Produsului Intern Brut cu 27,3 miliarde faţă de prognoza, respectiv de la 815,2
miliarde lei la 842,5 miliarde lei. Discrepanţa între creşterea veniturilor şi
creşterea PIB nu este altceva decât eşecul guvernării PSD-ALDE de a reduce
sărăcia şi de a asigura servicii medicale şi educaţie mai bune pentru cetăţeni,
dar mai ales pentru cei cu venituri mici. Într-un an cu o creştere economică
remarcabilă un guvern social–democrat reuşeşte performanţa adâncirii
decalajelor sociale.
Încasări mai mici decât în 2016
Principalele categorii de venituri din impozitul pe profit,
TVA, accize şi taxe pe proprietate au înregistrat scăderi semnificative faţă de
2016, dar chiar si faţă de bugetul iniţial pe 2017, construit pe o prognoză de
creştere economică mult mai mică, astfel:
Comparativ cu 2016, veniturile fiscale au scăzut de la 17,9%
din PIB la 16,6% din PIB, mult sub prognoza iniţială de încasări de 17,5% din
PIB. Cele mai mari scăderi de venituri s-au înregistrat pe următoarele surse:
Impozitul pe profit:
a scăzut spectaculos faţă de 2016 cu 4,6%, de la 15,4 mld la 14,7 miliarde lei,
deşi PIB nominal a crescut cu 12%, iar impozitul pe profit ar fi trebuit să
urmeze evoluţia PIB. Această evoluţie nefavorabilă a veniturilor din impozitul
pe profit arată o creştere a evaziunii fiscale în 2017, în ciuda declaraţiilor
sforăitoare ale guvernanţilor.
TVA: în ciuda unui consum nominal mai mare cu
peste 10% faţă de 2016, TVA a crescut cu numai 3,6%. Chiar dacă luăm în calcul
reducerea de 1 punct procentual al cotei de TVA, de la 20% la 19 %, încasările
ar fi trebuit să fie în creştere cu minim 8% pe fondul unei dinamici
extraordinare a consumului. Ca atare, veniturile din TVA au scăzut ca pondere
în PIB de la 6,8% in 2016 la 6,4% în 2017. Aceste rezultate slabe se
înregistrează în ciuda unor întârzieri mari la rambursarea de TVA, ceea ce
afectează activitatea firmelor, posibilitatea de extindere şi de investire şi
creşte costurile de operare. Încasările din TVA au reuşit să se situeze chiar
si sub prognoza de încasări din bugetul iniţial pe 2017, construit pe o
prognoză de consum mult sub nivelul realizat.
Accize: în pofida
introducerii supra-accizei la combustibil şi a unui consum dinamic, veniturile
din accize au scăzut faţă de 2016 cu circa 350 de milioane, iar ca procent din
PIB s-au redus de la 3,5% în 2016 la 3,2% in 2017.
Creşteri de venituri s-au înregistrat la contribuţii la asigurări
sociale, impozit pe venit şi venituri nefiscale, ca urmare a creşterii
salariilor, anulării plafonului pentru plata contribuţiilor, creşterii
contribuţiilor pentru contractele de muncă part-time şi a plăţilor suplimentare
forţate de la companiile de stat.
Eşec major în atragerea fondurilor europene
Sume primite de la UE (...) aferente cadrului financiar
2014-2020: Fondurile europene primite au reprezentat numai 5 miliarde de lei
din cele 17 miliarde lei înregistrate în buget, diferenţa fiind subvenţiile
acordate de UE pentru agricultura şi care până în 2017 nu se includeau în
buget. Astfel, fondurile europene atrase de Guvernul PSD-ALDE sunt cu aproximativ
1 miliard de lei mai mici decât cele atrase de Guvernul Cioloş. Chiar şi faţă
de propriul program bugetar, guvernul PSD – ALDE se poate „lăuda” cu o
absorbţie de numai 50%. Deşi sumele primite de la UE aferente cadrului
financiar 2014-2020 au fost considerate de către coaliţia PSD-ALDE ca fiind
unul dintre motoarele principale ale creşterii economice, absorbţia lor a fost
una cu mult sub aşteptări şi sub absorbţia Guvernului tehnocrat . Această
situaţie este extrem de gravă deoarece, având în vedere procesul absorbţiei
fondurilor europene, aceasta trebuie să crească de la an la an.
Cheltuielile totale ale Bugetului General Consolidat
(BGC)
În anul 2017, cheltuielile totale ale BGC au totalizat 276
miliarde lei, ceea ce reprezintă 32,8% din PIB. Cheltuielile rigide au crescut
semnificativ ca pondere în total cheltuieli, în defavoarea cheltuielilor de
investiţii.
Cheltuielile de personal au însemnat 69,6 miliarde lei, o
valoare mai mare cu 12,5 miliarde lei decât în anul 2016, atingând 8,3% din
PIB, în creştere cu 0,8 puncte procentuale din PIB faţă de 2016. În acest fel
cheltuielile de personal s-au apropiat de ponderea în PIB a salariilor înainte
de criza, respectiv înainte de tăierea salariilor din sectorul public cu 25%.
Mai mult decât atât, cheltuielile de personal sunt cu 5,7 miliarde lei mai mari
decât estimările iniţiale, ca urmare a subestimării iniţiale dar şi a creşterii
numărului de posturi din administraţia publică.
Cheltuielile cu asistenţa socială (categorie care include şi
pensiile) au însemnat 92,6 miliarde lei, o valoare cu 10,7 miliarde lei mai
mare decât în anul 2016, atingând 11% din PIB faţă de 10,7% în anul anterior.
Mai mult decât atât, cheltuielile cu asistenţa socială sunt cu 4,1 miliarde lei
mai mari decât estimările iniţiale. Cumulat, cele două categorii de cheltuieli
menţionate mai sus au ajuns în anul 2017 să reprezinte 60% din totalul
cheltuielilor bugetare şi 80% din veniturile fiscale. Astfel, structura
bugetară în anul 2017 este una extrem de rigidă, nefavorabilă unor investiţii
în infrastructură care să reducă decalajul economic dintre regiunile ţării.
Totodată, această structură bugetară rigidă nu oferă spaţiu de manevră în
situaţia în care creşterea economică încetineşte, lăsând ca singură opţiune
reducerea pensiilor, a salariilor sau a numărului de salariaţi din sectorul
public.
Cheltuielile de capital au însemnat 19,6 miliarde lei, o
valoare cu 5,5 miliarde lei mai mică faţă de programul asumat prin Legea
Bugetului pe anul 2017. Astfel, programul a fost realizat în proporţie de doar
78%. Cheltuielile de capital sunt de peste 8 ori mai mici decât cheltuielile cu
salariile si asistenţa socială şi cu 5 miliarde de lei mai mici decât deficitul
bugetului general consolidat. Cheltuielile de capital sunt la cel mai scăzut
nivel din ultimii 8 ani de zile. Comparativ cu anul precedent, cheltuielile de
capital au scăzut ca procent din PIB de la 2,5% la 2,3%.
Pe scurt, politica fiscal bugetară în 2017 a avut un
caracter profund pro-ciclic, cu un deficit bugetar de trei ori mai mare decât
obiectivul pe termen mediu şi o structură bugetară rigidă. Dezechilibrele
bugetare s-au făcut simţite imediat prin creşterea dobânzilor şi deprecierea
monedei naţionale.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: