Ce pot păţi românii cu Volkswagen-uri măsluite. Dilema ANAF

Ce pot păţi românii cu Volkswagen-uri măsluite. Dilema ANAF

Modelele cu probleme sunt unele versiuni pe motorină ale Volkswagen Golf, Passat, Jetta, Beetle şi Audi A3

Românii care au cumpărat autoturisme Volkswagen cu emisii mai mari decât cele legale s-ar putea trezi că Fiscul le va cere solicita retroactiv plata unei taxe de primă înmatriculare mai mare, în cazul în care se dovedeşte că maşinile în cauză nu respectă normele de poluare Euro 4 sau Euro 5, avertizează consultanţii fiscali chestionaţi de „Adevărul“. Autorităţile nu ştiu, însă, cum să trateze problema.

Agenţia americană pentru Protecţia Mediului (EPA) a acuzat Volkswagen că s-a sustras ani de zile de la respectarea normelor privind poluarea şi că a instalat un soft special care să trişeze în privinţa emisiilor. Acest soft este programat să activeze un sistem de filtrare completă a particulelor doar în timpul testelor oficiale.
 
Grupul Volkswagen a recunoscut că 11 milioane de autoturisme vândute în toată lumea sunt echipate cu astfel de softuri. Modelele vizate sunt Volkswagen Golf, Passat, Jetta şi Beetle, plus Audi A3.
 

Emisii mai mari, taxă mai mare

 
„Dacă ne raportăm la prevederile OUG nr. 6/2013 privind timbrul de mediu, observăm că principala componentă pentru stabilirea taxei este emisia de noxe în atmosferă. Cu cât emisia este mai mare, cu atât timbrul de mediu are o valoare de plată mai mare. În mod evident, dacă cineva a trişat şi a precizat în documente valori mai mici decât cele reale şi - la fel - dacă valorile de la inspecţia tehnică sunt incorecte, atunci taxa de timbru de mediu ar fi trebuit să aibă o valoare mai mare. Acest lucru înseamnă că o clasificare Euro 4, Euro 5 nu este corectă“, ne-a declarat consultantul fiscal Adrian Benţa.
 
Consultantul Dragoş Pătroi arată şi el că, cel puţin la nivel teoretic, statul ar putea încerca să realizeze o procedură de recuperare a diferenţei de bani, deoarece taxa nu a fost plătită la nivelul adecvat. „Ca orice taxă, timbrul de mediu se aplică şi se determină în funcţie de câţiva parametri. Dacă nivelul datorat al taxei este cu totul altul decât cel corect, în mod evident statul trebuie să-şi încaseze sumele la care avea dreptul conform legislaţiei. Cel puţin la nivel teoretic, statul poate să construiască o procedură de recuperare a taxei. Cu toate acestea, recuperarea nu se poate face în masă, ci doar individual, în urma unei inspecţii“, arată Dragoş Pătroi.
 

Fiscul, între ciocan şi nicovală

 
Pe de o parte, consultanţii susţin că nu proprietarii maşinilor în cauză ar trebui să fie cei care să plătească, deoarece ei au fost de bună credinţă. Pe de altă parte, dacă Fiscul nu va colecta corect taxa, atunci acest lucru îi va discrimina pe cei care şi-au plătit o taxă de mediu calculată bine şi, deci, mai mare. 

„Persoanele fizice şi-au înmatriculat autoturismele cu respectarea reglementărilor în vigoare, în baza documentelor obţinute cu bună credinţă. Prin urmare nu cumpărătorul este cel ce s-a sustras de la plata taxei, acesta este doar într-o eroare de fapt. Personal, eu aş efectua un studiu de impact în funcţie de numărul de înmatriculări ale modelelor pentru care s-a constatat abaterea tehnică şi aş solicita taxa de la producător sau, în celebrele noastre proceduri dâmboviţene, vom lăsa în pace pe toată lumea, lucru de altfel neplăcut pentru cei ce şi-au plătit o taxă de mediu calculată corect“, arată Dragoş Pătroi.

 

Păgubiţii pot da în judecată constructorul

 
Avocatul Marius Coltuc Avocatul Marius Coltuc spune că Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) poate solicita plata suplimentară prin obligarea prezentării unor decizii noi de calcul de la Registrul Auto Român (RAR). Pe de altă parte, Fiscul însuşi „poate obliga Volkswagen să răspundă penal pentru fraudă sau să plătească daune care reprezintă această diferenţă de timbru de mediu“, mai arată avocatul.
 
De asemenea, orice persoană care a cumpărat maşini noi Volkswagen poate chema în judecată compania pentru a cere sume compensatorii sau daune morale. Coltuc spune că, în acest caz, trebuie dat în judecată dealerul, adică firma care a vândut efectiv maşina.
 

RAR nu ştie dacă a fost păcălit sau nu

 
ANAF nu a răspuns oficial, până la închiderea ediţiei, întrebărilor adresate de ziarul „Adevărul“ în privinţa modului de interpretare a legislaţiei în acest caz. Neoficial, Fiscul se consultă acum cu Ministerul Mediului pentru a rezolva situaţia.
 
De asemenea, RAR nu a specificat dacă a detectat softul cu pricina la maşini vândute în România. În urmă cu două zile, instituţia arăta că vehiculele marca Volkswagen pentru Europa deţin omologarea comunitară acordată de autoritatea germană, şi nu de către Registrul Auto Român. „Conform legislaţiei europene, răspunderea pentru asigurarea conformităţii producţiei revine autorităţii care a emis omologarea“, anunţa RAR.
 
Potrivit statisticilor oficiale, în primele opt luni ale acestui an au fost înmatriculate 4.675 de autoturisme Volkswagen noi şi 49.486 la mâna a doua.
 

Directorul grupului german şi-a dat demisia

Volkswagen riscă o amendă de 18 miliarde de dolari numai în SUA. Franţa şi Germania au cerut marţi ca investigaţiile referitoare la manipularea de către Volkswagen a testelor pentru emisiile poluante ale automobilelor diesel ale grupului să fie extinse la nivelul întregii industrii auto.

Martin Winterkorn, directorul general al grupului Volkswagen, a anunţat miercuri că demisionează, aumându-şi responsabilitatea în scandalul emisiilor, deşi a afirmat că nu a avut cunoştinţă de nereguli.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: