Bancherii se plâng că afişarea comisioanelor la bancomate în sumă absolută presupune costuri foarte mari

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor vrea ca băncile să afişeze pe ecranul bancomatului valoarea absolută a comisionului pentru fiecare operaţiune efectuată cu cardul FOTO Adevărul
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor vrea ca băncile să afişeze pe ecranul bancomatului valoarea absolută a comisionului pentru fiecare operaţiune efectuată cu cardul FOTO Adevărul

Patronatele bancare au notificat Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) că proiectul de ordin privind afişarea valorii comisioanelor la retragerile de numerar de la bancomate nu poate fi aplicat în forma prezentată, din cauza limitărilor tehnice ale sistemului de ATM-uri, fiind necesare schimbări majore, dar şi costuri foarte mari.

Reacţia bancherilor vine după ce ANPC a publicat la sfârşitul lui august un proiect de ordin prin care băncile vor fi obligate să afişeze pe ecranele bancomatelor toate comisioanele aferente operaţiunilor pe care un client doreşte să le efecuteze cu un card de debit sau credit, exprimate în suma exactă, nu procentual.

Bancomatele trebuie să afişeze pe ecrane toate informaţiile legate de costurile tranzacţiei, în ordinea operaţiunilor efectuate de către client, acesta având astfel posibilitatea de a renunţa la operaţiunea respectivă, fie că este vorba despre eliberare de numerar, transfer din cont, plăţi de facturi sau alte servicii solicitate.

Informaţiile privind costurile trebuie să fie vizibile şi uşor de citit, precizând suma exactă pe care o persoană o are de plătit pentru fiecare operaţiune, nu procentul perceput.

Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR) a solicitat ANPC, printr-o notificare, să prelungească termenul pentru dezbaterea publică cu şase săptămâni, dar şi să organizeze cât mai curând consultări ample cu reprezentanţii băncilor.

ANPC stabilise perioada de primire a propunerilor şi observaţiilor pe marginea proietului în intervalul 1-11 septembrie.

„CPBR a insistat asupra faptului că ANPC şi comunitatea bancară trebuie să găsească împreună cele mai realiste soluţii de implementare ale proiectului din punctul de vedere al creşterii transparenţei, însă şi pentru evitarea creşterii semnificative a costurilor la consumatorul final şi a distorsiunilor de natură concurenţială“, se arată într-un comunicat al Consiliului Patronatelor Bancare.

Bancherii susţin că proiectul nu poate fi implementat în formă sa actuală, întrucât afişarea comisioanelor în valoare absolută la bancomatele altor bănci decât cele emitente ar necesită schimbări inclusiv la nivelul sistemelor MasterCard şi Visa şi ar presupune că orice banca din sistem cu reţea ATM să poată vedea în timp real comisioanele tuturor celorlalte.

Totodată, în cazul cardurilor în valută, situaţia ar fi şi mai complicată, deoarece există diferenţe de curs valutar între data tranzacţiei şi data decontării efective, iar în cazul cardurilor de credit ar fi imposibil de a comunica clientului care ar fi costul cu dobânda aferentă respectivei tranzacţii, spun aceştia.

CPBR consideră că ar putea fi implementat cel mult un sistem de afişare al comisioanelor doar în cazul operaţiunilor cu carduri desfăşurate la bancomatele băncilor emitente, însă cu anumite limitări.

De asemenea, CPBR vrea clarificarea aspectului dacă proiectul face referire doar la folosirea ATM-urilor băncii emitente pentru afişarea costurilor sau şi la bancomatele altor bănci.

Băncile membre ale Consiliului – BCR, BRD, Raiffeisen, UniCredit Ţiriac Bank, Volksbank România şi ING Bank România – au anticipat că va fi nevoie de un termen de cel puţin 12 luni de la publicarea ordinului şi de costuri considerabile pentru a implementa chiar şi numai acest sistem.

Mai puteţi citi:

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite