„Baie de sânge” în industria Germaniei: Companiile fac zeci de mii de concedieri, în timp ce politicienii bâjbâie
0Pe măsură ce disponibilizările lovesc lucrătorii germani din industria auto și siderurgică, sindicatele amenință cu greve la scară largă, iar politicienii se încurcă în răspunsuri, anticipând efectele pe care le-ar putea avea asupra alegerilor din 23 februarie 2025.
![Monede și bancnote euro lângă un calcullator în fața steagului Germaniei](https://cdn.adh.reperio.news/image-1/179569ed-7f6d-4046-9d52-8821a68c263b/index.jpeg?p=a%3D1%26co%3D1.05%26w%3D700%26h%3D750%26r%3Dcontain%26f%3Dwebp)
În timp ce Volkswagen amenință că va închide fabricile germane pentru prima dată în istoria de 87 de ani a companiei, politicienii care au protejat lucrătorii de disponibilizări în masă timp de zeci de ani se luptă să vină cu răspunsuri pe fondul amenințării grevelor masive.
„Pe măsură ce trece timpul, realizăm, de asemenea, că mulți oameni sunt pur și simplu foarte supărați”, a declarat Thorsten Gröger, negociator șef la IG Metall, cel mai mare sindicat al muncii din Germania.
Gröger a spus că „grevele de avertisment” vor avea loc pe 9 decembrie, înaintea următoarei runde de negocieri cu conducerea privind reducerea costurilor, și a amenințat cu acțiuni mult mai ample în cazul în care discuțiile nu vor merge prost. „Există posibilitatea unei acțiuni industriale la scară mai largă”, a spus el. „Suntem pregătiți pentru asta.”
Ar putea trece câteva luni până când Germania va avea un nou Guvern
Provocările vin într-un moment în care guvernul Germaniei nu poate acționa după prăbușirea coaliției de guvernământ format din trei partide la începutul acestei luni. Ar putea trece câteva luni până când Germania va avea un nou guvern, deoarece negocierile dintre părți ar putea dura mult după alegerile din 23 februarie,. Chiar și atunci, frâna constituțională a datoriilor țării, care limitează cheltuielile, este probabil să limiteze puterea noii coaliții.
În Germania există puține simboluri mai puternice ale problemelor economice în creștere ale țării decât declinul VW. Pe fondul scăderii profiturilor, scăderii vânzărilor în Europa și prăbușirii pieței sale principale din China, producătorul auto a anunțat la sfârșitul lunii trecute că intenționează să închidă fabrici în Germania.
Investițiile timpurii în tehnologia mașinilor electrice au fost afectate de întârzieri și costuri ridicate, făcând VW să rămână în urma rivalului american Tesla și a BYD din China. Dacă președintele ales al SUA, Donald Trump, își va îndeplini acum amenințarea de a impune tarife la importurile europene, aceasta ar agrava și mai mult situația deja dificilă pentru lucrătorii din fabricile germane.
Necazurile VW sunt o parabolă pentru industria germană în sens mai larg, producătorii din întreaga țară pierzând locuri de muncă. Bătatul constant al știrilor economice proaste a crescut săptămâna aceasta, deoarece producătorul de oțel Thyssenkrupp a anunțat că ar putea pierde până la 11.000 de poziții până în 2030.
Companiile fac zeci de mii de concedieri
Dar problemele din sectorul auto vor lovi Germania în mod deosebit de puternic. Industria este responsabilă pentru 11% din locurile de muncă din producție din Germania, mergând dincolo de mărcile de mașini la furnizorii lor. Bosch a anunțat că va reduce 3.500 de locuri de muncă; ZF Friedrichshafen are în vedere concedierea a cel puțin 12.000 de angajați până în 2030; Continental urmărește să reducă 5.500 de poziții la nivel mondial.
Starea de rău a Germaniei enervează Europa într-un moment în care Franța, a doua cea mai mare economie a UE, se confruntă cu propriile tulburări crescânde. Acolo, figura de extremă dreaptă, Marine Le Pen, amenință că va doborî fragilul guvern de coaliție al țării, votând împotriva bugetului premierului Michel Barnier – o mișcare care ar provoca teamă pe piețele financiare.
Partidul Social Democrat condus de Scholz ar putea avea probleme
În Germania, combinația dintre știrile economice îngrozitoare și paralizia politică stimulează furia înaintea alegerilor anticipate planificate din 23 februarie. Este foarte probabil ca această furie să afecteze Partidul Social Democrat (SPD) al cancelarului Olaf Scholz, susținătorul tradițional al muncii, care se confruntă deja cu cifre sumbre ale sondajelor.
Saxonia Inferioară, unde are sediul VW, rămâne un bastion al SPD, iar partidul este indisolubil legat de producătorul auto. Statul deține un pachet de 20 la sută din VW, iar premierul statului, politicianul SPD Stephan Weil, face parte din consiliul său.
„Cu sprijinul statului, VW a devenit o companie mare și de succes la nivel global în ultimii 75 de ani”, a spus Weil într-un interviu pentru cotidianul german Süddeutsche Zeitung. Nu ar fi, a adăugat el, „înțelept să demontăm structurile scumpe” care au fost construite pentru a produce mașini electrice.
Soluțiile propuse de Weil sunt foarte familiare: el vrea să restabilească subvențiile federale pentru achizițiile de mașini electrice sau să creeze stimulente fiscale pentru consumatori. SPD – împreună cu Verzii – dorește să revigoreze industria germană consumatoare de energie în mod mai larg prin reducerea prețurilor la energie prin subvenții.
„Întrebarea este dacă astfel de mișcări – chiar dacă politicienii ar putea fi de acord asupra lor – ar fi suficiente, având în vedere problemele structurale masive cu care se confruntă Germania”, scrie Politico.
„Provocările sunt mai profunde și mai mari”
Pe măsură ce războiul Rusiei în Ucraina și protecționismul în creștere modifică fundamental comerțul global care a servit drept bază pentru modelul de export al Germaniei, politicienii germani se confruntă cu un adevăr inconfortabil: instrumentele obișnuite de care dispun pot să nu fie suficiente.
„Provocările sunt mai profunde și mai mari decât am recunoscut probabil în dezbaterile și deciziile politice din ultimii ani”, a declarat ministrul Economiei Verzilor, Robert Habeck, la un summit al industriei de marți.
Înaintea alegerilor în care partidul de extremă dreapta Alternativa pentru Germania (AfD) votează pe locul doi, partidele principale vor trebui probabil să ia în calcul o reacție în creștere a alegătorilor.
„Întrebarea cum să rezolvăm situația la Volkswagen este un exemplu pentru cum rezolvăm viitoarele probleme ale industriei în ansamblu”, a spus negociatorul șef Gröger. Urgența situației, a adăugat el, necesită „acțiuni politice concrete” și nu „afișe frumoase de campanie electorală”.