INFOGRAFIE Ce firme se bat pentru deszăpezirea autostrăzilor şi a drumurilor naţionale în 2013-2015. În zonele cu risc nu s-a îngrămădit nimeni

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pentru zonele cu mare risc de viscol din Moldova şi Dobrogea, nu s-a depus nicio ofertă pentru lucrări de deszăpezire FOTO Adevărul
Pentru zonele cu mare risc de viscol din Moldova şi Dobrogea, nu s-a depus nicio ofertă pentru lucrări de deszăpezire FOTO Adevărul

În zonele cu mare risc de viscol din Moldova şi Dobrogea nu s-a depus nicio ofertă, iar în Oltenia procedura de licitare a lucrărilor de întreţinere pe timp de iarnă este suspendată. În rest, firme regionale, mai mult sau mai puţin cunoscute în domeniu, şi-au împărţit ţara.

La nivelul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) se află în ultima fază de analiză ofertele depuse de către firmele interesate să ne deszăpezească şoselele în iernile 2013-2014 şi 2014-2015.

Licitaţiile pentru principalele tronsoane de autostrăzi şi drumuri naţionale din ţară au avut loc între 9 şi 12 septembrie, dar există judeţe în care procedurile sunt suspendate şi, mai rău, în unele zone cu risc maxim de înzăpezire există o suspectă lipsă de oferte.

Din datele comunicate pentru „Adevărul“ de către conducerea CNADNR reiese că, spre exemplu, în judeţele Vrancea, Brăila, Bacău, Galaţi, Constanţa şi Tulcea – adică exact acolo unde în fiecare iarnă sunt înzăpeziri masive, până la blocajul total al circulaţiei – nicio firmă nu s-a oferit să liciteze pentru deszăpeziri. 

Desigur, ca în fiecare iarnă, firmele „care trebuie“ vor apărea imediat după producerea calamităţii, când deszăpezirea va deveni o urgenţă şi se va atribui fără licitaţie. În altă ordine de idei, situaţia din Oltenia şi sud-vestul ţării este deocamdată incertă pentru că procedurile de licitare aferente judeţelor Dolj, Gorj, Olt, Mehedinţi şi Vâlcea au fost suspendate în urma unei decizii a Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor.

Unde sunt „regii asfaltului“?

Printre companiile care licitează acum pentru deszăpezirile iernilor următoare nu se mai regăsesc – ca în anii trecuţi – decât una-două din bine-cunoscutele firme ale „regilor asfaltului“. Să fi renunţat acestea, brusc, la butoiul cu miere al banilor de la stat sau şi-au găsit o altă strategie de accesare a milioanelor de euro alocate de administratorii drumurilor prin fondurile de deszăpeziri?

Pe lângă Euroconstruct Trading 98, al cărei proprietar este Dan Besciu, din Bucureşti (cu o avere estimată la 25-26 de milioane de euro), pe lista „deszăpezitorilor“ mai apar doar unele companii cu notorietate regională. Dintre ele se remarcă Diferit SRL, deţinută de clujeanul Nicolae Petri (un fost inginer din cadrul Regiei Autonome a Domeniului Public Cluj-Napoca), firma Selina (deţinută de omul de afaceri orădean Beniamin Rus), dar şi Plastidrum, controlată de Mihai Crăiniceanu.

CNADNR estimează că va plăti 765 de milioane de lei (aproximativ 173 de milioane de euro), fără TVA, pentru deszăpeziri în intervalul 2013-2015.

Compania vizează încheierea a şapte acorduri-cadru, cu valori estimate astfel: 109 milioane de lei la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi, 104,9 milioane de lei la DRDP Constanţa, 61,9 milioane de lei la DRDP Craiova, 95,9 milioane de lei la DRDP Braşov, 106,1 milioane de lei la DRDP Cluj, 148,5 milioane de lei la DRDP Bucureşti şi 138,8 milioane de lei la DRDP Timişoara.

Acordurile cuprind între 5 şi 10 loturi, iar lucrările de întreţinere pe timp de iarnă vor avea o durată de 20 de luni de la data atribuirii. Proiectele vor fi finanţate de la bugetul de stat şi din venituri proprii.

Anul trecut, companiile care aveau cele mai mari contracte de deszăpeziri erau Gecor, Tel Drum, Teloxim Con, Spedition UMB, Tehnostrade, Romprest Service, Selina SRL şi Pa&Co.

CNADNR are în administrare aproximativ 550 de kilometri de autostradă, inclusiv variante de ocolire, şi peste 15.000 de kilometri de drumuri naţionale.

INFOGRAFIE deszapeziri 2013-2015

Click pe imagine pentru a mări  

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite