Tatăl adoptiv a lui Steve Jobs i-a insuflat pasiunea pentru electronică învăţând-ul de mic copil să dezasambleze şi asambleze la loc  diferite aparate electronice, cum ar fi aparate de radio şi TV (tatăl fiind tâmplar şi mecanic auto). Ca rezultat al acestor exerciţii,  Steve Jobs şi-a dezvoltat gândirea tehnică care-l va ajuta mai târziu să-şi pună amprenta în creearea unor legende în domeniul  computerelor, legende numite Apple II, Macintosh, MacBook, sistemul de operare MacOSX, iPod, iPhone, iPad. 
  
Steve Jobs a fost un gigant al tehnologiei mondiale şi unul din puţinii care au dat tonul în această industrie (printre alţii fiind şi  rivalul lui de o viaţă, Bill Gates). Dar totul a început din copilărie, graţie mentoratului desfăşurat de tatăl sau. 
 
Titlul articolului e un pic înşelător, într-adevăr, şi îmi cer scuze pentru aceasta. Români care lucrează la Apple sunt, unul fiind Gabriel Marcu (expert în culori) care lucrează acolo de peste 15 ani.
  
Coborând la o scară mai mică, cred că România e plină de copii în care există câte puţin din Steve Jobs. Marea problemă e cum se scoate la iveală acel puţin care mai apoi să înflorească şi să dea rezultate mai târziu. Pe vremea comunismului existau cercurile pioniereşti în care copiii se înscriau benevol în diferite cluburi cum ar fi electronică, aeromodele, rachetomodele, fotografie, muzică, dansuri, informatică, chiar şi cinema şi la care participau în afara orelor şcolare obişnuite.
 
Copii îşi puteau dezvolta aptitudinile în aceste domenii, sau cel puţin vedeau dacă aveau pasiune pentru aşa ceva sau nu (cosmonautul Dumitru Prunariu făcuse şi el parte dintr-un cerc de aeromodele/rachetomodele când era copil, pasiune care mai târziu s-a transformat în meserie şi care mai apoi l-a purtat acolo unde nici un alt român nu a mai ajuns după aceea). 
  
 Azi, odată cu căderea comunismului, acele cercuri pioniereşti au dispărut. 
  
Cine va fi mentorul viitorului Steve Jobs sau Dumitru Prunariu? Cine va ajuta ca aceşti copii care poate au o înclinaţie spre ştiinţă, tehnologie sau business să îşi cultive înclinaţiile şi eventual să le transforme în profesii de care mai apoi va beneficia ţara (asta dacă nu sunt "agăţaţi" de alţii între timp)? 
 
Probabil sunt mai mulţi, dar în articolul de faţă doresc să prezint una din aceste persoane care şi-a făcut o pasiune din a face mentoring şi educaţie în domeniul ştiinţei, tehnologie şi antreprenoriatului copiilor, oferind aceste servicii prin firma "Next Steve Group" (de unde şi ideea titlului articolului). 
  
Am avut plăcerea de a o cunoaşte pe Claudia Suhov  prin intermediul Facebook-ului, urmărind postările unor prieteni comuni (în ciuda unor opinii, pe Facebook se pot găsi multe persoane interesante dacă ştii unde şi ce să cauţi. Facebook-ul nu e total nefolositor, decât celor care probabil nici în viaţa reală nu ar găsi vreo utilitate unor unelte, iar Facebook e o unealtă la urma urmei.). 
  
Claudia e co-fondatorul lui "Next Steve Group" (alături de Andrei Ştefan), firmă care oferă servicii educative pentru copii, ca organizatori de tabere şi de evenimente destinate celor mici. Înainte de a înfiinţa firma, Claudia a făcut 5 ani de voluntariat. 
  
Personal, totdeauna am susţinut că viitorul nostru poate fi în ştiinţă şi tehnologie şi mai puţin în agricultură. Da, există pământ în România care poate fi lucrat, dar după cum experienţa vestică ne-o arată, în domeniul agriculturii nu pot lucra prea multe persoane din cauza tehnologizării (iar tehnologizarea agriculturii e necesară dacă vrea să facă competiţie din punct de vedere economic celor vestice). Vremea loturilor mici lucrate cu calul şi plugul s-a dus demult. 
 
Pornirea unei afaceri în computere şi Internet nu necesită investiţii mari cât ar fi în agricultură iar ROI-ul (return of investment - adică raportul între investiţie şi profit) este mai mare în cazul tehnologiei, pentru că valoarea intelectuală adăugată e mai mare, nemaipunând la socoteală că nu depinde de vremea de afară (cum depinde agricultura). De multe ori investiţia materială necesară sunt un computer şi o legătură la Internet, restul e materie cenuşie. 
 
Pentru a cunoaşte mai bine ce face Claudia Suhov în proiectul "Next Steve Group" i-am luat un interviu pe care-l prezint mai jos.   

Faptul că ai înfiinţat Next Steve Group nu era ceva neprevăzut în carieră ta. Ai lucrat înainte cu copii, făcând voluntariat. La ce fundaţie ai făcut voluntariat şi ce mai exact făceai acolo? 

Mi-am început "cariera" lucrând din liceu ca voluntar într-un ONG local în Tulcea, EUdivers, apoi într-un ONG studenţesc în Bucureşti pe timpul facultăţii, unde în ambele organizaţii am coordonat şi organizat evenimente.  
În anul 3 de facultate, am renunţat la jobul într-o companie de consultanţă în domeniul hotelier şi am luat decizia de a îmi deschide o firmă care să producă evenimente educative pentru copii.  A fost o decizie inconştientă şi dură în acel moment, în care simţeam că mă arunc în gol, fără să ştiu ce mă aşteaptă, fără experienţă sau prea mulţi bani în spate. Însă, în prezent pot spune că este cea mai frumoasă experienţă din viaţa mea, pentru că în fiecare zi îmi trăiesc şi îmi urmez propriile vise şi idei.  
 
Experienţa de lucru cu copiii, o am din prisma copilului care am fost şi a verişorilor mici pe care îi am. Copilul din mine vrea să le ofere copiilor de astăzi ceea ce nici el nu a avut parte: de atenţie, încurajări, bucuria de a învaţă şi permisiunea de a greşi. 

Ce fel de programe organizezi în cadrul Next Steve, ştiu că nu sunt numai cursuri de tehnologie (prin asociere cu CoderDojo România) dar şi alte tipuri, şi ce urmăreşti să dezvolţi copiilor prin ele? 

Cel mai cunoscut program creat de NextSteve este "Juniori în afaceri", cursul de educaţie economică şi antreprenoriat pentru copii. Este un curs distractiv, plin de învăţăminte şi experienţe frumoase, pe care l-am desfăşurat în mai puţin de 1 an de zile în 6 oraşe din România (Bucureşti, Bacău, Braşov, Constanţa, Iaşi, Târgu Mureş) cu aproape 400 de copii. Mai desfăşurăm cursuri de motivare şi dezvoltare personală, Juniori de Succes, Laboratorul de Design sau cursuri profesioniste de pictură şi desen.   
 
Cu echipa MavenHut am lansat anul trecut cursuri gratuite de programare pentru copii, Coder Dojo, în prezent avem 2 grupuri loc în Bucureşti şi un grup în Timişoara. În luna mai lansăm cursul gratuit "Laboratorul de Design", unde copiii vor învaţă să lucreze şi experimenteze în proiecte de design industrial, design web, pentru prinţ şi de interacţiune, cu sprijinul Adobe.  
  
  

„Next Steve” nefiind o organizaţie non-profit, cine sunt clienţii firmei? Care sunt preţurile? Văd că mai oferiţi şi cursuri gratuite, cum le oferiţi? Aveţi sponsori cumva şi care sunt ei? 

Principalii clienţi sunt părinţii, care plătesc bilete de participare la activităţile noastre, urmaţi într-o categorie secundă de şcoli şi afterschooluri pentru care dezvoltăm şi susţinem activităţi sub formă de opţionale. În cea de-a treia categorie de clienţi sunt companiile, în calitate de sponsori în diverse programe, fie pentru copiii angajaţilor lor sau fie pentru promovare, plasare de produse etc.  
 
Avem sponsori şi parteneri în toate programele. Am reuşit să inovam în livrarea unor servicii de educaţie în special datoriata colaborărilor cu parteneri din zone conexe. Vreau să dezvolt conceptul "edutainment - educaţie prin spectacol"  
 

Care sunt intervalele de vârstă cărora li se adresează programele voastre şi în ce locaţii le susţineţi? Bănuiesc că nu au loc doar în capitală. 

Programele noastre sunt pentru copii între 6 - 13 ani, însă avem şi excepţii (copii de 5 sau tineri de 16 ani). Locaţiile în care desfăşurăm activititatile sunt foarte diverse: mall-uri, săli de cinema sau săli de training, conferinţe.  
  
  

Câţi membri are Next Steve Group, mă refer la angajaţi şi colaboratori? Cine sunt şi ce funcţii au? Care e rolul tău specific în cadrul firmei? Dar a co-fondatorului tău? 

Suntem 2 fondatori, eu mă ocup de creaţia programelor şi vânzări, iar Andrei, se ocupă programele taberelor. Colaboratorii sunt în jur de 18 persoane (psihologi, traineri, profesori, programatori, supraveghetori). 

Ce rezultate aţi obţinut până acum? 

Anul trecut am fost premiaţi Compania Anului 2012 de Junior Achievement şi BCR în competiţia naţională de antreprenorial "Start! Business". Dar cel mai important este faptul că în fiecare luna creşte numărul de clienţi şi de programe. De exemplu, anul trecut în 6 luni am lucrat cu 200 de copii în programul "Juniori în afaceri", iar anul acest în săptămâna 1 - 5 aprilie, cu ocazia programului "Să ştii mai multe, să fii mai bun", am lucrat cu aproape 200 de copii din 3 şcoli din Bucureşti.  

Care vă sunt planurile de viitor? Am observat că aţi încheiat un parteneriat cu firma Prospera din Republica Moldova. Ceva gânduri de extindere? 

Vrem să ne prefecţionăm zona de servicii şi să ne dezvoltăm aria de produse. Urmează să lansăm emisiunea de educaţie economică şi antreprenoriat pentru copii "Juniori în afaceri" în parteneriat cu LTV.ro şi să începem înscrierile la taberele pentru copii din această vară. Pe termen lung, vrem să dezvoltăm compania într-o franciza regională. Parteneriatul cu Prospera este unul minunat în primul rând datorită a experienţei lor pe o piaţă diferită şi a schimbului de experienţă dintre noi. Ne dorim ca pe viitor să realizăm pentru copii programe internaţionale comune.  
 
 

Care îţi sunt persoanele luate drept modelele în viaţă şi de ce? 

Primele modele îmi sunt părinţii şi bunicii mei. Ei m-au învăţat să fiu responsabilă şi să muncesc pentru tot ceea ce vreau să am. În gimnaziu am avut o dirigintă, profesoară de franceză, Dna Bara, care m-a fascinat prin prezenţa, cultură şi stil. Ulterior am citit despre Maica Tereza, Regina Maria şi Prinţesa Diana care mi-au trezit dragostea pentru semeni şi pentru copii, iar în liceu l-am descoperit pe Richard Branson. Şi acum ţin minte, am auzit de Richard Branson la ştiri în clasa a X-a, mi-a atras atenţia şi m-am dus pe internet să caut despre el. Am citit pe wikipedia  şi am rămas fascinată, iar din acel moment mi-a devenit un model prin energia şi optimismul pe care îl emană. 
 

Next Steve Group e pasul tău înspre antreprenoriat (sau a fost înainte Boko?). Ce sfaturi ai putea da tinerilor care îşi încearcă norocul în asta, din experienţa ta de până acum? 

Primul pas a fost Boko, compania de evenimente pentru copii, iar ulterior am dezvoltat NextSteve. Activităţile lor au fost unite şi a rămas o singură identitate, NextSteve Group. Sfatul meu pentru oricine este să citească, să înveţe despre ei şi să muncească pentru propriile vise. Orice carieră alegi să urmezi este o experienţă din care vei învăţa, iar noutatea sau schimbarea nu trebuie să te sperie, chiar din contra, să te provoace să fii mai bun!  
  
Cu oameni precum Claudia Suhov, cu părinţi deschişi la minte, copiii pot spera în şansa de a învăţa mai multe decât ceea ce învaţă acum în şcoală. Nu numai de a învăţa dar şi de a aplica practic cunoştinţele acumulate. Încă există speranţă în România.