Unul dintre liderii taximetriştilor rupe tăcerea: „Nu există temei legal pentru planul zilnic pe care-l plătesc şoferii“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Planul zilnic de 100-120 de lei pe care-l plătesc şoferii de taxi este ilegal, iar evaziunea obţinută prin ştergerea unor încasări se ridică la peste un milion de lei pe zi numai în Bucureşti, a transmis, pentru „Adevărul“, Viorel Radu, preşedintele Asociaţiei pentru Drepturile Taximetriştilor Independenţi (ADTI).

Redăm, în continuare, principalele idei transmise de reprezentantul taximetriştilor:

** Oficial vorbind, nu există „plan zilnic“.

„În conformitate cu legislaţia specifică - Art 41 (2) lit a} din HCGMB nr 178/2008 -, toate sumele rezultate din încasările zilnice înregistrate de aparatul de taxat fiscalizat şi verificat metrologic se depun de către taximetristul angajat, ZILNIC, pe bază de chitanţă la casieria angajatorului însoţite de raportul Z (raportul de închidere zilnică) emis de aparatul de taxat“.

„A se vedea şi în Legea 38/2003 - cuprinsul Art 1.1 lit o), al Art 37 (3) lit e) şi al Art 41 lit i) alineat  4 - toate fiind obligatorii“.

** Există un temei legal pentru ca firmele să perceapă acest plan zilnic?

„Nu, nu există temei legal, cum de altfel nu există nici plan sau target în această activitate. Planul a fost inventat şi implementat de către patronii firmelor de taxi tocmai pentru a-şi externaliza costurile legate de cheltuielile aferente activităţii desfăşurate“.

„Exemplu: Îmi dai 90 lei pe zi, ai două sâmbete şi două duminici libere pe lună, la alegere, şi îţi plăteşti singur benzina/gazul (din diferenţa de încasări). Dacă vrei să ai vechime, îţi fac contract, dar îmi dai banii să îţi plătesc carte de muncă“.

„Sau: Îmi dai 70 de lei plan zilnic vreme de 20 de luni şi îţi rămâne maşina ţie. Te interesează reparaţiile, cartea de muncă, asigurările de orice fel, taxa de dispecerizare s.a.m.d.“.

„Sau: 1.300 de lei chirie lunară pentru licenţă (la Ilfov este 800), treci maşina ta pe numele societăţii mele şi nu mă interesează nici o cheltuială, suporţi tu totul“.

** Şoferii primesc chitanţe sau alte dovezi de plată în momentul în care achită planul?

„Teoretic da, practic nu. Însă în dreptul celor puţini ce le primesc, sumele menţionate pe chitanţe sunt indicate a fi cele aferente planului impus sau cele înregistrate pe raportul Z sumar, raport în care nu sunt cuprinse şi sumele şterse cu ajutorul celebrului Quartz.
În această situaţie, sumele regăsite pe chitanţe (maximum 120 de lei) sunt cu mult mai mici decât totalul încasărileor aferente curselor zilnice (care de multe ori sar de 230 de lei zilnic)“.

** La cât se ridică sumele astfel încasate de către firme?

„Avem dovada faptului că din 27 de curse înregistrate numai într-o singură zi  pe raportul Z al unui taxi, 24 dintre acestea sunt şterse (quartzate). Cum media unei curse o putem încadra în dreptul a 10 lei, putem spune că pierderea (ştergerea) se situează în jurul a unui minim de 150 lei pe zi, pentru un singur taxi.
Dacă la nivelul municipiului Bucureşti avem în piaţă un număr de peste 15.000 de taxiuri dintre care 10.000 bucureştene şi restul ilfovene (nu toate cu drept de operare) şi estimăm că doar 50% dintre aceştia uzitează de acest procedeu (quartz), estimăm o nedeclarare zilnică a unor venituri rezultate a 7500x150 adică 1.125.000 de lei zilnic“.

** Cum justifică firmele aceste sume?

„Depinde despre ce sume vorbim. În cazul celor aferente planului impus (între 70 şi 120 lei/zi), e simplu: o mare parte a cheltuielii o reprezintă carburantul (între 50 şi 70 de lei zilnic).
Cum spuneam mai sus, acest cost este convenit a fi suportat de către şofer, însă - atenţie - bonul ajunge la firmă pentru ca angajatorul să şi-l deducă din încasări (plan). Această condiţie este obligatorie şi în dreptul reparaţiilor, chiar dacă sunt plătite de taximetrist din banii acestuia (cei peste 70 sau 120 de lei), pentru a se deconta cu ei“.

„Dacă vorbim de sumele de peste planul zilnic impus, acestea sunt şterse din memoria aparatului de taxat sau nedeclarate ca încasare“.

„Nimeni nu a făcut niciodată o verificare a acestor lucruri, deşi au existat (şi încă există) nenumărate reclamaţii în acest sens“, a conchis liderul ADTI.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite