Topul petroliştilor: Companiile din sector, lovite de scăderea consumului de carburanţi şi înteţirea concurenţei

Topul petroliştilor: Companiile din sector, lovite de scăderea consumului de carburanţi şi înteţirea concurenţei

Vânzările de carburanţi pe piaţa românească ar putea înregistra o scădere şi în acest an, ca efect al introducerii accizei de 7 eurocenţi pe litru FOTO Adevărul

Anul 2013 a consemnat scăderea vânzărilor pentru principalele grupuri petroliere prezente în România, dar şi primul profit de peste un miliard de euro al unei companii din ţara noastră.

Ştiri pe aceeaşi temă

Marile grupuri petroliere prezente în România au înregistrat anul trecut scăderi aproape pe linie ale vânzărilor, atât din cauza reducerii consumului de carburanţi, cât şi din cauza intensificării competiţiei, după ce giganţii SOCAR şi Gazprom au decis să investească masiv în ţara noastră. 
 
Datele conturează şi o serie de schimbări pe piaţa de profil, după ce italienii de la Eni au decis să vândă benzinăriile Agip din România către MOL. Cumulate, vânzările MOL şi cele ale Eni vor ajunge din urmă afacerile pe care ruşii de le Lukoil le au în ţara noastră prin reţeaua de benzinării, cele două grupuri concurând astfel pentru poziţia a treia în top, după Petrom şi Rompetrol.
 
În plus, 2013 a fost anul în care o companie românească a făcut pentru prima dată în istorie un profit mai mare de un miliard de euro. Petrom a reuşit anul trecut să realizeze un câştig net de 4,8 miliarde de lei şi vânzări de 18,07 miliarde de lei. 
 
Şi OMV Petrom Marketing şi-a crescut profitul net, de la 253 de milioane de lei în 2012 la 294 de milioane de lei în 2013, dar ambele companii au înregistrat scăderi în privinţa vânzărilor. Astfel, cifra de afaceri a Petrom a scăzut de la 19,5 miliarde de lei la 18,07 miliarde, în vreme ce OMV Petrom Marketing a raportat o scădere de la 15,09 miliarde de lei la 14,5 miliarde. 
 
Rompetrol, cu ochii pe acţiunile statului
 
Rompetrol Rafinare – care deţine rafinăria Petromidia de la Năvădari – a înregistrat o scădere a cifrei de afaceri de la 12,3 miliarde de lei în 2012 la 11,74 miliarde de lei în 2013, dar şi pierderile sale s-au redus, de la 297 de milioane de lei la 224 de milioane de lei. 
 
Statul român a ajuns acţionar minoritar cu 44% din titlurile companiei, după ce grupul e stat KazMunaiGaz, din Kazahstan, care deţine Rompetrol, nu a răscumpărat datoriile către statul român, iar acestea au fost convertite în acţiuni. Statul a ajuns anul trecut la un acord cu grupul kazah, care va răscumpăra 26,7% din acţiuni cu 200 de milioane de dolari. 
 
Consiliul Concurenţei a impus, însă, vânzarea prin procedură competitivă a acţiunilor respective, astfel că autorităţile vor derula o licitaţie în această vară. 
 
În materie de benzinării, Rompetrol Downstream a raportat pentru 2013 creşterea vânzărilor de la 8,1 miliarde de lei la 8,6 miliarde de lei. Grupul are circa 450 de staţii de alimentare, dar doreşte realizarea a încă 96 de noi benzinării în România.
 
Lukoil are probleme
 
Dacă Rompetrol are planuri de creştere, ruşii de la Lukoil sunt pe cale de a fi detronaţi de către grupul maghiar MOL. 
 
În urmă cu o lună, MOL România anunţa că va prelua cele 42 de benzinării Agip din România, urmând să ajungă la un total de 189 de unităţi. Lukoil numără peste 300 de staţii de aprovizionare, însă adunând cifra de afaceri a MOL, de 4,32 miliarde de lei, cu cele 616 milioane de lei generate de Eni, grupul maghiar va sufla în coasta Lukoil România. 
 
Ruşii au înregistrat anul trecut un declin masiv pe reţeaua de distribuţie, vânzările scăzând de la 6 miliarde de lei în 2012 la 4,97 de  miliarde de lei. Acelaşi lucru se observă şi pe partea de rafinare, unde rafinăria Petrotel Lukoil, de lângă Ploieşti, a înregistrat o pierdere netă de 928 de milioane de lei, faţă de un rezultat negativ de 274 de milioane de lei în 2012. Şi afacerile rafinăriei au scăzut puternic, de la 6,9 miliarde de lei la 5,5 miliarde de lei.
 
SOCAR şi Gazprom, vânzări în creştere
 
Dacă Eni a luat recent decizia de a se retrage de pe piaţa românească, alte două grupuri petroliere fac drumul invers. Grupul azer de stat SOCAR aproape că şi-a triplat afacerile, urcând de la 232 de milioane de lei la 582 de milioane de lei. 
 
Potrivit site-ului companiei, SOCAR are o reţea de 28 de staţii în ţara noastră. De asemenea, şi NIS Petrol – care operează benzinăriile Gazprom din România – a înregistrat o creştere de la vânzări de 200.000 de lei în 2012 la 82 de milioane de lei. 
 
Compania are în acest moment 15 benzinării, dar oficialii săi au anunţat de mai multe ori că ţinta sa este să ajungă la peste 10% cotă de piaţă după 2015. Pentru a ajunge la acest nivel, compania ar trebui să ajungă 100-120 de benzinării. NIS Petrol a anunţat anterior că doreşte să cumpere staţii de alimentare în ţara noastră. Compania este deţinută de grupul rus Gazprom Neft, braţul petrolier al gigantului Gazprom.
 
Superacciza afectează consumul
 
Introducerea accizei suplimentare de 7 eurocenţi pe fiecare litru de carburant la începutul lunii aprilie a condus deja o reducere a vânzărilor de carburanţi de 16,2% în luna respectivă, cea mai abruptă scădere din întreaga Uniune Europeană (UE), potrivit datelor furnizate de către Eurostat, biroul de statistică al Uniunii Europene. După introducerea accizei suplimentare, România a ajuns pe locul 9 în topul preţurilor la motorină din UE, cu preţuri mai mari decât în state ca Germania, Franţa sau Austria. La benzină ne aflăm pe poziţia a 18-a în UE.
 
 

Mai puteţi citi: 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările