The Guardian: Zorii Dacia. Cum s-a transformat dintr-un constructor auto fără ambiţii în producătorul cu cel mai mare ritm de creştere din Europa

The Guardian: Zorii Dacia. Cum s-a transformat dintr-un constructor auto fără ambiţii în producătorul cu cel mai mare ritm de creştere din Europa

Dacia este cel mai mare exportator al României şi işi datorează succesul modelului Logan, lansat în 2004 FOTO Marian Iliescu

Dacă odinioară Dacia era subiect de glume, în acest moment profită de cererea de vehicule ieftine şi fiabile, iar producătorul a devenit unul dintre brandurile cu cele mai mari ritmuri de creştere din Europa, scrie The Guardian.

Publicaţia a realizat un amplu reportaj despre constructorul de la Mioveni.
 
„Mergând prin uzina de asamblare a Dacia din complexul de la Mioveni, la 80 de mile nord-est de Bucureşti, Cristian Negoiţă vorbeşte mândru despre producţia acesteia“, scrie ziarul.
„Facem 65 de maşini pe oră, adică 1.389 pe zi“, spune Negoiţă, un veteran al uzinei, cu o vechime de 25 de ani şi director adjunct al fabricii. „Înainte de a ne alătura Renault, făceam 110.000 de maşini pe an aici cu 30.000 de muncitori, astăzi realizăm 340.000 de automobile cu 14.000 de muncitori“, spune Negoiţă, conform sursei citate.
 
În apropiere, maşinile noi coboară de pe linia de asamblare, fiind destinate showroom-urilor din întreaga Europă. În ultimii ani, producătorii auto au pierdut miliarde de euro în vânzări din cauza recesiunii globale, însă vânzările Dacia au crescut.
 

Dacia ţine în spate 130.000 de locuri de muncă

 
Deţinută anterior de către statul comunist, Dacia a ajuns în posesia Renault în 1999 şi este marca europeană cu cea mai mare creştere, vânzările sale pe continent crescând cu 35% în primele şase luni ale acestui an, potrivit datelor Asociaţiei Europene a Producătorilor de Automobile, citate de The Guardian, în principal datorită cererii mari de maşini ieftine şi fiabile.
 
Anul trecut, în primele 12 luni de la lansarea pe piaţa din Marea Britanie, Dacia a vândut 17.146 maşini, un record pentru o lansare în acest stat, cu modelul Sandero având un preţ de pornire de 5.995 lire sterline, deşi a fost gluma atâtor emisiuni Top Gear.
 
Succesul Dacia a crescut şi mai mult reputaţia companiei în România: cu vânzări de 4,48 miliarde de euro în 2013, Dacia a acontat 2,9% din Produsul Intern Brut (PIB) al României, societatea fiind responsabilă şi pentru circa 130.000 de locuri de muncă de-a lungul lanţurilor de aprovizionare şi 8% din totalul exporturilor româneşti.
 
Datele sunt impresionante pentru un brand auto despre care puţini din Europa auziseră până recent şi care în urmă cu 15 ani era un eşec, notează publicaţia.
 
„Dacia a găsit un spaţiu pe piaţă, a fost prima care să descopere şi să exploateze sectorul low-cost“, spune Tim Urquhart, analist principal la IHS Automotive. El estimează că Dacia va vinde 461.000 de vehicule în acest an şi va ajunge la 604.000 până în 2021.
 

Fondată de Ceauşescu

 
Dacia a fost fondată în 1964, în primii ani ai regimului Ceaşescu şi trebuia să fie un simbol puternic al puterii industriale a României, fiind numită după daci, cei mai vechi locuitori ai regiunii, mai scrie The Guardian.
Între anii ‘60 – ’90, compania a produs versiuni licenţiate ale Renault 12, redenumite Dacia 1300. Deşi era notorie lipsa lor de fiabilitate, Daciile erau aproape singurele maşini de pe piaţa românească, aşa că localnicii au adoptat-o rapid.
Iar după Revoluţia din 1989, Dacia a avut probleme împotriva maşinilor străine care intrau în România, constructorul nemaiîmbunătăţind vechile modele, echipamentele şi condiţiile muncă. „Nu aveam căldură sau mâncare caldă. Am lucrat în frig iarna timp de nouă ani în 1990 şi 1999“, spune Ionela Ghenescu, de 43 de ani, în timp ce-şi lua o pauză de lucru.
Ca mulţi alţii din Mioveni, oraş cu o populaţie de 32.000 de locuitori, compania este o „afacere de familie“ pentru Ghenescu: soţul ei lucrează, de asemenea, în fabrică. „Cea mai mare parte a oamenilor din Mioveni lucrează pentru Dacia“, spune ea.
 

Renault a vrut să cumpere Skoda, dar a preluat Dacia

 
Stând în biroul său de la marginea Bucureştiului, Nicolas Maure – şeful francez al Dacia România – explică decizia Renault de a cumpăra compania. „Dacia avea o linie îmbătrânită şi nu mai putea exporta. Volumele scădeau şi ei căutau o nouă modalitate de a-şi reveni“, spune el.
În acel moment, Renault explora ideea realizării unei fabrici în regiune, pentru a se adresa pieţelor aflate în curs de dezvoltare. După ce a eşuat în tentativa de a prelua Skoda împreună cu Volvo, Renault a cumpărat Dacia şi a investit 2,2 miliarde de euro în modernizarea fabricilor şi a liniei de produse.
„Iniţial, ideea era să folosim platforma pentru a furniza pentru piaţa domestică din România şi în centrul şi estul Europei“, mai spune Maure.
 
Scopul Renault era să creeze o maşină entry-level pentru pieţele aflate în curs de dezvoltare şi care să fie vândută la 5.000 de euro. În anul 2004, când Dacia a lansat modelul Logan, acesta se vinde pentru circa 6.400 de euro. „Conceptul iniţial a fost, poate, puţin plictisitor, dar şi-a făcut treaba“, potrivit lui Philippe Houchois, analist la UBS.
 
Între septembrie şi decembrie 2004, Dacia a vândut 40.000 de Loganuri, România reprezentând 60% din vânzări. Însă în 2005, compania a început să exporte în vestul Europei, iar volumele au urcat cu mai bine de 10% anual de atunci, România reprezentând acum numai 5% din vânzările Dacia, deşi acest lucru se întâmplă mai ales din cauza slăbiciunii pieţei domestice.
 
În primele opt luni din 2014, vânzările Dacia au crescut în Franţa cu 18,9%, în Italia cu 46,4%, în Germania cu 7,7% şi în Marea Britanie cu 69,7%, potrivit companiei, care menţionează că Dacia s-a lansat anul trecut şi în Scandinavia, Malta şi Cipru.
 
Din 2004 încoace, Dacia a introdus şapte noi modele, inclusiv Sandero, Sandro Stepway şi Duster. „Dacia Duster este cel mai bine vândut model al Renault în întreaga lume“, spune Maure. „Iar Mioveni este cea mai mare fabrică a Renault în termeni de producţie“, mai adaugă el.
 

Şeful companiei se plânge de salariile mari

 
Totuşi, nori negri se adună la orizont. „Există riscul unor nou-intraţi pe piaţa maşinilor ieftine“, spune Houchois. „Dacia este chiar critică pentru Renault – 40-50% din Renault este condus de programul lor entry-level, iar Renault nu-şi poate crede cât timp a rămas fără competiţie“, mai arată analistul.
 
Salariile cresc la uzinele din România. În această lună va începe o nouă rundă de negocieri salariale între managment şi sindicatul lucrătorilor. În trecut, au existat fricţiuni: în martie 2008, muncitorii au cerut o creştere de 50% a salariilor, agreând în final un procent de 28%, după o grevă generală de 20 de zile.
„În şapte ani, am crescut salariile muncitorilor de trei ori“, se plânge Maure. „Le plătim de două ori mai mult decât media României, trebuie să existe un soi de încetinire“, completează oficialul.
 
În lunile recent, managementul a sugerat că dacă salariile nu sunt ţinute jos în România, Dacia va fi forţată să mute tot mai multe operaţiuni în Maroc, unde a deschis deja o fabrică în 2012, pentru a face faţă creşterii cererii.
„Este important pentru fabrica de la Mioveni să rămână competitivă. O modalitate este să menţinem numărul de angajaţi, dar să avem o creştere moderată a salariilor. Cealaltă este o combinaţie între reducerea producţiei şi o automatizare mai mare. Cea de-a doua opţiune va duce la mii de concedieri“, spune Maure, care se aşteaptă la un proces dificil de negociere.
 
Între timp, muncitorii români de la Dacia se bucură de renaşterea brandului lor naţional. „Românii au fost mereu mândri de Dacia“, spune Ion Manu, un muncitor de 45 de ani de la uzina din Mioveni. El lucrează la Dacia din 1987, în zilele când România se află în spatele Cortinei de Fier, iar maşinile Dacia erau rare în afara României. „Suntem chiar mândri de cât de succes este peste hotare“, spune Manu.
 
Mai puteţi citi: 
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările