Statul a redus de opt ori preţul de vânzare al CFR Marfă

Statul a redus de opt ori preţul de vânzare al CFR Marfă

CFR Marfă a mai rămas cu 39.000 de vagoane din cele 60.000 pe care le deţinea în 2005

Dacă în 2008 oficialii credeau că pot obţine un miliard de euro din privatizarea a 100% din acţiunile transportatorului feroviar, acum anticipează că ar putea lua doar 61,5 milioane de euro pentru 51%, deşi valoarea patrimoniului societăţii e încă în ceaţă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Presat de calendarul reformelor impuse de FMI, Guvernul se grăbeşte să privatizeze pe bandă rulantă societăţile de care şi-a luat angajamentul că se va descotorosi până la vară. Printre aceste societăţi se numără şi CFR Marfă, pentru care strategia de privatizare a fost aprobată marţi în Consiliul Suprem de Apărare a Ţării şi adoptată miercuri de Executiv.

Cu toate că nu are cifre certe referitoare la valoarea bunurilor mobile şi imobile din patrimoniul CFR Marfă, Ministerul Transporturilor se aşteaptă să câştige din vânzarea pachetului de 51% din acţiunile transportatorului feroviar cel puţin 268,75 milioane de lei, adică 61,5 milioane de euro. Ceea ce ar însemna că întregul de 100% din acţiunile CFR ar costa mai puţin de 123 de milioane de euro. Pentru comparaţie, reamintim că la prima încercare de privatizare, în 2008, suma vehiculată era de un miliard de euro. Cu alte cuvinte, statul cere acum o sumă de opt ori mai mică pentru o companie care, deşi astăzi nu mai arată la fel ca în urmă cu cinci ani, nu s-a devalorizat chiar în asemenea proporţii. În plus, cifrele referitoare la patrimoniul societăţii se bat cap în cap: mii de vagoane şi zeci de locomotive apar într-o evaluare ca apoi să dispară în cealaltă, iar în jurul proprietăţilor imobiliare se ţese o ceaţă pe cât de densă, pe atât de suspectă.

Câte „prune“ au feroviarii în straiţă

Un inventar serios cu toate bunurile mobile şi imobile ale companiei încă nu a fost întocmit (întrebare: dacă nu cunoaştem valoarea patrimoniului, de unde ştim care e preţul său corect?), astfel că speculaţiile se ţin lanţ. Potrivit strategiei de privatizare, CFR Marfă deţine 39.000 de vagoane şi 900 de locomotive. În acelaşi timp, în bilanţul contabil sunt înregistrate active imobilizate (care includ, între altele, şi parcul de material rulant) de numai 900 de milioane de lei. Să înţelegem că un vagon costă numai câteva zeci de mii de lei sau o locomotivă – doar un milion-două de lei?

De fapt, terenurile, clădirile, vagoanele, locomotivele şi tot ce mai deţine compania valorează în prezent câteva miliarde de euro. Aşa că, după cum au remarcat şi sindicatele feroviare, 65 de milioane de euro înseamnă praful de pe tobă.

„Doar dacă socotim banii pe care un potenţial cumpărător îi poate lua pentru fierul vechi şi tot se obţin 200 de milioane de euro. CFR Marfă deţine în prezent 39.000 de vagoane, 900 de locomotive, zeci de terenuri şi clădiri, care trebuie evaluate înainte de privatizare“, atrage atenţia Iulică Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă din România. Potrivit acestuia, o locomotivă nouă costă în jur de 1,6 - 2 milioane de euro. 900 de locomotive ori un milion de euro fac minimum 900 de milioane. Dacă tragem linie şi calculăm, doar de aici se strâng peste un miliard de euro.

La rândul său, preşedintele confederaţiei sindicale Cartel Alfa, Bogdan Hossu, este sceptic faţă de optimismul afişat de către guvernanţi în privinţa privatizării CFR Marfă, dar şi mult mai plastic: „Vă anunţ că sunt foarte mulţi buticari care sunt dispuşi să pună 10 milioane de euro, ca să obţină fier vechi de 200 de milioane“, a spus Hossu.

Cum s-au evaporat mii de vagoane

Sute de vagoane au părăsit în perioada ianuarie 2009- mai 2011 patrimoniul companii feroviare de stat, potrivit unui raport întocmit anul trecut de Corpul de Control al Guvernului.  

 Potrivit documentului guvernamental, dintr-un total de 894 de vagoane de marfă şi uz administrativ (spre exemplu vagoanele folosite de CFR SA la transportul materialelor de construcţii - n.r.) şi material rulant de tracţiune (locomotivele) ieşite din patrimoniul privat al CFR SA în perioada 1 ianuarie 2009 - 31 mai 2011, un număr de 841 au ieşit că urmare a aplicării sechestrelor.

 Principiul este următorul: pentru a nu bate la ochi că vagoanele atât de necesare firmelor private de transporturi feroviare de marfă sunt vândute prea ieftin şi pentru a ocoli licitaţiile obligatorii prin lege, societăţile de cale ferată nu îşi îndeplinesc obligaţiile contractuale sau nu îşi plătesc dările la stat. Ulterior se pune sechestru pe acestea şi apoi, deoarece datoriile în continuare nu sunt plătite, societăţile sunt executate şi pierd materialul rulant pentru datorii incomparabil mai mici decât valoarea acestora.

 Sechestrul este doar o formă de a acoperi faptul că vagoanele nu mai sunt. Firmele private nu aveau de unde să aibă vagoane, altundeva decât de la CFR Marfă sau de la fostele căi ferate uzinale, spun sindicaliştii din CFR Marfă. În cei aproximativ 10 ani scurşi de la apariţia primului operator privat de transporturi feroviare, firmele de profil au reuşit să ajungă la un parc de zeci de mii de vagoane şi sute de locomotive, majoritatea fabricate anterior anilor '90, obţinute de la companiile de stat. Primii doi operatori pe piaţă, anume Grup Feroviar Român (GFR) şi Servtrans Invest au împreună 10.000 de vagoane şi peste 300 de locomotive. Cu sau fără sechestru pe ele, vagoanele însă dispar. Pe hârtie societatea mai are cel mult 39.000 de vagoane. În practică nu foloseşte mai mult de 15.000-20.000 de vagoane. A rămas în antologia furturilor cazul de la Constanţa, unde în 2009 au dispărut nu mai puţin de 27 de vagoane de marfar, despre care s-a presupus că au fost ridicate de pe şine şi duse la fier vechi cu totul.  
 
Argumentele Guvernului

Potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea bugetului propriu de venituri şi cheltuieli al Ministerului Transporturilor privind activitatea de privatizare pe anul 2013, instituţia va vira la buget suma de 268,75 milioane de lei în urma vânzării a 51% din capitalul CFR Marfă, în condiţiile în care în acest an aşteaptă venituri totale de 291 de milioane de lei din activitatea de privatizare.
Documentul indică un nivel al veniturilor şi cheltuielilor totale de 341,1 milioane de lei, în prima categorie intrând şi încasări de 50 de milioane de lei din dividendele aferente exerciţiului financiar 2012.

„Se estimează că veniturile din privatizare vor înregistra un nivel de 291,09 milioane de lei, rezultat în principal din vânzarea unui pachet majoritar de acţiuni ce reprezintă 51% din capitalul social al CFR Marfă prin licitaţie publică cu strigare cu criterii de precalificare şi decontarea tranzacţiei pe parcursul anului 2013. În consecinţă, prin adoptarea actului normativ propus, veniturile bugetare aferente anului 2013 vor fi alimentate cu suma de 50,01 milioane de lei reprezentând transferuri către bugetul de stat din dividende şi dobânzi încasate de MT în calitate de instituţie publică implicată în procesul de privatizare, iar suma de 268,75 milioane de lei va fi vărsată suplimentar la Trezoreria statului ca urmare a derulării procesului de privatizare, respectiv de vânzare de acţiuni CFR Marfă“, se arată în nota de fundamentare a proiectului citat.

Cota de piaţă a scăzut la jumătate

„România are un număr important de operatori privaţi care realizează transport feroviar de marfă, iar începând cu anul 2001, cota de piaţă a CFR Marfă a fost în scădere, de la 100% în anul 2001 la 49,90% în anul 2011. Această evoluţie a transportului feroviar de marfă indică faptul că operatorii privaţi exercită o presiune concurenţială semnificativă faţă de fostul monopolist“, se arată într-un raport recent al Consiliului Concurenţei.



Guvernul aşteaptă avizul patronatelor şi al sindicatelor

Proiectul hotărârii de Guvern privind privatizarea CFR Marfă a fost aprobat ieri de Executiv doar în primă lectură, iar decizia finală va fi luată la finalizarea procedurii de consultare publică. Mai exact, după obţinerea avizului din partea Consiliului Economic şi Social (CES), organism consultativ compus din reprezentanţi ai confederaţiilor patronale şi sindicale, dar şi ai Guvernului.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a precizat că procentul acţiunilor care vor fi vândute va fi stabilit în urma testului investitorului prudent, dar se va situa cu siguranţă peste 50% din totalul titlurilor deţinute de stat.

Criterii noi de evaluare

"Dorinţa şi propunerea noastră este să fie cât mai puţin peste 50%, pentru ca într-o viitoare etapă statul să poată deţine un număr important de acţiuni cu o valoare cât mai ridicată", a spus Fenechiu.

Ministrul a precizat totodată că vor fi stabilite şi criterii pentru preselecţia potenţialilor investitori, legate de "experienţa relevantă" în domeniu, gradul de bonitate şi capacitatea de a dezvolta compania.

CFR Marfă înregistrează în prezent datorii totale de 1,8 miliarde lei, dintre care circa 600 de milioane de lei la buget şi 600 de milioane de lei către CFR Infrastructură, restul reprezentând penalităţi de întârziere şi restanţe către furnizori privaţi.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările