SONDAJ Întreprinzătorii sunt tot mai pesimişti. Principala temere: scăderea cererii şi a veniturilor din vânzări

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Managerii sunt speriaţi de contracţiile pieţelor
Managerii sunt speriaţi de contracţiile pieţelor

Antreprenorii români au devenit mai pesimişti în ceea ce priveşte evoluţia afacerilor în acest an, potrivit unui studiu al companiei de consultanţă şi audit Ernst&Young (EY). Ponderea celor care estimează o scădere a veniturilor în 2014 a crescut la 12%, de la 2% la începutul anului.

"Dacă, la începutul anului, liderii de business din România aveau aşteptări majoritar pozitive în privinţa creşterii afacerilor lor în 2014, cu cât ne apropiem de sfârşitul anului aşteptările suferă corecţii şi încep să se accentueze extremele: fie creşteri mai mari, pentru afacerile care au fructificat oportunităţile din piaţă, fie scăderi", se arată într-un comunicat al EY România.

Mai mulţi se aşteaptă la scăderi, mai puţini la creşteri

Astfel, potrivit studiului "O nouă viziune a creşterii", publicat marţi de companie, pe zona cu aşteptări de scădere a veniturilor s-au situat 12% dintre respondenţi, faţă de doar 2% la ediţia precendentă a studiului, realizată la începutul anului 2014.

În acelaşi timp, zona de creştere 1-5% a pierdut 19 puncte procentuale, acestea redistribuindu-se mai ales în zona de aşteptări negative la această ediţie a studiului.

Studiul EY are la bază răspunsurile a 305 executivi de top şi analizează percepţia acestora în privinţa perspectivelor mediului de afaceri din România în 2014.

Răspunsurile au fost colectate în perioada 28 iulie-8 august, iar majoritatea respondenţilor (51%) provin din companii cu cifre de afaceri mai mari de 50 de milioane euro, în timp ce 54% dintre aceştia deţin funcţia de director executiv sau preşedinte.

Optimism pentru angajări

Pe de altă parte, oamenii de afaceri aşteaptă într-o măsură mai mare decât la începutul anului ca numărul angajaţilor din compania lor să crească în 2014.

"Odată cu clarificarea direcţiei pieţelor în care activează şi a tendinţei cererii, numărul celor care se aşteptau la o stagnare a forţei de muncă a scăzut cu 15 puncte procentuale, de la 37% la 22%, puncte ce s-au distribuit mai ales în zona de creştere, pe palierele 1-5% şi 5-10%. La extrema pozitivă, 2% dintre angajatori se aşteaptă la o creştere de peste 30% a forţei de muncă în propria companie", se menţionează în comunicat.

Mai mult, sub presiunea liberalizării pieţei muncii din Uniunea Europeană, ca şi a altor factori, creşterea salariilor a trecut din zona 1-5% în zone cu creştere mai mare.

Astfel, dacă la începutul anului, 60% dintre respondenţi considerau că salariile vor înregistra rate de creştere între 1-5% în 2014, la această ediţie cei care au această aşteptare a scăzut la 51%.

"Cele 9 puncte procentuale s-au distribuit după cum urmează: 4 puncte în zona 5-10% (ajungând la 23% aşteptări de creştere cu 5-10% a nivelului salariilor), tot 4 puncte în zona de creştere de 10-20% (6%) şi 1 punct în zona cu creştere a salariilor de peste 20% (1%)", explică sursa citată.

Avantaj competitiv din scăderea costurilor

Costurile reduse revin în prim plan ca avantaj competitiv în răspunsurile oamenilor de afaceri chestionaţi, în condiţiile în care 38% consideră că acestea reprezintă principalul punct forte al celorlalţi jucători.

În contrast cu aşteptările de creştere a salariilor, accentul pe costuri reduse nu poate fi însă sustenabil, în timp ce cercetarea şi dezvoltarea sunt indicate doar de 6% dintre respondenţi ca avantaj competitiv al pieţei.

Scad vânzările, dar şi preţurile

În acelaşi timp, viziunea asupra următoarelor 6 luni asupra industriei în care activează companiile începe să capete şi nuanţe negative, cu 8 puncte procentuale dintre răspunsurile care considerau la începutul anului că perspectivele industriei sunt foarte bune, transferându-se acum în zona de răspunsuri negative.

De asemenea, 9% dintre respondenţi se aşteaptă ca şi cererea să scadă în următoarele 6 luni.

Ca răspunsuri la această tendinţă, cele mai mai creşteri pot fi observate în creşterea activităţii de marketing şi vânzări (creştere cu 9 puncte procentuale, până la 33%) şi scăderea preţurilor (14% dintre respondenţi întrevăd această măsură pentru a creşte vânzările).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite