Românii, pe locul 10 în UE la consumul de bere. Care sunt cele mai vândute mărci

0
Publicat:
Ultima actualizare:
bere foto

România se află pe locul 10 în Uniunea Europeană, cu un consum de 75,6 litri/locuitor, faţă de 137 litri/locuitor în Cehia, ţară care ocupă primul loc în topul realizat de KeysFin. Potrivit acestuia, pe locul doi se clasează Polonia (98 litri/locuitor), Germania (96 litri), Austria (95,5litri) şi Lituania (92 litri).

Apetitul românilor pentru bere este tot mai mare de la an la an, pe fondul creşterii nivelului de trai, a dezvoltării ofertei şi a investiţiilor masive în publicitate. Piaţa berii a crescut în ultimii cinci ani cu aproape 20%, iar în acest an ar putea depăşi pragul de 4 miliarde lei, arată o analiză realizată de KeysFin.

infografic bere

La finalul anului trecut, pe piaţa din Romania activau 47 de producători de bere, un numar dublu faţă de acum cinci ani. În acest interval, veniturile din vanzari la nivelul întregului sector au crescut cu 624,2 milioane lei, ajungând în 2017 la o valoare de 3,97 miliarde lei.

Potrivit analiştilor de la KeysFin, evoluţia semnificativă a pieţei se explică în primul rând prin dezvoltarea unei oferte cât mai variate. 

"Ultimii ani au adus modificări în comportamentul de consum al românilor, care caută în prezent tot mai mult berea de calitate, varietatea, sunt interesaţi de alternative. Pentru a raspunde acestor cerinţe pe piaţă au apărut tot mai multe start-up-uri, care vizează segmente de nişă, în special în zona premium.”, au declarat aceştia.

Companiile şi-au optimizat semnificativ operaţiunile, dovadă că rezultatul net a crescut de 7,5 ori în 2017 faţă de 2013, pierderea netă s-a diminuat cu 83%, iar productivitatea la nivel de angajat a crescut cu 17%. Interesant este şi faptul că perioada medie de plată a datoriilor (DPO) a scăzut cu 32.3% (de la 169 zile la 114 zile), ceea ce inseamnă că firmele îşi plătesc furnizorii semnificativ mai repede decât în urmă cu 6 ani.

Topul principalilor jucători pe piaţa berii

Deşi la prima vedere pare că în România există sute de producători, realitatea arată că 87% din piaţă este concentrată în mâinile a numai 3 companii, toate cu acţionariat strain.

grafic bere

Liderul în acest sector, conform datelor de la Ministerul Finanţelor, este Ursus Breweries, care deţine, printre altele, mărcile Timişoreana, Ursus, Grolsch, Peroni Nastro Azzurro, Pilsner Urquell, Ciucaş, Stejar, Azuga. Compania, parte a grupului japonez ASAHI BREWERIES, a realizat în 2017 o cifră de afaceri de 1,7 miliarde lei, ajungând la o cotă de piaţă de 43%.

Pe locul secund se află HEINEKEN ROMANIA SA, firmă olandeză care vinde în România mărcile Heineken, Desperados, Ciuc, Golden Brau, Bucegi, Neumarkt, Harghita, Haţegana, Silva, Gambrinus, Affligem, Edelweiss, Birra Moretti, Amstel, şi care a realizat anul trecut afaceri de 1,16 miliarde lei, aferentă unei cote de piaţă de 29%.

Top 3 este completat de BERGENBIER S.A., cu afaceri de 599,2 milioane lei în 2017 şi o cotă de piaţă de 15%. Compania controlată de olandezii de la MOLSON COORS NETHERLANDS BV vinde în România brandurile Bergenbier, Staropramen, Stella Artois, Beck's, Noroc, Corona, Lowenbrau.

Pe locurile următoare s-au clasat, în ordinea cifrei de afaceri, UNITED ROMANIAN BREWERIES BEREPROD SRL (Tuborg, Carlsberg, Skol, Holsten, Guiness) – 392,4 mil.lei, ALBRAU PROD S.A. (30,8 mil.lei), BERMAS SA (27,9 mil.lei), LIXID PROJECT SRL (27,6 mil.lei), MARTENS SA (18,1 mil.lei), FABRICA DE BERE BUNĂ SRL (4,1 mil.lei) şi HB TRADITIONAL BREWERY SRL (1,61 mil.lei).

În total, principalii 10 jucători din piaţă au realizat, anul trecut, afaceri de 3,9 miliarde de lei, reprezentând 99,87 % din total.

"Datele financiare arată că piaţa berii este controlată de jucătorii străini, în principal de olandezi, britanici şi belgieni care, în ultimii ani, au preluat aproape toate companiile româneşti de profil.”, afirmă analiştii de la KeysFin.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite