România va deveni magnet pentru rablele Europei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Importatorii de maşini second-hand vor avea cel mai mult de câştigat de pe urma introducerii timbrului de mediu FOTO Adevărul
Importatorii de maşini second-hand vor avea cel mai mult de câştigat de pe urma introducerii timbrului de mediu FOTO Adevărul

Ieftinirea înmatriculării de autovehicule vechi şi creşterea substanţială a valorii voucherului pentru programul „Rabla“ le va da apă la moară importatorilor de maşini second-hand, punând în pericol afacerile producătorilor de maşini noi.

Principalele schimbări aduse de timbrul de mediu, care va înlocui taxa auto, indică o ieftinire semnificativă la înregistrarea maşinilor vechi şi foarte vechi (non-euro) şi o scumpire uşoară a înmatriculării de maşini noi. 

Cum era de aşteptat, cei care vor câştiga de pe urma acestor schimbări sunt importatorii şi distribuitorii de maşini second-hand, în timp ce producătorii de maşini noi îşi văd afacerile puse în pericol. În plus, posibila creştere a valorii voucherelor „Rabla“, de la 3.800 la peste 6.500 de lei (1.500 de euro), îi va încuraja tot pe comercianţii second-hand.

Toate acestea vor avea ca efect o relaxare fără precedent a presiunii fiscale pe comerţul cu maşini vechi, care va transforma România într-un magnet pentru rablele din mai multe ţări europene, arată specialiştii.

Dincolo era mai ieftin, acum va fi la noi

„Noua formulă va prelungi durata de viaţă a rablelor. Este bizar că taxa pentru maşini vechi este foarte mică în comparaţie cu cea pentru maşinile Euro 3, 4 sau 5. Este poate justificat prin faptul că maşinile vechi au o perioadă mai scurtă de funcţionare, dar nu am văzut români care să renunţe aşa uşor la maşinile lor“, a declarat pentru „Adevărul“ Gheorghe Piperea, avocatul care a asistat în instanţă mai multe persoane intrate în conflict cu statul pentru recuperarea taxei auto.

Piperea susţine că noua formulă de calcul al taxei, care îi avantajează pe cei cu maşini mai vechi, dar şi mai poluante, ar putea transforma România într-o piaţă similară Bulgariei, ţară în care mulţi români şi-au înmatriculat maşinile datorită taxelor mici. 

„Foarte multă vreme, românii şi-au înmatriculat maşinile în Bulgaria, pentru că taxele sunt mici. Acum, o să devenim noi o Bulgarie şi vor veni mulţi străini, mai ales din zona de graniţă, să-şi înmatriculeze rablele la noi pentru că este ieftin, 100 de euro“, a mai spus avocatul.

El a mai adăugat că, prin noua formă, timbrul de mediu nu mai respectă principiul de bază, acela de a taxa poluarea. „Acest timbru se plăteşte o singură dată în viaţa maşinii, ceea ce nu mi se pare că respectă obiectivul de bază. Este ca şi cum ulterior nu mai poluezi... M-aş fi aşteptat să fie o taxă anuală“, a mai spus Piperea.

tabel taxa auto

Cum să câştigi cu o rablă

Dacă programul „Rabla“ din acest acest an, care ar putea începe în martie, nu va elimina bursa tichetelor, importatorii de maşini second-hand ar putea fi, în continuare, avantajaţi. 

Iată un exemplu: aceştia ar putea cumpăra cu 400 de euro din Germania o maşină din 1995, cu o capacitate de 1.400 de centimetri cubi, plătind un timbru de mediu de 350 de euro. Apoi o casează şi primeşte un voucher de 1.500 de euro, pe care îl pot vinde mai departe cu 1.000 de euro. Când trag linie, va rezulta un profit de 250 de euro per autoturism.

Vânzările de maşini noi vor scădea

„Vânzările de maşini noi vor scădea în acest an sub valorile din 2012, care oricum a fost un an slab, în timp ce importurile de autoturisme second-hand Euro 3 şi 4 se vor menţine sau vor creşte", a explicat Constantin Stroe, vicepreşedintele Automobile Dacia şi preşedinte al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România, citat de „Ziarul Financiar“. 

În cazul maşinilor non-euro sau euro 1 şi 2, importurile acestora vor exploda, pentru că puterea de cumpărare a românilor este limitată, a conchis oficialul.

Vor veni mulţi străini, mai ales din zona de graniţă, să-şi înmatriculeze rablele la noi pentru că este ieftin, 100 de euro, spune avocatul Gheorghe Piperea. 
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite