Războiul litoralului: cum speră românii să le fure turiştii bulgarilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Plajele de la Albena sunt pline şi cu turişti români FOTO Wikipedia
Plajele de la Albena sunt pline şi cu turişti români FOTO Wikipedia

Operatorii din turism din România caută mijloacele prin care să găsească reţeta câştigătoare aplicată de vecinii din Bulgaria pentru atragerea turiştilor, atât români cât şi străini.


Litoralul românesc, sau cel bulgăresc? Asta este întrebarea pe care şi-o pun sute de mii de turişti români atunci când îşi planifică vacanţa de vară. De mai bine de zece ani, majoritatea spune: Bulgaria. Aveau şi motive. Litoralul bulgăresc a crescut la începutul anilor 2000, aşa încât sute de mii de turişti din Occident căutau destinaţii de vacanţă în Bulgaria. Cât despre români, nici nu se mai punea problema – erau principalii turişti străini care alegeau staţiunile bulgăreşti de pe malul Mării Negre. În ultimii doi-trei ani, lucrurile s-au mai schimbat şi în România, iar oamenii de afaceri şi-au îndreptat atenţia şi către sudul Litoralului, unde au început să investească, însă capacităţile de cazare decentă sunt deocamdată doar de ordinul miilor.

Bulgarii investeau, la noi era rugină

Agenţiile de turism din România au ajuns să se specializeze în oferte pe litoralul bulgăresc. La începutul anilor 2000, vecinii bulgari au intrat pe piaţă cu oferte bune, la condiţii de cazare superioare faţă de cele oferite de hotelierii din România. Practic, începutul anilor 2000 găsea litoralul românesc în paragină. Mii de spaţii de cazare erau insalubre, multe hoteluri aveau o situaţie juridică neclară, iar turiştii care alegeau staţiunile din România căutau cazare la pensiuni neclasificate de autorităţi sau pur şi simplu se cazau la particulari.

Dincolo de graniţă, lucrurile se mişcau repede şi sigur. Bulgarii începuseră să construiască încă din anii `90 unităţi noi de cazare, în timp ce românii ofereau condiţii din anii `70 - `80. Bulgarii aveau deja condiţii pe care românii le găseau în Turcia şi Grecia. Pe acest fond, turiştii au migrat şi au ales Bulgaria pentru mai multe motive. Înainte de criză se spunea că bulgarii sunt nemţii balcanilor.

„În primul rând, turiştii ne-au cerut Bulgaria pentru că hotelierii de acolo ofereau condiţii all inclusive. Turistul îşi făcea bugetul şi nu mai cheltuia aproape nimic peste ce achita pentru sejurul respectiv. Mai aveau şi un alt avantaj. Nu mai ieşeau să ia masa în oraş şi nu-i mai păcălea nimeni când le făcea nota de plată. Aveau totul pe bilet. Avantajul bulgarilor a fost că şi-au adus manageri de hotel nemţi şi francezi, iar treburile administrative erau gestionate ca în vest“, susţine Violeta Constantinescu, manager la Agenţia de turism Ploutos.

Mai mult, la condiţii de cazare superioare faţă de România, în Bulgaria un sejur pentru o familie cu un copil sau chiar doi era cu până la 30% mai ieftin ca în staţiunile de pe Litoralul românesc.

Cu ce ne-au cucerit bulgarii

Operatorii români din turism recunosc că bulgarii au reuşit să-i îmbie pe turişti cu lucruri simple. „Au oferit condiţii pe care românii le ştiau din Turcia şi Grecia. Preţurile erau mici, iar hotelurile noi sau renovate. Era curat. Aşa au ales Bulgaria“, a mai spus Violeta Constantinescu.

Avansul bulgarilor nu a venit de pe o zi pe alta. Specialiştii români din turism recunosc că vecinii bulgari începuseră, după 1990, să investească în staţiunile de la malul mării. „Cu excepţia staţiunii Albena, bulgarii au hoteluri noi. Albena exista şi înainte de 1989 şi sunt hoteluri ca pe litoralul nostru, dar renovate. Restul staţiunilor sunt relativ noi. În anii `90, s-a investit masiv. S-au construit hoteluri noi şi au apărut astfel staţiuni moderne. În Bulgaria condiţiile de cazare sunt mult mai bune, camere mai mari şi oferă facilităţi crescute pentru turişti. Pentru că s-a mers mult pe all inclusive, turiştii, majoritatea din clasa medie şi sub medie, îşi calculau preţul total al sejurului şi mergeau la condiţii de trei, cel mult patru stele“, ne-a declarat preşedintele Asociaţiei Naţionale a  Agenţiilor de Turism (ANAT), Aurelian Marin.

De ce vor românii în Bulgaria?

Turiştii români au optat, mai ales în acest an, pentru Bulgaria din mai multe motive. În primul rând, criza din Grecia i-a făcut pe cei învăţaţi cu vacanţele în străinătate să aleagă litoralul bulgăresc. În altă ordine de idei, specialiştii în turism cred că este vorba şi de tentaţia de a-ţi face concediul în altă ţară. „Sunt familii cu venituri medii şi submedii care vor să mergă în concediu în străinătate. Sunt atraşi de sitemul all inclusive şi ştiu de la început care sunt cheltuielile“, spune preşedintele ANAT, Aurelian Marin. Un alt motiv pentru care este preferată Bulgaria este legat de renovările la intervale constante făcute de hotelieri, dar şi pentru unităţile noi de cazare care apar în fiecare an. Mai mult, majoritatea românilor merg cu maşinile personale, iar distanţele pot fi parcurse repede şi nu este nevoie de transport cu avionul, lucru ce ar atrage taxe suplimentare.

Nu în ultimul rând, ofertele din extrasezon îi atrag pe români. „Unele staţiuni precum Albena oferă oaspeţilor sosiţi în lunile mai-iunie şi septembrie-octombrie, pe lângă sistemul de masă hotelier, şi posibilitatea de a lua prânzul şi cina gratuit, în restaurantele cu specific din cadrul staţiunii, iar clienţii pot încerca astfel specialităţi ale bucătăriilor internaţionale: italienesau mexicane, în plus există şi opţiunea meniurilor dietetice“, mai spune Eliza Custura.

Citiţi cum vor românii să-şi recâştige turiştii cu investiţii în staţiunile din sudul litoralului

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite