Ramona Mănescu: Privatizarea CFR Marfă nu a fost un eşec. Trebuie regândit timingul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat, la Galaţi, că prima încercare de vânzare a CFR Marfă nu a fost un eşec, însă timpul ar fi fost prea scurt, astfel că pentru noua procedură de privatizare MT nu mai vrea să se grăbească, ci să facă „lucrurile foarte bine, temeinice, corecte“.

Mănescu a spus că ministerul pe care îl conduce nu ar fi înregistrat „un eşec“, în condiţiile în care s-au depus toate eforturile pentru ca rezultatul să fie unul bun, adăugând: „Poate nu a fost gândit foarte bine de la început timing-ul“.

Ea a mai spus că noua procedurã de privatizare a CFR Marfă a început deja, iar de această dată procesul nu va mai fi făcut sub presiunea timpului. „Nu consider că este un eşec. Vreau să vă spun, cu toată responsabilitatea, că Ministerul Transporturilor chiar a depus toate eforturile şi a făcut toate diligenţele pentru ca această privatizare să fie un succes. Au fost condiţii care nu au putut fi îndeplinite, independent şi de voinţa ministerului şi de voinţa GFR. Deci nu putem vorbi aici de un eşec atâta timp cât ambele părţi au depus chiar toate eforturile şi diligenţele. A fost poate timpul prea scurt, poate nu a fost gândit foarte bine de la început timing-ul, de aceea de data aceasta nu vrem să ne mai grăbim, vrem să facem lucrurile foarte bine, temeinice, corecte, transparete şi în beneficiul statului, a CFR Marfă“, a afirmat Mănescu, potrivit Mediafax.

Ministrul a declarat că miercuri a avut o întâlnire cu reprezentanţii FMI, pentru a discuta calendarul privind cea de-a doua încercare de privatizare a CFR Marfă, precizând că nu există o dată limită în acest sens.

„Procedura a fost reluată imediat după finalizarea primei proceduri. Premierul a anunţat în şedinţă de Guvern reluarea procedurii, noi în momentul acesta discutăm un calendar. Ieri, am avut o primă întâlnire cu Fondul Monetar Internaţional şi cu experţii din minister pentru discutarea acestui calendar. Ne dorim ca această privatizare să fie bine făcută în favoarea statului şi în deplină legalitate. Procedura va dura, nu există o dată limită. Chiar am discutat ieri cu FMI şi au spus că dacă prima procedură a fost un pic grăbită, aceasta va trebui să decurgă foarte bine şi să fie un succes. Deci nu ne mai grăbim. Acesta a fost mesajul pe care FMI ni l-a dat“, a spus Mănescu.

Privatizarea CFR Marfă a eşuat pe 14 octombrie, când era termenul de finalizare al tranzacţiei, condiţionat de îndeplinirea unor condiţii suspensive, printre care avizul din partea Consiliului Concurenţei, conversia creanţelor statului asupra companiei de stat în acţiuni şi obţinerea acordului finanţatoruilor externi şi interni ai CFR Marfă pentru schimbarea acţionariatului. Pentru finalizarea privatizării, în urma începlinirii acestor condiţii, Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), câştigătorul licitaţiei, trebuia să plătească diferenţa de 170,2 milioane de euro, după ce a virat 20 de milioane de euro în contul escrow deschis săptămâna trecută şi alte 10 milioane de euro garanţie la începutul procesului de privatizare.  

Oficial, procesul de privatizare a CFR Marfă a eşuat deoarece comisia de privatizare şi Grup Feroviar Român (GFR) nu au ajuns la un rezultat pentru încheierea transferului de acţiuni în proprietate privată, nefiind îndeplinite condiţiile suspensive din hotărârea de Guvern privind transferul de acţiuni.

La ieşirea din Ministerul Transporturilor, omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul Grampet-GFR, a declarat că timp de şase ore comisia de privatizare a încercat să-l convingă să nu dea în judecată instituţia. El a spus că va lua mâine o decizie în această privinţă.

Am fost astăzi (luni -n.r.) chemaţi la Ministerul Transporturilor pentru a fi informaţi de către Comisia de Privatizare că nu putem fi invitaţi să plătim restul de bani pentru pachetul de 51% din CFR Marfă, pentru că nu au fost îndeplinite condiţiile suspensive ale contractului de privatizare. Unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea structurii acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu avea timpul necesar pentru a-şi da avizul. În aceste condiţii, am fost convocaţi să luăm la cunoştinţă imposibilitatea finalizării privatizării”, a declarat Gruia Stoica, într-un comunicat al grupului Grampet. 

În spatele acestei explicaţii „tehnice“ se ascund însă o serie întreagă de tergiversări şi controverse care au dus, de fapt, la eşecul privatizării.

Ping-pong cu responsabilităţile

Instituţiile statului şi-au trasat termene practic imposibil de respectat, pe care apoi au ezitat să le amâne, în timp ce reprezentanţii la vârf ai acestora şi-au pasat de la unul la celălalt responsabilităţile. Iar declaraţiile publice au menţinut o permanentă stare de confuzie, astfel că investitorii care s-au aplecat cu maximum de seriozitate asupra procesului au avut nevoie de nervi de oţel pentru a-şi păstra calmul şi acuitatea în acest mediu total instabil. Aşa că nu e de mirare retragerea a cinci din 11 bănci care iniţial se angajaseră să sprijine proiectul.

Când, într-un final, a ieşit la lumină faptul că autorităţile sunt cele care nu şi-au îndeplinit partea de obligaţii şi că, de fapt, acestea nu au întreprins mai nimic din ce aveau de îndeplinit, a devenit limpede că privatizarea eşuează.

Iată ce condiţii trebuia să se îndeplinească până luni, potrivit normativului privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din acţiunile CFR Marfă:
** emiterea unei decizii din partea autorităţilor de concurenţă;
** finalizarea de către vânzător a conversiei creanţelor deţinute de stat asupra companiei la data semnării contractului şi definitivarea structurii capitalului social al societăţii în urma operaţiunii;
** obţinerea de către vânzător, de la finanţatorii interni şi externi ai societăţii, a unui acord cu privire la modificarea structurii acţionariatului societăţii, ca efect al încheierii contractului;
** creditarea contului vânzătorului cu toate sumele datorate de cumpărător;
** semnarea declaraţiei privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acţiuni în registrul acţionarilor şi de acţiuni al societăţii.

Surse apropiate negocierilor au declarat pentru „Adevărul“ că reprezentanţii comisiei de privatizare a CFR Marfă i-au chemat la discuţii pe cei de la GFR pentru a le comunica în principal că tranzacţia nu poate fi finalizată întrucât nu s-au îndeplinit condiţiile suspensive, ceea ce atrage după sine imposibilitatea efectuării plăţii celor 170,2 milioane de euro.

Asta după ce reprezentanţii Consiliului Concurenţei au precizat, în repetate rânduri, că nu pot emite un aviz (pozitiv sau negativ) într-un timp atât de scurt, întrucât compania este una de mari dimensiuni, iar un răspuns va putea fi oferit în termen de 45 de zile de la primirea de la GFR a tuturor documentelor necesare. Şi după ce Ministerul Transporturilor a ezitat să ceară Guvernului o amânare care se impunea de la sine în calendarul privatizării CFR Marfă...

Statul trebuie să dea banii înapoi

Dacă în după-amiaza zilei de luni autorităţile încă mai discutau despre privatizare cu reprezentanţii GFR, spre seară părţile au trecut la un altfel de negocieri: încheierea unui aranjament prin care procesul se opreşte, iar statul va trebui să returneze banii puşi la bătaie de către Grup Feroviar Român (10 milioane de euro ca garanţie şi 20 de milioane de euro ca avans din suma ce trebuia plătită la finalizarea procesului). Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor, a declarat luni seara că membrii comisiei de privatizare şi consultanţii Deloitte şi Muşat şi Asociaţii "analizează posibilitatea sau oportunitatea menţinerii garanţiei de către stat“. 

În luna iunie, GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane de euro pentru 51% din acţiunile CFR Marfă.

Reamintim că Grup Feroviar Român a cerut duminică, Ministerului Transporturilor, să facă public contractul pentru vânzarea pachetului majoritar de acţiuni la CFR Marfă, solicitând totodată implicarea directă a ministrului de resort, Ramona Mănescu, în vederea evitării unui eşec al privatizării.


Mai multe despre privatizarea CFR Marfă

Privatizarea CFR Marfă a eşuat. După trei ore de negocieri, GFR şi comisia de privatizare nu au ajuns la niciun acord Procesul de privatizare a CFR Marfă a eşuat după ce reprezentanţii Grup Feroviar Român (GFR) şi membrii comisiei de privatizare din Ministerul Transporturilor nu au ajuns la niciun acord privind transferul de acţiuni în proprietate privată. 

EDITORIAL: Semnificaţia eşecului privatizării CFR Marfă Nu că mi-aş fi făcut cine ştie ce iluzii. Constat doar, pentru a "n" oară, că aproape tot ce atinge statul se usucă.   În ciuda contextului internaţional dificil, de-ar fi să menţionăm doar criza financiară din America, guvernele României merg inconştient spre prăpastie.

Băsescu, despre privatizarea CFR Marfă: Prim-ministrul nu ar trebui să se teamă dacă a respectat legea Administraţia prezidenţială a reacţionat după afirmaţia premierului Victor Ponta, potrivit căreia funcţionarii statului s-ar teme deoarece preşedintele României ar fi dat ordin să fie anchetaţi de către DNA. Bogdan Oprea, purtătorul de cuvânt al lui Traian Băsescu, notează că niciun funcţionar al statului nu ar trebui să se teamă de justiţie dacă a respectat legea.

EXCLUSIV Privatizarea CFR Marfă: ce condiţii contractuale şi-au asumat, dar nu au îndeplinit instituţiile statului Lipsa unei poziţii clare de la Consiliul Concurenţei, întârzierea conversiei în acţiuni deţinute de stat asupra CFR Marfă şi lipsa avizului pe care Ministerul Transporturilor trebuia să-l obţină de la finanţatorii societăţii pentru schimbarea structurii acţionariatului sunt principalele piedici în calea privatizării transportatorului feroviar. Piedici puse de stat, nu de investitorul desemnat câştigător al licitaţiei de privatizare.

EXCLUSIV Negocieri dure pe CFR Marfă: comisia de privatizare vrea ca Gruia Stoica să plătească fără ca ministerul să-şi fi îndeplinit obligaţiile din contract În urma discuţiilor purtate timp de câteva ore astăzi, la Ministerul Transporturilor, au rezultat mai multe variante de lucru care converg către ideea ca ministerul să primească banii fără a-şi îndeplini obligaţiile.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite