Proiectul cu 51% produse româneşti în magazine: Consiliul Concurenţei are dubii că ar fi o măsură de succes

Proiectul cu 51% produse româneşti în magazine: Consiliul Concurenţei are dubii că ar fi o măsură de succes

Proiectul „51%“ prevede sancţiuni usturătoare pentru comercianţii care vând alimente din import în proporţii mai mari de 49%

Consiliul Concurenţei nu se opune proiectului de lege care ar obliga magazinele să vândă în proporţie de 51% produse româneşti, dar are dubii că o astfel de măsură se poate aplica din cauza lipsei unui număr suficient de producători şi a caracterului suficient al agriculturii din România, potrivit afirmaţiilor făcute luni de directorul general al Consiliului Concurenţei, Daniela Bădilă.

„Consiliul Concurenţei nu se opune proiectului de lege, înţelegem că pentru sănătate primează consumul de produse proaspete. De asemenea, înţelegem că producătorii locali trebuie ajutaţi, dar nu ştiu dacă aceasta este ce mai bună variantă“, a declarat Daniela Bădilă, într-o conferinţă de presă.

Totuşi, autoritatea de concurenţă are mari semne de întrebare în legătură cu aplicarea măsurilor propuse.

Ce dileme are Consiliul Concurenţei

„Noi am ridicat câteva semne de întrebare, în ceea ce priveşte aprovizionarea sau depozitarea produselor.
Ne întrebăm dacă producătorii pot aproviziona în proporţie de 51% magazinele şi totodată dacă în final consumatorii nu vor fi afectaţi“, a menţionat reprezentantul Consiliului Concurenţei.

„Apoi, ce înseamnă produs românesc? Produs în România? Sau că firma are capital românesc?“, s-a întrebat Bădilă.

Proiectul de lege care impune supermarketurilor să comercializeze produse din „lanţul scurt“ de aprovizionare (locale şi regionale), în proporţie de minimum 51%, a fost retrimis la începutul lunii mai în Parlament la Comisia de Agricultură, în urma solicitării deputaţilor PSD, cu termen pentru un raport suplimentar de o lună de zile.

Ce prevede proiectul

Potrivit proiectului legislativ, „comercianţii persoane juridice autorizate să desfăşoare activităţi de comercializare pentru produse alimentare au obligaţia ca, pentru categoriile: carne, legume şi fructe, să achiziţioneze aceste produse în proporţie de cel puţin 51% corespunzător fiecărei categorii, provenite din lanţul alimentar scurt, aşa cum este definit în Politica Agricolă Comună a Uniunii Europene.

Prin excepţie, în lunile de iarnă, decembrie-februarie legumele şi fructele din import pot reprezenta maximum 70% din oferta, pe fiecare categorie, a comercianţilor menţionaţi“.

Proiectul prevede amenzi de 100.000 până la 150.000 de lei sau chiar suspendarea activităţii pe o perioadă de până la şase luni pentru magazinele care nu respectă prevederile impuse.

Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) se opune măsurii şi consideră că propunerea legislativă ar avea ca efect subminarea comerţului modern.

Asociaţia susţine că „lanţul scurt de aprovizionare nu garantează sprijin pentru producătorii români şi restrânge libertatea consumatorilor români de a alege“.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările