Pro TV joacă tare: le cere bani cabliştilor. Se va scumpi factura?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Adrian Sârbu, şeful CME, companie care operează grupul Pro TV, anunţase încă din februarie că va majora tarifele pentru cablişti  FOTO MEDIAFAX
Adrian Sârbu, şeful CME, companie care operează grupul Pro TV, anunţase încă din februarie că va majora tarifele pentru cablişti  FOTO MEDIAFAX

Pentru a-şi revigora încasările, liderul pieţei de televiziune a decis să iasă din grila de posturi retransmise gratuit de cablişti. Constrânşi de presiunea clienţilor, operatorii vor scoate banii din buzunar.

După aproape 18 ani de existenţă a postului Pro TV, fondat de Adrian Sârbu, liderul pieţei de televiziune vine cu o nouă premieră: a înştiinţat Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) că, începând cu 23 iulie, iese din grila must-carry. În această grilă sunt incluse primele 20% din posturile cu cea mai mare audienţă, care sunt libere la retransmisie. 

Practic, acum, companiile de cablu trebuie să ceară acordul Pro TV pentru a retransmite postul şi, bineînţeles, să plătească. „Vă rugăm să dispuneţi comunicarea publică a renunţării la regimul must-carry pentru serviciul de programe“, spune Pro TV în adresa către CNA.

În goană după bani

Reprezentanţii Pro TV justifică măsura prin faptul că „se află într-un proces de modificare a strategiei de distribuţie în vederea trecerii la transmisia digital terestră şi implementarea serviciilor multimedia digitale la nivel naţional după un concept care ne va ajuta să minimalizăm impactul digitalizării asupra businessului“. 

Jurnalistul Petre Barbu este de părere că această decizie face parte din campania grupului de maximizare a veniturilor pe seama scăderii încasărilor din publicitate. „Acum, fiecare cablist care va dori să transmită postul va trebui să plătească. Pro TV joacă tare pentru că este lider de audienţă, este un post care nu poate să lipsească din lista de programe a consumatorului. Iar cabliştii trebuie să plătească pentru că au în spate presiunea clienţilor“, a spus Barbu.  

De altfel, chiar Adrian Sârbu, şeful CME, companie care operează grupul Pro TV, declarase la începutul anului, după publicarea datelor financiare pe 2012, că o să crească preţurile la publicitate, ceea ce s-a şi întâmplat, şi că o să majoreze tarifele aplicate cabliştilor. 

„Momentele provocatoare cer măsuri îndrăzneţe: creşterea preţului publicităţii şi a taxelor pentru cablişti“, spunea Sârbu. Veniturile companiei care operează canalele Pro TV în România au scăzut anul trecut cu peste 15% faţă de anul precedent, până la 134 de milioane de lei, potrivit datelor publicate de compania-mamă. 

Faptul că joi s-a finalizat preluarea acţiunilor CME de către noul proprietar Time Warner, odată cu anunţul Pro TV, nu este o coincidenţă. Noul patron ar fi impus ieşirea din must-carry întrucât în alte ţări din regiune nu există o asemenea schemă; toate posturile sunt plătite pentru retransmisie.

Cabliştii, strânşi cu uşa 

Companiile de cablu sunt acum prinse între ciocan şi nicovală. Dacă vor refuza să plătească postului tariful de retransmisie, Pro TV va ieşi din grilă, cabliştii se vor lovi de nemulţumirea clienţilor, care se vor îndrepta spre serviciile altor operatori. 

„Este o mutare de forţă. Îi pune pe cablişti în faţa faptului împlinit, le face o surpriză, este o chestiune de tactică, de strategie. Practic, le spune «eu nu mai sunt pe listă, scoate banul». Este o mişcare destul de curajoasă. În calitate de lider, Pro TV îşi permite să facă acest lucru“, comentează jurnalistul Petre Barbu. 

Maria Apostol, PR manager Pro TV, a declarat pentru paginademedia.ro că, momentan, românii nu vor fi afectaţi de noua măsură şi vor vedea Pro TV. Întrebată dacă s-au încheiat noile contracte şi în ce condiţii, având în vedere că eliminarea din rândul posturilor retransmise liber s-a produs marţi, aceasta a spus că nu comentează. 

Surse din piaţă au declarat însă că Pro TV nu a încheiat niciun contract şi că este în negocieri dure cu toţi cabliştii. În condiţiile în care niciuna dintre părţi nu cedează la negocieri, românii ar putea rămâne fără Pro TV în grilă. Acest inconvenient ar dura însă puţin timp, pentru că varianta nu este în beneficiul niciuneia dintre părţi.

Cât vor plăti companiile de cablu 

Preţul de pornire în negocierile cu cabliştii este de la un euro (4,5 lei) pe abonat, pe lună, pentru întregul pachet de canale (Pro TV, Acasă TV, Acasă Gold, Pro Cinema, Sport.ro, Pro TV International şi MTV), potrivit datelor de pe site-ul Pro TV. Preţurile sunt valabile „începând cu data intrării în vigoare a Ofertei Generale a Pro TV, sub condiţia ca regimul must-carry să nu mai fie aplicabil canalului Pro TV“. 

RCS&RDS are 3 milioane de abonaţi la serviciile TV, Romtelecom – 1,22 milioane, iar UPC – aproximativ 1,2 milioane, potrivit paginademedia.ro. 

Discounturile oficiale aplicate de Pro TV cabliştilor variază în funcţie de numărul de abonaţi, de la 0% pentru companiile cu mai puţin de 300.000 de clienţi până la peste 66% pentru distribuitorul cu peste 3 milioane de abonaţi.

Făcând un calcul estimativ şi aplicând discountul maxim, reiese că RCS&RDS ar putea plăti în fiecare lună către Pro TV în jur de un milion de euro pentru întreg pachetul de canale, iar Romtelecom şi UPC – aproximativ 667.000 de euro. Rămâne de văzut dacă operatorii de cablu vor suporta această cheltuială sau vor transfera aceste costuri în factura fiecărui abonat. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite