Privatizarea CFR Marfă, o telenovelă în reluare. Unde s-a greşit în vânzarea operatorului feroviar de stat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Şase luni. Atât a durat telenovela privatizării CFR Marfă, transportatorul feroviar de marfă cu capital de stat. După lungi negocieri şi tergiversări, licitaţia câştigată de Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de omul de afaceri Gruia Stoica, a eşuat. Autorităţile promit că vorrelua procesul de vânzare a CFR Marfă, însă de data aceasta cu ajutorul unui consultant „cu experienţă dovedită în transporturi“.

Începută cu stângul, prin descalificarea celor trei investitori în cursă, privatizarea companiei de stat s-a repus rapid pe şine, dar în condiţii mai laxe. Au urmat alte descalificări, contestaţii şi, într-un final, la 20 iunie (termen asumat în faţa FMI), a fost anunţat câştigătorul: Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de omul de afaceri Gruia Stoica. Preţul de adjudecare: 202 milioane de euro. Au început să curgă noi termene şi condiţiile ce urmau să fie îndeplinite de albele părţi. Gruia Stoica să notifice Consiliul Concurenţei, să primească avizul pentru preluare, să vireze 20 de milioane de euro într-un cont şi alte 170 de milioane de euro până la termenul-final de 14 octombrie. Tot până la acest termen, statul trebuia să realizeze conversia creanţelor în acţiuni şi să obţină acordul băncilor creditoare privind schimbarea acţionariatului. GFR nu a primit avizul Concurenţei, statul nu a obţinut acordul băncilor, iar Gruia Stoica a refuzat să vireze banii. Totul a picat. 

Acum, Ramona Mănescu, actualul ministru al Transporturilor, care a refuzat să se ocupe de privatizarea CFR Marfă, deşi a prins o parte din proces în fotoliu de ministru, promite reluarea vânzării transportatorului feroviar de stat şi finalizarea acesteia până în mai 2015, totul cu ajutorul unui consultant „cu experienţă dovedită în transporturi“.  

Început cu stângul 

Privatizarea transportatorului feroviar de stat CFR Marfă a demarat la începutul lunii mai, însă cu stângul. Niciunul dintre cei investitori interesaţi – Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de Gruia Stoica, asocierea Transferoviar Grup (TFG, firmă deţinută de Călin Mitică) şi fondul de investiţii Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria şi compania americană OmniTRAX – nu s-au precalificat pentru etapa următoare în cadrul procesului de vânzare a 51% din acţiunile CFR Marfă. Ministerul Transporturilor, condus la acea dată de Relu Fenechiu, a reluat procedura în numai o săptămână, însă a şi relaxat condiţiile pentru participanţi. Mai exact, cifra de afaceri medie anuală din ultimii trei ani a fost coborâtă de la 30 de milioane de euro la 20 de milioane de euro. Ulterior, odată cu publicarea bilanţurilor pe site-ul Ministerului Finanţelor, s-a dovedit că Transferoviar nu ar fi putut să îndeplinească această condiţie în forma iniţială. 

Deşi modificarea criteriilor de participare la privatizarea CFR Marfă ar putea fi interpretată ca o măsură de atragere a mai multor investitori, acest lucru este greu de crezut în condiţiile în care timpul pus la dispoziţie pentru reluarea procedurii a fost unul extrem de scurt, doar o săptămână. Astfel că documentaţia a fost depusă de aceiaşi trei investitori, care, într-o primă fază, s-au precalificat într-o etapă următoarea. Ulterior, compania americană OmniTRAX a fost descalificată întrucât nu a depus oferta preliminară şi neangajantă la termenul stabilit, 5 iunie 2013. OmniTRAX a contestat procesul de privatizare şi a cerut reluarea procedurii, însă contestaţia a fost respinsă. 

Celălalt „peţitor“, asocierea formată din firma clujeană Transferoviar şi fondul de investiţii austriac Donau Finanz, s-a retras din procesul de privatizare chiar în ziua în care era termen pentru depunerea ofertelor angajante. Surse apropiate situaţiei au declarat că asocierea s-a retras din cursa pentru preluarea CFR Marfă întrucât nu a obţinut scrisoarea de garanţie în valoare de 10 milioane de euro pe care o solicitase de la Raiffeisen Bank. Garanţia de participare era condiţie obligatorie în procesul de privatizare.   

Astfel că Grup Feroviar Român, companie deţinută de omul de afaceri Gruia Stoica, a rămas singură în cursa pentru CFR Marfă şi a câştigat licitaţia. După lungi negocieri la Ministerul Transporturilor, Grup Feroviar Român (GFR) a renunţat la condiţia impusă, plata eşalonată, şi a fost declarată, la 20 iunie, câştigătorul licitaţiei pentru preluarea a 51% din CFR Marfă. 

Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor de la acea vreme, a declarat că preţul oferit de GFR este de 202 milioane de euro, sumă pe care o va plăti în termen de 60 de zile, şi compania se angajeajă să investească alte 200 de milioane de euro. Între timp lucrurile s-au mai schimbat. Plata nu a fost efectuată în 60 de zile, iar contractul de privatizare a fost semnat de-abia la 2 septembrie, ceea ce nu a însemnat însă finalizarea tranzacţiei. 

De ce a durat atât? În plin proces de privatizare a CFR Marfă, portofoliul Transporturilor a rămas fără ministru. Relu Fenechiu, fostul ministru al Transporturilor, a fost demis la jumătatea lunii iulie, după ce a fost condamnat la cinci ani de închisoare pentru complicitate la abuz în serviciu în dosarul „Transformatorul“. 

Ulterior, preşedintele Traian Băsescu l-a numit interimar pe premierul Victor Ponta pentru o perioadă de maximum 45 de zile în care liberalii să vină cu varianta unui alt titular. 

Prima variantă a fost deputatul Nini Săpunaru, preşedintele Comisiei de Agricultură din Camera Deputaţilor, însă Ponta nu a fost de acord cu această nominalizare şi a cerut liberalilor să vină cu o nouă propunere. Cea de-a doua variantă propusă de liberali a fost europarlamentarul Ramona Mănescu, soţia lui Rareş Mănescu, primarul Sectorului 6 al Capitalei. Ponta a înaintat această propunere lui Băsescu, a fost acceptată, iar Ramona Mănescu a depus jurământul la finele lunii august. În cadrul protocolului de predare-primire a ministerului, Ponta i-a trasat o sarcină clară Ramonei Mănescu: „Luni (2 septembrie – n.r.), chemaţi câştigătorul licitaţiei CFR Marfă şi semnaţi contractul!“

Iar ministrul Mănescu aşa a făcut, i-a chemat pe cei de la GFR să semneze contractul, însă ea a preferat să nu-şi pună semnătura pe contract, ci i-a delegat sarcina secretarului de stat Cristian Ghibu, şef al comisiei de privatizare. Mănescu a participat însă la semnarea contractului. 

Executivul a invitat GFR să semneze documentul după 19 zile de când a fost publicată în Monitorul Oficial Hotărârea de Guvern privind privatizarea companiei de stat şi de la momentul în care a început numărătoarea inversă a celor 60 de zile stabilite ca termen pentru finalizarea tranzacţiei.    

Gruia Stoica, proprietarul GFR, mai avea de parcurs câţiva paşi pentru a deveni acţionarul majoritar (cu 51% din acţiuni) al companiei.    

În termen de 30 de zile de la data semnării, cumpărătorul trebuia să încheie un contract de escrow, care va fi anexă la contractul de vânzare de acţiuni. Apoi, în termen de două zile de la semnarea contractului de escrow, GFR trebuie să vireze într-un cont 10% din preţul de cumpărare, adică 90,94 milioane de lei (aproximativ 20 de milioane de euro). Cele două termene au fost respectate de cumpărător. 

Contul escrow este un depozit colateral constituit de către GFR, ca titular de cont, având ca destinaţie păstrarea unor sume până la încheierea tranzacţiei, ca garanţie a utilizării sumelor strict pentru destinaţia stabilită, respectiv cumpărarea CFR Marfă.    

De asemenea, transferul efectiv al dreptului de proprietate asupra a 51% din acţiunile CFR Marfă era condiţionat de „emiterea de către Consiliul Concurenţei a unei adrese sau decizii“ în conformitate cu dispoziţiile Legii Concurenţei „şi/sau emiterea unui asemenea document de către alte autorităţi de concurenţă competente“.     

Numai că încheierea vânzării acţiunilor, adică transferul dreptului de proprietate, era condiţionat de creditarea contului vânzătorului, statul român, cu întreaga sumă reprezentând preţul pachetului de acţiuni. Mai exact, garanţia de participare la licitaţie în valoare de 10 milioane de euro, cele 20 de milioane de euro din contul escrow şi diferenţa rămasă până la preţul de vânzare – 172 de milioane de euro. 

14 octombrie, ziua Z

14 octombrie a fost termenul pentru finalizarea privatizării CFR Marfă. Şi s-a finalizat: printr-un eşec. Reprezentanţii Grup Feroviar Român (GFR) şi membrii comisiei de privatizare din Ministerul Transporturilor nu au ajuns la niciun acord privind transferul de acţiuni în proprietate privată şi totul a fost anulat. 

Gruia Stoica spunea în ziua Z că este dispus să achite suma de 170 de milioane de euro dacă Ministerul Transporturilor îşi va îndeplini obligaţiile din contract. 

„Partenerii mei şi cu mine suntem pregătiţi să punem aceşti bani pe masă în condiţiile în care vânzătorul îşi îndeplineşte obligaţiile. Dacă pun aceşti bani, nu pot deveni proprietar decât după avizul Consiliului Concurenţei“, a spus proprietarul GFR, la 14 octombrie.

Până la urmă, Gruia Stoica a refuzat să vireze cele 170 de milioane de euro pentru că nu avea avizul Consiliului Concurenţei şi pentru că, după cum susţineau reprezentanţii GFR, statul nu-şi mai multe condiţii, respectiv:

a) finalizarea de către vânzător a conversiei creanţelor deţinute de stat asupra societăţii la data semnării contractului şi definitivarea structurii capitalului social al societăţii ca urmare a operaţiunii de majorare de capital în baza conversiei;

b) obţinerea de către vânzător, după caz, de la finanţatorii interni şi externi ai societăţii [n.n. băncile creditoare ale CFR Marfă], a acordului acestora cu privire la modificarea structurii acţionariatului societăţii, ca efect al încheierii prezentului contract, iar acordul astfel obţinut nu include condiţii mai oneroase pentru societate faţă de termenii aplicabili potrivit contractelor de finanţare la data semnării.

Liniştea de după furtună

Privatizarea a picat, guvernanţii au în plan o nouă privatizare. GFR a primit înapoi cele 20 de milioane de euro din contul escrow, dar nu şi cele 10 milioane de euro depuse drept garanţie. 

La jumătatea lunii decembrie, reprezentanţii GFR arătau că „faptul că până la această dată nu a fost eliberată încă garanţia de 10 milioane de euro reprezintă doar o problemă tehnică, procedurală, pe care suntem convinşi că reprezentanţii Ministerului Transporturilor o vor rectifica cât de repede posibil“.

La loc comanda 

Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor, a declarat recent că procedura de privatizare a fost reluată, cu termen de finalizare în mai 2015, până la sfârşitul lunii februarie a anului viitor urmând să fie selectat consultantul.

„Ar fi de preferat ca acest consultant să aibă pe de o parte o experienţă dovedită în transporturi. Din punctul meu de vedere consultantul ar trebui să fie un consultant de nivel internaţional, un jucător mare. Să aibă experienţă în transporturi, să aibă experienţă în astfel de tranzacţii, privatizări, achiziţii şi acest consultant, în afară de faptul că trebuie să creeze această poveste a companiei în aşa fel încât să poată fi vândută cât mai bine şi să putem obţine un preţ cât mai bun, aş vrea ca acest consultant să fie şi un consultant care să poată să vină cu soluţii pentru rentabilizarea, restructurarea companiei, împreună cu managementul privat, în aşa fel încât compania atunci când va fi privatizată să arate altfel, măcar să nu mai fie pe pierdere“, a spus ea.

Avea GFR banii pentru CFR Marfă?

De la câştigarea licitaţiei de privatizare a CFR Marfă, Gruia Stoica a spus de mai multe ori că va plăti cele 202 milioane de euro promise din fonduri proprii ale GFR şi din finanţări atrase de la bănci, aflându-se de-a lungul procesului în negocieri cu mai multe grupuri bancare de top. 

Preşedintele Traian Băsescu a criticat de mai multe ori privatizarea CFR Marfă şi a pus la îndoială capacitatea financiară a lui Gruia Stoica de a plăti preţul promis pe cele 51% din CFR Marfă, susţinut că omul de afaceri a fost favorizat în acest proces. 

La două luni de la eşecul privatizării, Ramona Mănescu a declarat că „nu cred că aveau banii să plătească, chiar nu cred că aveau banii. Probabil că aveau promisiuni. Probabil că aveau deja angajamente cu bănci, cu bănci de investiţii, dar nu cred că aveau toţi banii la momentul respectiv“. 

CFR MARFĂ ÎN CIFRE 

Cifră de afaceri: 970,4 milioane de lei

Datorii: 2,12 miliarde de lei

Pierdere: 405 milioane de lei

Angajaţi: 8.411

*date la 31 decembrie 2012 

Sursa: Ministerul Finanţelor


Mai multe despre privatizarea CFR Marfă

Privatizarea CFR Marfă a eşuat. După trei ore de negocieri, GFR şi comisia de privatizare nu au ajuns la niciun acord Procesul de privatizare a CFR Marfă a eşuat după ce reprezentanţii Grup Feroviar Român (GFR) şi membrii comisiei de privatizare din Ministerul Transporturilor nu au ajuns la niciun acord privind transferul de acţiuni în proprietate privată. 

EDITORIAL: Semnificaţia eşecului privatizării CFR Marfă Nu că mi-aş fi făcut cine ştie ce iluzii. Constat doar, pentru a "n" oară, că aproape tot ce atinge statul se usucă.   În ciuda contextului internaţional dificil, de-ar fi să menţionăm doar criza financiară din America, guvernele României merg inconştient spre prăpastie.

Băsescu, despre privatizarea CFR Marfă: Prim-ministrul nu ar trebui să se teamă dacă a respectat legea Administraţia prezidenţială a reacţionat după afirmaţia premierului Victor Ponta, potrivit căreia funcţionarii statului s-ar teme deoarece preşedintele României ar fi dat ordin să fie anchetaţi de către DNA. Bogdan Oprea, purtătorul de cuvânt al lui Traian Băsescu, notează că niciun funcţionar al statului nu ar trebui să se teamă de justiţie dacă a respectat legea.

EXCLUSIV Privatizarea CFR Marfă: ce condiţii contractuale şi-au asumat, dar nu au îndeplinit instituţiile statului Lipsa unei poziţii clare de la Consiliul Concurenţei, întârzierea conversiei în acţiuni deţinute de stat asupra CFR Marfă şi lipsa avizului pe care Ministerul Transporturilor trebuia să-l obţină de la finanţatorii societăţii pentru schimbarea structurii acţionariatului sunt principalele piedici în calea privatizării transportatorului feroviar. Piedici puse de stat, nu de investitorul desemnat câştigător al licitaţiei de privatizare.

EXCLUSIV Negocieri dure pe CFR Marfă: comisia de privatizare vrea ca Gruia Stoica să plătească fără ca ministerul să-şi fi îndeplinit obligaţiile din contract În urma discuţiilor purtate timp de câteva ore astăzi, la Ministerul Transporturilor, au rezultat mai multe variante de lucru care converg către ideea ca ministerul să primească banii fără a-şi îndeplini obligaţiile.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite