UPDATE Guvernul aşteaptă o decizie a CSAT pentru privatizarea CFR Marfă: „Oprea nu are drept legal să se exprime”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Guvernul aşteaptă o decizie în prima şedinţă a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării legat de CFR Marfă, purtatorul de cuvânt al Preşedinţiei neavând dreptul legal să exprime poziţii în numele CSAT din a cărui componenţă nu face parte, afirmă purtătorul de cuvânt al Guvernului, Andrei Zaharescu.

UPDATE Argumentul Executivului este că CFR Marfă reprezintă o companie strategică şi se înscrie astfel în atribuţiile CSAT.

Declaraţia purtătorului de cuvânt al Guvernului a fost transmisă printr-un comunicat, după ce purtătorul de cuvânt al Preşedinţiei s-a pronunţat pe această temă.


UPDATE Purtătorul de cuvânt al şefului statului, Bogdan Oprea, a declarat, potrivit Mediafax, că CSAT nu poate aviza contracte de privatizare, iar premierul Victor Ponta nu cunoaşte obiectul de activitate al Consiliului şi încearcă să fugă de responsabilitate în privinţa privatizării CFR Marfă.

„Domnul prim-ministru Victor Ponta, deşi ocupă funcţia de vicepreşedinte al Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, nu cunoaşte obiectul de activitate al Consiliului. De aceea, îi recomandăm să citească Legea 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, disponibilă şi pe website-ul Administraţiei Prezidenţiale, www.precidency.ro, din care va afla că CSAT are atribuţii strict privind securitatea naţională, şi nu are nicio atribuţie financiar-economică în baza căreia să poată aviza contracte comerciale sau contracte de privatizare", afirmă Oprea.

Potrivit acestuia, obligaţia legală privind contractul de privatizare a unui pachet de acţiuni al companiei CFR Marfă SA revine exclusiv Guvernului României şi Comitetului de Privatizare a CFR Marfă din cadrul Ministerului Transporturilor.


UPDATE Contractul de privatizare a CFR Marfă va fi desfiinţat fără orice altă formalitate şi fără intervenţia instanţei dacă procedura nu va fi finalizată în maximum 60 zile calendaristice, independent de orice culpă a cumpărătorului, transmite Guvernul.

"Dacă finalizarea nu va avea loc, independent de orice culpă a cumpărătorului, într-o perioadă de maxim 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, contractul se desfiinţează de plin drept fără a mai fi necesară punerea în întârziere şi fără orice altă formalitate prealabilă şi fără intervenţia instanţei", informează Executivul.

Premierul Victor Ponta a declarat că acest contract de vânzare a companiei CFR Marfă va fi semnat doar după şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT).

"Dacă CSAT se opune, contractul nu va fi semnat deloc (...) Până pe 23 septembrie trebuie să semnăm sau nu contractul. Dacă este din vina noastră, nu se întâmplă nimic. Pur şi simplu se anulează licitaţia", a spus Ponta.


UPDATE Hotărârea de Guvern se referă la aprobarea elementelor principale ale contractului care urmează să fie încheiat între Ministerul Transporturilor şi Grup Feroviar Român (GFR) pentru transferul a 51% din capitalul CFR Marfă.


Guvernul va aproba astăzi contractul de privatizare a CFR Marfă, a anunţat premierul Victor Ponta. El a precizat că documentul va fi transmis însă şi Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), astfel încât preşedintele Traian Băsescu să nu lase Guvernul „să greşească“. De asemenea, delegaţia Fondului Monetar Internaţional (FMI) se află astăzi la Ministerul Transporturilor pentru a analiza situaţia privatizării transportatorului feroviar de stat. 

„Aprobăm astăzi hotărârea cu CFR Marfă, că văd că nu poate să doarmă adversarul nostru politic. Sigur că îmi asum răspunderea, nu am fugit niciodată de răspundere, aprobăm hotărârea de guvern, o trimitem la CSAT spre aviz, că dacă preşedintele ştie ceva ce noi nu ştim, nu trebuie să ne lase să greşim, trebuie să spună. Văd însă că orice om de afaceri român care nu se înscrie în Mişcarea Populară primeşte un dosar penal din 2004, 2006“, a spus Ponta.

El a adăugat că privatizarea CFR Marfă a fost urmărită pe tot parcursul de finanţatorii internaţionali şi că el speră ca procedura să se încheie cu bine.  

Reprezentanţii Ministerului Transporturilor au precizat că lipseşte avizul Ministerului Justiţiei, dar premierul a precizat că avizul respectiv a fost emis pe o "copie".

Proiectul de hotărâre de guvern privind aprobarea contractului cu GFR pentru pachetul majoritar de acţiuni al CFR Marfă a fost inclus pe agenda şedinţei de Guvern de miercuri.

Hotărârea de Guvern se referă la aprobarea elementelor principale ale contractului care urmează să fie încheiat între Ministerul Transporturilor şi Grup Feroviar Român (GFR) pentru transferul a 51% din capitalul CFR Marfă.

GFR, parte a grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat la 20 iunie câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu.


Vă recomandăm: 

Gruia Stoica câştigă încă o licitaţie pentru preluarea unui transportator feroviar. Grampet şi-a adjudecat operatorul de stat din Croaţia. Grupul Grampet, deţinut de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost desemnat câştigător al licitaţiei pentru preluarea operatorului de stat de transport feroviar de marfă din Croaţia. Asta după ce, în urmă cu o lună, Grup Feroviar Român, parte a grupului Grampet, a câştigat licitaţia pentru preluarea a 51% din CFR Marfă.

Chiriţoiu: „Consiliul Concurenţei nu a primit notificare privind CFR Marfă. Vom vedea dacă decizia va fi a noastră sau a Comisiei Europene”. GFR nu a notificat deocamdată tranzacţia privind CFR Marfă, acest tip de documente fiind trimise de obicei după semnarea contractului, iar decizia privind concetrarea economică va fi luată de instituţia română sau de o structură a Comisiei Europene (CE), a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Afacerile pe căile ferate, rentabile doar pentru operatorii privaţi. CFR Marfă şi CFR Călători, găuri negre pentru stat. Cei 27 de jucători de pe piaţa transportului feroviar au înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de peste 5,7 miliarde de lei, dar şi o pierdere globală de 1,2 miliarde de lei. CFR Călători şi CFR Marfă continuă să fie o gaură neagră pentru stat.

Tribunalul a respins contestaţia depusă de americanii de la OmniTrax la procedura de privatizare a CFR Marfă. Tribunalul Bucureşti a anulat cererea companiei americane OmniTrax de suspendare a procedurii de privatizare a CFR Marfă, adjudecată în urmîă cu două săptămâni de Grup Feroviar Român (GFR), cu drept de reexa¬mi¬nare în 15 zile.

Transporturile modifică termenul pentru încasarea banilor din privatizarea CFR Marfă: cel mult 10 zile de la acordul Consiliului Concurenţei. Ministerul Transporturilor modifică termenul pentru încasarea banilor din privatizarea CFR Marfă la cel mult zece zile de la acordul autorităţilor de concurenţă, pentru a evita situaţia în care procesul să fie anulat în urma unei decizii a respectivei instituţii.

GFR: Contractul de privatizare a CFR Marfă va fi semnat săptămăna viitoare. Contractul prin care Grup Feroviar Român (GFR) preia 51% din CFR Marfă este în stadiul de obţinere a avizelor din partea statului şi va fi semnat, cel mai probabil, săptămâna viitoare, a declarat Sorin Ghinde, directorul general al GFR.

GFR: "Nu privim CFR Marfă ca pe un trofeu. Vrem să eficientizăm compania, să nu mai fie o gaură neagră". Primul lucru pe care şi-l propune Grup Feroviar Român (GFR), compania care a câştigat licitaţia pentru preluarea a 51% din CFR Marfă, este eficientizarea companiei, astfel încât aceasta să nu mai fie o "gaură neagră" a economiei, a declarat Sorin Chinde, directorul general al GFR.

GFR şi-a adjudecat CFR Marfă. Plăteşte 202 milioane de euro în 60 de zile şi investeşte 200 de milioane de euro plus 1,5 milioane de euro investiţii de mediu. După lungi negocieri la Ministerul Transporturilor, Grup Feroviar Român (GFR) a renunţat la condiţia impusă, plata eşalonată, şi a fost declarată câştigătorul licitaţiei pentru preluarea a 51% din CFR Marfă. Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a declarat că preţul oferit de GFR este de 202 milioane de euro, sumă pe care o va plăti în termen de 60 de zile, şi compania se angajeajă să investească alte 200 de milioane de euro.

Cine este Gruia Stoica, câştigătorul CFR Marfă. De la afacerist în satul de romi Toflea la vânzător de dălţi şi operator feroviar. Acum, „regele vagoanelor“. Gruia Stoica (45 de ani), proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), companie care a câştigat licitaţia pentru preluarea a 51% din CFR Marfă, s-a născut în comuna Toflea, judeţul Galaţi. El a reuşit să-şi clădească un business solid în industria căilor ferate atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă şi să ajungă la o avere de sute de milioane de euro.

Cum a rămas Gruia Stoica singur în cursa pentru CFR Marfă. GFR află joi dacă a câştigat licitaţia pentre preluarea transportatorului feroviar de stat. Joi urmează să fie anunţat câştigătorul licitaţiei pentru CFR Marfă. Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de Gruia Stoica, este singura care a depus oferta de preluare, după ce asocierea Transferoviar-Donau Finanz s-a retras, iar americanii de la OmniTRAX au fost eliminaţi în faza de precalificare.

Gruia Stoica, GFR: „Avem suma minimă de 180 de milioane de euro pentru CFR Marfă, din fonduri proprii şi bancare“. Grup Feroviar Român deţine suma minimă de 180 de milioane de euro pentru preluarea CFR Marfă, din surse proprii şi bancare, iar pentru participarea la privatizare a primit scrisori de bonitate şi garanţie de la Raiffeisen Bank Austria, a declarat Gruia Stoica, proprietarul companiei.

EXCLUSIV Transferoviar s-a retras din cursa pentru CFR Marfă pentru că nu a obţinut de la Raiffeisen Bank garanţia de 10 milioane de euro solicitată. Asocierea formată din firma Transferoviar, deţinută de Călin Mitică, şi fondul de investiţii austriac Donau Finanz s-au retras din cursa pentru preluarea CFR Marfă întrucât nu a obţinut scrisoarea de garanţie în valoare de 10 milioane de euro pe care o solicitase de la Raiffeisen Bank. Garanţia de participare trebuia depusă până astăzi, la ora 12.00, la Ministerul Transporturilor, fiind condiţie obligatorie în procesul de privatizare.

Cum trebuie să arate investitorul strategic pe care îl caută statul. Ca să-i evite pe cei care taie fabricile României la fier vechi şi le transformă în malluri, autorităţile au introdus în criteriile de privatizare sintagma „investitor strategic“. „Adevărul“ vă prezintă caracteristicile obligatorii ale acestuia.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite