Plăcuţele cu datele maşinilor care transportă marfă şi pasageri, cerute de UE, nu sunt doar un moft. Şoferii români au mai multe avantaje dacă le aplică

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Camioanele şi autocarele româneşti dotate cu plăcuţe trec mai uşor de controalele din ţările membre UE
Camioanele şi autocarele româneşti dotate cu plăcuţe trec mai uşor de controalele din ţările membre UE

Dotarea vehiculelor de transport marfă şi persoane cu plăcuţe metalice, din care să rezulte dimensiunile şi masele maxime autorizate ale vehiculului, forma, dimensiunile, modul de amplasare şi autoritatea emitentă a acestora, este o cerinţă europeană şi reprezintă transpunerea în legislaţia naţională a Directivei 96/53/CE a Consiliului Europei.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR - a solicitat, zilele trecute, abrogarea acestei reglementări europene. Uniunea Transportatorilor a  invocat, pe bună dreptate, termenul mult prea scurt, respectiv până la data de 26 mai a.c., până la care toate cele circa 150.000 de vehicule de transport marfă şi persoane trebuiau dotate cu aceste plăcuţe. Însă această problemă a fost operativ rezolvată de către ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, prin prelungirea termenului de intrare în vigoare până la data de 1 ianuarie 2014.

UNTRR a reclamat şi costul exagerat pretins de Registrul Auto Român pentru operaţiunile de identificare şi măsurare a vehiculului - o altă nemulţumire a transportatorilor care este îndreptăţită şi care ar merita o corecţie, în sensul scăderii preţului. Identificarea vehiculului costă 83 de lei, iar măsurarea acestuia 104 lei - costuri prea mari comparativ cu preţul propriu-zis al plăcuţei, de 56 de lei, în care este inclusă şi livrarea ei prin curier rapid, la adresa indicată de transportator, oriunde în ţară.

România nu e singură în UE, nimeni nu se poate sustrage!

În opinia mai multor specialişti din domeniul transporturilor, UNTRR greşeşte când afirmă, într-un comunicat de presă, că România este singura ţară din UE care aplică această măsură. Cel mai bun exemplu în acest sens vine din partea lui Marc Billiet, preşedintele Uniunii Transportatorilor de Mărfuri din UE - membră a celei mai puternice asociaţii mondiale de transportatori rutieri (IRU – International Road Transport Union). El şi-a arătat surprinderea faţă de susţinerea UNTRR.

Marc Billiet afirmă: „I am surprised that you are saying that no one uses plates anymore (...) An operator cannot avoid the statutory plate or sticker“ – „Sunt surprins de afirmaţia dumneavoastră că nimeni nu foloseşte plăcuţe (...) Un operator de transport nu poate evita plăcuţele sau autocolantele regulamentare“. - vezi facsimilul de mai jos
Poziţia lui Billiet este clară: niciun operator de transport nu se poate sustrage Directivei Europene 96/53 şi Regulamentului European 19/2011.

Plăcuţele, o variantă mai simplă

Conform Directivei amintite mai sus, se poate opta între plăcuţe sau binecunoscutul „Document unic“. România a optat pentru plăcuţe, prin două Ordine al Ministrului Transportului (OMTI 980/2011 şi 1640/2012). Aceste plăcuţe au avantajul de a fi o rezolvare şi pentru situaţiile în care plăcuţa originală a producătorului nu mai există sau a fost deteriorată.

Cartea Identităţii Vehiculului nu e conformă

Specialiştii rutieri mai arată că nu este corectă nici susţinerea UNTRR prin care încearcă asimilarea Cărţii de Identitate a Vehiculului - CIV, cu „Documentul unic“ prevăzut de Directiva europeană.

„Documentul unic“ la care face referire Directiva Consiliului, este standardizat la nivelul întregii Uniuni Europene şi trebuie să conţină aceleaşi informaţii în toate ţările, astfel încât să poată fi verificat, identificat şi înţeles de către autorităţile de control din oricare stat UE. Şi tocmai aici este problema: CIV din România are un alt mod de prezentare şi un alt conţinut în raport cu „Documentul unic“ din ţările UE.

Mai mult, CIV (varianta România) nu conţine toate datele cerute prin Directivă, cum ar fi dimensiunea până la cârligul remorcii sau masele pe fiecare punte, care apar doar la vehiculele mai noi.

În sensul armonizării documentelor vehiculelor în UE, de anul viitor şi dovada ITP (Inspecţia Tehnică Periodică) va fi standardizată conform cerinţelor europene, eliberându-se un certificat ITP identificabil şi inteligibil în orice stat UE. O parte a transportatorilor, în special cei care străbat şoselele Europei, au înţeles necesitatea noilor prevederi şi şi-au dotat deja autovehiculele cu plăcuţe.

Atenţie la greutatea maşinii!

O explicaţie a nemulţumirii unora dintre transportatori poate sta tocmai în datele care trebuie trecute pe plăcuţă. Controalele făcute pe şosele asupra greutăţii vehiculelor, efectuate de Inspectoratul de Stat pentru Control în Transportul Rutier, se execută pe fiecare punte în parte.

Masa maximă admisă pe fiecare punte în parte, este înscrisă obligatoriu pe plăcuţa europeană, dar nu şi pe CIV, în cazul camioanelor mai vechi de câţiva ani. Or, acest lucru nu convine unor transportatori care obişnuiesc să-şi încarce maşinile cu mult peste limita legală admisă, ducând astfel la distrugerea şoselelor şi la punerea în pericol a siguranţei rutiere.

O bună iniţiativă a Ministerului Transporturilor

Ministerul Transporturilor a prelungit până la 1 ianuarie 2014 termenul pentru dotarea vehiculelor cu plăcuţe, din care să rezulte dimensiunile şi masele maxime autorizate ale vehiculului, forma, dimensiunile, modul de amplasare şi autoritatea emitentă a acestora.

Având în vedere că perioada iniţială de 6 luni de la emiterea Ordinului s-a dovedit insuficientă pentru dotarea întregului parc de vehicule deţinut de către operatorii de transport, mai ales în cazul operatorilor de transport care deţin un parc mare de vehicule şi care efectuează transport rutier internaţional, iar neîndeplinirea acestor obligaţii poate afecta grav activitatea de transport desfăşurată de aceştia, Ministerul Transporturilor, prin direcţia de specialitate, a emis un nou Ordin (OMT) pentru modificarea art.III din OMT nr.1640/2012 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora, stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere, aprobate prin OMTI nr.980/2011, respectiv prelungirea termenului de intrare în vigoare a dispoziţiilor art.1341,  până la data de 1 ianuarie 2014.

Iată şi documentul prin care liderul european al transportatorilor rutieri de marfă îşi exprimă surprinderea faţă de faptul că în România se consideră că am fi singurii din UE care aplică plăcuţe de identificare pe camioane:

Facsimil Auto
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite